Zborul cu avionul se schimbă radical: aeronava Horizon, pregătită să cucerească cerul peste doi ani
Postat la: 03.11.2024 | Scris de: ZIUA NEWS

Stimulate de creșterea cererii globale de călătorii cu avionul, emisiile generate de aviație au crescut mai rapid decât cele generate de transportul feroviar, rutier sau maritim în ultimele decenii.
Soluțiile pentru inversarea acestei tendințe apar încet: Combustibilul durabil pentru aviație, care poate reduce emisiile unui zbor cu 80% atunci când este produs și utilizat corect, ar putea reprezenta două treimi din reducerea emisiilor necesară pentru ca aviația să își atingă obiectivul net zero până în 2050, scrie cnn.com.
Cu toate acestea, acesta este insuficient și, în cel mai optimist scenariu, SAF va reprezenta doar 0,53% din totalul combustibilului utilizat de avioane în 2024, departe de nivelurile necesare pentru a avea un impact.
În timp ce companiile aeriene și autoritățile de reglementare se străduiesc să găsească idei pentru decarbonizarea industriei, unii ingineri sugerează că este necesar un tip complet nou de formă a aeronavei pentru a economisi mult din consumul de combustibil și, prin urmare, din emisii. Astfel, se renunță la designul tradițional „tub și aripă", care a fost pilonul de bază al aviației comerciale timp de 100 de ani, în favoarea a ceea ce se numește „corp cu aripi combinate", în care zona aripilor ocupă o mare parte din fuselaj și creează un avion cu un aspect deosebit.
În 2020, Airbus a creat un demonstrator de aripi combinate la scară mică, controlat de la distanță, pentru a testa un design despre care compania a afirmat că ar putea economisi până la 20% din combustibil. În 2023, compania JetZero, cu sediul în California, a anunțat planuri pentru un avion cu un design similar, cu o capacitate de peste 200 de pasageri și are un obiectiv ambițios de intrare în serviciu până în 2030.
Acum, Natilus, cu sediul în San Diego, s-a alăturat cursei cu Horizon, o aeronavă cu aripă mixtă care este, de asemenea, menită să transporte aproximativ 200 de pasageri, producând jumătate din emisii și consumând cu 30% mai puțin combustibil decât aeronavele Boeing 737 și Airbus A320 actuale - modelele cu care își propune să concureze.
„Piața avioanelor cu corp îngust, care este exact locul în care se încadrează Horizon, va fi cea mai mare piață în următorii 20 de ani", spune Aleksey Matyushev, CEO și co-fondator al Natilus. „Cu toate provocările pe care cred că le are industria, pentru prima dată, cred că există o oportunitate de a construi un Boeing sau un Airbus lookalike (echivalent)."
Natilus, care a fost fondată în 2016, anunțase anterior un avion fără pilot, exclusiv cargo, numit Kona, care folosește aceeași formă inovatoare. Matyushev spune că designul corpului cu aripi combinate a provenit în anii 1990 de la McDonnell Douglas, un important producător aerospațial american care a fuzionat cu Boeing în 1997. Boeing nu a comercializat niciodată un avion cu aripi combinate, dar a studiat conceptul și a produs un prototip fără pilot, X-48.
Potrivit Natilus, Kona a primit 400 de comenzi și un model la scară reală va fi construit și va zbura în următorii doi ani. O mare parte din tehnologie va fi apoi transferată la Horizon, care va avea o cabină de pilotaj și un echipaj obișnuit și, potrivit lui Matyushev, va intra în serviciu până în 2030 - un obiectiv extrem de ambițios, deoarece ar fi fără precedent ca o aeronavă nouă să treacă de la proiectare la certificarea completă în doar șase ani.
„Una dintre provocările designului corpului cu aripi combinate este stabilitatea și controlul", explică el. „Cred că aici McDonnell Douglas și Boeing s-au poticnit cu adevărat - cum stabilizezi avionul?"
El spune că o modalitate de a obține stabilizarea este prin sisteme complexe de control al zborului - în esență, computere, despre care Matyushev subliniază că au cauzat probleme cu Boeing 737 Max.
Cealaltă opțiune este aerodinamica, sau designul suprafețelor avionului, care este calea aleasă de Natilus și, de asemenea, ceea ce îl diferențiază de JetZero, potrivit lui Matyushev.
Noua formă vine cu câteva beneficii cruciale. „Există o reducere cu 30% a rezistenței la înaintare, dar, în același timp, reușești de fapt să scazi greutatea avionului pentru a găzdui aceeași cantitate de pasageri sau de marfă, ceea ce este foarte unic", spune el. „Cu un avion mic, aveți motoare mai mici, care generează o ardere mai mică a combustibilului. Așadar, atunci când le pui pe amândouă la un loc, începi să creezi o reducere (a emisiilor) per loc de pasager cu aproximativ 50%."
Fuselajul mult mai mare, care nu mai arată ca un tub, deschide posibilități pentru diferite aranjamente la bord. „Avem cu aproximativ 30% mai mult spațiu la sol decât un avion tradițional", explică Matyushev. „Așadar, cred că mulți dintre clienții noștri se gândesc la o experiență superioară pentru pasageri. Ați putea aduce înapoi lounge-ul? Există alte spații în avion care ar putea fi amenajate pentru zborurile lungi?"
Nu totul în Horizon va fi complet nou; de exemplu, avionul va utiliza tehnologia motoarelor existente, fără a lăsa loc pentru opțiuni pe bază de hidrogen sau electrice. „Există o glumă obișnuită în aviație - nu puneți niciodată un motor nou pe un avion nou. Este prea riscant", spune Matyushev. Din același motiv, Horizon este proiectat să se potrivească oriunde s-ar potrivi un Boeing 737 sau un Airbus A320, fără a necesita modificări ale infrastructurii aeroportuare.
Potrivit lui Gary Crichlow, analist în domeniul aviației la Aviation News Limited, o serie de eșecuri de livrare care au lăsat companiile aeriene să aștepte avioane noi până în anii 2030 a creat o „fereastră de oportunitate" pentru ca un nou concurent să perturbe status quo-ul.
„Cu toate acestea, această fereastră este foarte scurtă", spune el. „Un punct de vânzare cheie pentru operatori este caracterul comun în ceea ce privește calificarea echipajului de zbor. Succesul 737 Max și A320neo s-a datorat în mare parte capacității lor de a fi integrate cu ușurință în operațiunile 737 și, respectiv, A320 existente: echipajele de zbor au nevoie de foarte puțină pregătire suplimentară pentru tranziție."
Cu toate acestea, problemele inițiale sunt o caracteristică a fiecărei aeronave noi, iar cu un producător nou, netestat și un design nou, încă nepromovat, acestea sunt aproape inevitabile. „(Horizon) va avea un plan complet diferit de ocupare a locurilor și de încărcare a încărcăturii și va necesita un echipaj de zbor și de cabină complet diferit. Evitarea acestei bătăi de cap operaționale și sprijinirea atunci când se întâmplă, în mod fiabil și la scară largă, este probabil cea mai mare provocare cu care Natilus se va confrunta pentru a convinge potențialii clienți să cumpere Horizon în loc să reziste pentru un înlocuitor mai tradițional 737 Max sau A320neo."
Crichlow semnalează, de asemenea, potențiale obstacole în calea avionului către certificarea de către autoritățile aviatice. „Provocarea pentru orice proiect de tip clean-sheet a fost întotdeauna costul inițial enorm pentru dezvoltarea și certificarea acestuia. În ceea ce privește certificarea, aeronavele convenționale precum 737 Max 7 și 10, 777-X, A321neo XLR și COMAC C919 s-au confruntat, și în unele cazuri încă se confruntă, cu întârzieri semnificative ale reglementărilor față de termenele inițiale ale producătorilor lor. Cu un design atât de diferit precum cel al corpului cu aripi combinate, mă aștept ca autoritățile de reglementare să fie și mai prudente."
Matyushev este conștient că Natilus intră pe un teritoriu neexplorat: „Există o mulțime de întrebări cu privire la modul în care se construiește un corp mixt la scară largă, pentru că tot ce avem acum sunt date din tunelul aerodinamic și apoi prototipuri la scară largă, dar nimeni nu a construit unul la scară largă", spune el. Având în vedere că Natilus lucrează în prezent la un prototip la scară reală, unele dintre aceste întrebări ar putea primi răspuns în curând.
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
Trupa Firma a fost interzisă de la cântare după ce a anunțat că îl susține pe Călin Georgescu
Trupa Firma se află în centrul unei controverse pe social media, după ce a publicat un mesaj de susţinere pentru C ...
-
Detaliile morții lui Gene Hackman - Decesul legendarului actor este considerat suspect și necesită o investigare amănunțită
Moartea lui Gene Hackman și a soției sale, Betsy Arakawa, a fost considerată „suspectă", după ce pastilele au fost ...
-
Teoria conspiratiei care se răspândește rapid după plecarea fraților Tate: L-au lăsat americanii din brațe pe Călin Georgescu?
O teorie care a câștigat rapid teren pe rețelele de socializare sugerează că plecarea fraților Andrew și Tristan T ...
-
Spagă pentru Comisia Juridică: Suveica Halici - Vicol și implicațiile din afacerea NORDIS
În 6 aprilie 2021 președintele PSD și al CJ Vrancea a achiziționat o mașină Audi A8 cu 38.500 euro de la cetățe ...
-
Premierul polonez ripostează la declarațiile lui Trump: Uniunea Europeană nu a fost creată pentru a fraieri pe nimeni
Premierul polonez Donald Tusk a declarat joi că Uniunea Europeană "nu a fost creată pentru a fraieri pe nimeni", o repli ...
-
US DOGE tocmai a blocat o plată de 52 milioane de dolari către Forumul Economic Mondial
Departamentul de Eficiență Guvernamentală al USA (US DOGE) format la ordinul administrației Trump-Vance, a blocat ...
-
O instanță a ridicat sechestrul de pe unele bunuri ale fraților Tate. Decizia vine după ce aceștia au plecat din România
O instanță din România s-a pronunțat în favoarea unui apel făcut de frații Tate și a ridicat sechestrul asig ...
-
Hoțul care strigă hoții - Lipsesc gazele din depozitele strategice. Ministerul Energiei cică a sesizat DNA
Romgaz, care deţine compania Depogaz, va face o evaluare a performanţei Consiliului de Administraţie al companiei şi a a ...
-
De la Brave New World la transumanistul Elon Musk care construiește un oraș de la zero: "Poarta spre stele" unde o să locuiască cei mai inteligenți oameni
Un comitat din Texas (SUA) a aprobat organizarea unor alegeri solicitate de SpaceX, compania lui Elon Musk, care ar perm ...
-
Gene Hackman și soția lui au fost găsiți morți în casa din Santa Fe
Legendarul actor american Gene Hackman, laureat cu două premii Oscar şi patru Globuri de Aur, a fost găsit mort la domic ...
-
DIICOT anunță că frații Tate au plecat legal din România: A fost admisă o excepție
DIICOT anunță că Andrew și Tristan Tate au plecat legat din România. Asta după ce în ultimele săptămân ...
-
Șefa diplomației europene, lăsată cu ochii în soare de Marco Rubio la Washington: o întâlnire programată a fost anulată brusc
O întâlnire între șefa diplomației europene, Kaja Kallas, și secretarul de stat american Marco Rubio a ...
-
UE renunță oficial la Green Deal. Ambițiile climatice se modifică radical sub presiunea economică americană și chineză
Uniunea Europeană (UE) a propus miercuri o frânare a unora dintre proiectele sale de luptă împotriva modific ...
-
Prima gafă colosală făcută de Elon Musk în fruntea statului: a tăiat "din greșeală" din fondurile pentru sănătate
Miliardarul Elon Musk a declarat la o şedinţă a guvernului american de miercuri că departamentul pe care îl coordo ...
-
Carnea de porc în tradiții și rețete populare
Carnea de porc a fost dintotdeauna un ingredient de bază în multe culturi gastronomice din întreaga lum ...
-
Turneele de sloturi online: ce trebuie să știi
Operatorii de jocuri de noroc trebuie să mențină mereu viu interesul jucătorilor existenți și să atragă clienți noi astf ...
-
Hackerii Anonymous râd de Călin Georgescu: "L-au percheziționat ca pe un infractor, ceea ce și este. S-ar putea să se fi lovit puțin la cap"
Grupul de hackeri Anonymous, cunoscuți pentru activismul lor politic, opoziția față de regimul Putin și pentru susținere ...
-
Tudorel Toader spune că acuzațiile aduse lui Călin Georgescu sunt cele mai grave din Codul Penal: "S-a trecut la un nivel superior"
Fostul judecător constituţional Tudorel Toader a afirmat miercuri, 26 februarie, că acuzațiile aduse lui Călin Georgescu ...
-
Donald Trump vinde "vize de protecție" oligarhilor ruși: "Gold card" de cinci milioane de dolari pentru obținerea rezidenței în SUA
Donald Trump a anunțat un „gold card" de 5 milioane de dolari pentru rezidență și cetățenie în SUA, inclusiv ...
-
Noul șef al FBI începe prima anchetă majoră: iscoade feminine folosite pentru a se infiltra pe lângă Trump. Vizat de anchetă e un greu din justiție
FBI, sub conducerea noului director Kash Patel, a început o investigație asupra unei presupuse acuzații împo ...
-
Scandalul USAID răbufnește în Serbia: Descinderi la ONG-urile finanțate de americani, care monitorizau alegerile
Scandalul finanțărilor din SUA pentru presă și ONG-uri pușcă în Serbia. În vreme ce în România n ...
-
Procesul "Turul doi înapoi!" Călin Georgescu pierde recursul privind anularea alegerilor - Decizia luată de ÎCCJ
Călin Georgescu ratează și ultima șansă din instanță privind reluarea turului 2 al alegerilor prezidențiale. Judecătorii ...
-
Hidroelectrica e in picaj cu actuala conducere agreata de ministrul Burduja: raportează un profit în scădere cu 35%, iar veniturile au căzut cu 25%
Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie din România, a înregistrat în 2024 un profit net de ...
-
Un nou pericol pe internet: Mesajul-capcană care îți poate fura datele personale
Polițiștii atrag atenția asupra unei noi metode de fraudă care circulă prin aplicațiile de mesagerie, prin care victimel ...
-
Taxa auto pentru mașinile poluante. Ministrul Finanțelor anunță când va intra în vigoare: "Este un jalon în PNRR"
Ministrul Finanţelor, Tanczos Barna, a anunţat, marţi, că taxa auto pentru maşinile poluante va intra în vigoare c ...
-
Banca Mondială aruncă în aer războiul: Costul reconstrucției Ucrainei sare de 500 de miliarde de euro
Banca Mondial dă sume amețitoare în perspectiva reconstrucției Ucrainei. Procesul va costa 500 de miliarde de euro ...
-
Flavia Teodosiu, avocata lui Petre Buduru, aruncă în aer dosarul DNA din Portul Constanța: Interceptările au fost obținute greșit
Avocata unuia dintre acuzații din dosarul DNA legat de șpăgile din Portul Constanța spune că mandatele de interceptare d ...
-
România e un adevarat "El Dorado" al pământurilor si mineralelor rare
Fostele zone miniere din România, închise după 1989, sunt bogate în materii prime și pământuri r ...
-
Noul cod rutier: flash-urile din trafic vă pot lăsa fără permis
Șoferii care obișnuiesc să folosească flash-urile pentru a-și intimida colegii de trafic riscă amenzi usturătoare și sus ...
-
Joacă și pariază online: un ghid detaliat
Joacă și pariază online: un ghid detaliat Plasarea pariurilor online a devenit o alegere preferată pentru mulți datorită ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu