Oamenii de știință americani au dezvoltat o nouă "pilulă împotriva cancerului" care poate "anihila" tumorile

Postat la: 06.08.2023 | Scris de: ZIUA NEWS

Un grup de cercetători americani a dezvoltat o nouă "pastilă ucigașă de cancer" care ar putea ținti și distruge tumorile solide, lăsând nevătămate celulele sănătoase.

Molecula mică AOH1996, dezvoltată de City of Hope, vizează o variantă canceroasă a proteinei PCNA. În forma sa mutantă, PCNA este esențială în replicarea și repararea ADN-ului în toate tumorile în expansiune.  Aceasta este conform rezultatelor cercetării lor preclinice, publicate la 1 august în revista Cell Chemical Biology.

Intitulat "Small Molecule Targeting of Transcription-Replication Conflict for Selective Chemotherapy", studiul a constatat că un medicament dezvoltat de cercetători a fost capabil să întrerupă selectiv replicarea și repararea ADN-ului în celulele canceroase.

Medicamentul se numește AOH1996. Acesta a fost numit după Anna Olivia Healey, care s-a născut în 1996 și a murit de o formă rară de cancer numită neuroblastom la vârsta de 9 ani.

Linda Malkas, un autor principal al noului studiu, cu sediul la City of Hope, a dezvoltat medicamentul în ultimele două decenii.

City of Hope este un centru privat de cercetare clinică, spital și școală postuniversitară non-profit din Duarte, California. Este una dintre cele mai mari organizații de cercetare și tratare a cancerului din Statele Unite.

Potrivit unui comunicat de presă al City of Hope, AOH1996 "pare să anihileze toate tumorile solide".

Acum, că cercetările au demonstrat rezultate promițătoare pe modele celulare și animale, noul medicament este testat la oameni într-un studiu clinic de fază 1, a declarat doamna Malkas într-un comunicat.

Studiul preclinic explică modul în care AOH1996 țintește o versiune canceroasă a proteinei, numită antigen nuclear al celulelor proliferante (PCNA).

Varianta canceroasă a PCNA "este esențială în replicarea și repararea ADN-ului" din toate tumorile canceroase, dar noul medicament AOH1996 inhibă PCNA, a precizat City of Hope în comunicatul său.

"Datele sugerează că PCNA este alterat în mod unic în celulele canceroase, iar acest fapt ne-a permis să concepem un medicament care să vizeze doar forma de PCNA din celulele canceroase", a declarat dna Malkas.

"PCNA este ca un hub de terminal al unei mari companii aeriene care conține mai multe porți de avion", a explicat ea. "Pilula noastră care distruge cancerul [AOH1996] este ca o furtună de zăpadă care închide un hub important al unei companii aeriene, oprind toate zborurile de intrare și ieșire doar în avioanele care transportă celule canceroase".

Administrat pe cale orală la o anumită doză, AOH1996 "suprimă creșterea tumorilor, dar nu provoacă niciun efect secundar vizibil", au scris autorii în studiu.

Cele mai multe alte terapii țintite împotriva cancerului se concentrează pe o singură cale, ceea ce permite celulelor canceroase să sufere mutații și, în cele din urmă, să devină rezistente la terapie, a precizat dna Malkas. Mecanismul unic al AOH1996, care îi permite să vizeze versiunile mutante ale PCNA, îl diferențiază de alte terapii disponibile în prezent.

Dna Malkas a declarat că rezultatele "au fost promițătoare" și sugerează că AOH1996 "poate suprima creșterea tumorală ca monoterapie sau tratament combinat în modelele celulare și animale fără a produce toxicitate".

PCNA a fost considerat cândva ca fiind prea dificil pentru o terapie țintită.

"Nimeni nu a vizat vreodată PCNA ca terapie, deoarece a fost considerată "imposibil de combătut", dar este clar că City of Hope a reușit să dezvolte un medicament experimental pentru o țintă proteică dificilă", a declarat într-o declarație autorul principal al studiului, Long Gu.