ZC
Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x
ZC




ZC




În Europa, cercetătorii in domeniul nano particulelor vor să creeze o versiune mult mai mare a acceleratorului Large Hadron Collider

Postat la: 08.04.2025 | Scris de: ZIUA NEWS

În Europa, cercetătorii in domeniul nano particulelor vor să creeze o versiune mult mai mare a acceleratorului Large Hadron Collider

Oamenii de știință își rafinează planurile de a construi cea mai mare mașină din lume într-un loc situat sub granița dintre Elveția și Franța. Peste 30 de miliarde de dolari (23 de miliarde de lire sterline) ar urma să fie cheltuite pentru forarea unui tunel circular de 91 km în care particulele subatomice ar fi accelerate la viteze apropiate de cea a luminii și s-ar ciocni între ele.

Din resturile nucleare rezultate, oamenii de știință speră că vor găsi apoi indicii care îi vor ajuta să înțeleagă structura detaliată a universului. Large Hadron Collider are o circumferință de 27 de kilometri, dar Future Circular Collider ar avea o circumferință de aproximativ 91 de kilometri. Acest lucru l-ar face de peste 3 ori mai mare decât Large Hadron Collider.

La rândul său, CERN afirmă că FCC oferă oamenilor de știință șansa de a întreprinde „o explorare unică a spațiului, timpului și materiei". Planul este susținut de numeroși fizicieni de rang înalt și promovat energic de actualul director general al CERN, Fabiola Gianotti, dar și de Mark Thomson, care îi va prelua postul în ianuarie 2026. „Dacă va fi aprobat, FCC va deveni cel mai puternic instrument construit vreodată pentru a studia legile naturii la cel mai fundamental nivel", a declarat Gianotti pentru Nature.

Studiul de fezabilitate al FCC, care și-a prezentat raportul la 31 martie 2025, a analizat viabilitatea tehnică și financiară a FCC la CERN, inclusiv fezabilitatea geologică, impactul asupra mediului, proiectarea infrastructurilor, a ingineriei civile și a detectoarelor, precum și cercetarea și dezvoltarea tehnologiilor pentru eficiența și durabilitatea coliziunerelor propuse.

Este planificat un nou tunel cu o circumferință de 90,7 km, o adâncime medie de 200 m și opt locații de suprafață pentru până la patru experimente. Tunelul va găzdui inițial FCC-ee, un accelerator de electroni-pozitroni pentru măsurători de precizie, care va oferi un program de cercetare pe 15 ani începând cu mijlocul anilor 2040. O a doua mașină, FCC-hh, va fi apoi instalată în același tunel, reutilizând infrastructura existentă, la fel ca atunci când LHC a înlocuit LEP. FCC-hh își propune să atingă energii de coliziune de 100 TeV, ciocnind protoni, dar și ioni grei, și să funcționeze până la sfârșitul secolului XXI.

loading...
DIN ACEEASI CATEGORIE...
PUTETI CITI SI...

În Europa, cercetătorii in domeniul nano particulelor vor să creeze o versiune mult mai mare a acceleratorului Large Hadron Collider

Postat la: 08.04.2025 | Scris de: ZIUA NEWS

0

Oamenii de știință își rafinează planurile de a construi cea mai mare mașină din lume într-un loc situat sub granița dintre Elveția și Franța. Peste 30 de miliarde de dolari (23 de miliarde de lire sterline) ar urma să fie cheltuite pentru forarea unui tunel circular de 91 km în care particulele subatomice ar fi accelerate la viteze apropiate de cea a luminii și s-ar ciocni între ele.

Din resturile nucleare rezultate, oamenii de știință speră că vor găsi apoi indicii care îi vor ajuta să înțeleagă structura detaliată a universului. Large Hadron Collider are o circumferință de 27 de kilometri, dar Future Circular Collider ar avea o circumferință de aproximativ 91 de kilometri. Acest lucru l-ar face de peste 3 ori mai mare decât Large Hadron Collider.

La rândul său, CERN afirmă că FCC oferă oamenilor de știință șansa de a întreprinde „o explorare unică a spațiului, timpului și materiei". Planul este susținut de numeroși fizicieni de rang înalt și promovat energic de actualul director general al CERN, Fabiola Gianotti, dar și de Mark Thomson, care îi va prelua postul în ianuarie 2026. „Dacă va fi aprobat, FCC va deveni cel mai puternic instrument construit vreodată pentru a studia legile naturii la cel mai fundamental nivel", a declarat Gianotti pentru Nature.

Studiul de fezabilitate al FCC, care și-a prezentat raportul la 31 martie 2025, a analizat viabilitatea tehnică și financiară a FCC la CERN, inclusiv fezabilitatea geologică, impactul asupra mediului, proiectarea infrastructurilor, a ingineriei civile și a detectoarelor, precum și cercetarea și dezvoltarea tehnologiilor pentru eficiența și durabilitatea coliziunerelor propuse.

Este planificat un nou tunel cu o circumferință de 90,7 km, o adâncime medie de 200 m și opt locații de suprafață pentru până la patru experimente. Tunelul va găzdui inițial FCC-ee, un accelerator de electroni-pozitroni pentru măsurători de precizie, care va oferi un program de cercetare pe 15 ani începând cu mijlocul anilor 2040. O a doua mașină, FCC-hh, va fi apoi instalată în același tunel, reutilizând infrastructura existentă, la fel ca atunci când LHC a înlocuit LEP. FCC-hh își propune să atingă energii de coliziune de 100 TeV, ciocnind protoni, dar și ioni grei, și să funcționeze până la sfârșitul secolului XXI.

DIN ACEEASI CATEGORIE...
albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE