ZC
ZC

Coliziunea Căii Lactee cu galaxia Andromeda „a început". Ce s-ar putea întâmpla cu Pământul

Postat la: 08.09.2024 | Scris de: ZIUA NEWS

Calea Lactee e posibil să fi intrat deja în coliziune cu o galaxie vecină - iar oamenii de știință susțin că acest lucru ar putea trimite Sistemul Solar în spațiul îndepărtat, conform The Sun.

Galaxia este clasificată drept o spirală barată, cu fâșii de stele, gaz și praf care traversează centrul acesteia. Toate galaxiile sunt înconjurate de un văl subțire de gaz cunoscut sub numele de mediu circumgalactic, care umple golurile dintre În timp ce analizau această structură omniprezentă, oamenii de știință au descoperit dovezi conform cărora Calea Lactee se îndreaptă spre Andromeda.

Astronomii din Australia și Statele Unite au utilizat Keck Cosmic Web Imager pentru a capta instantanee ale IRAS08, o mică galaxie spirală aflată la aproximativ 270 de milioane de ani lumină distanță. Aceștia au analizat schimbările din mediul circumgalactic la 90.000 de ani-lumină dincolo de marginea galaxiei. Descoperirile lor au fost făcute publice în Nature.

Unele imagini prezentau o dungă de hidrogen gazos care lega IRAS08 de o galaxie vecină mai mică, dar acest lucru nu este neobișnuit. Universul este legat printr-o rețea vastă de filamente gazoase și fire de materie întunecată, formând ceea ce se numește pânza cosmică.

Totuși, elementul neașteptat a fost descoperirea hidrogenului care a fost lipsit de electronii săi în timp ce se amesteca cu oxigenul. Atomii au două surse de încălzire în spațiu: lumina stelelor din galaxiile îndepărtate și întâlnirile cu alte particule. Oamenii de știință pot utiliza acești parametri pentru a calcula un model de ionizare așteptat de la un amestec de hidrogen și oxigen.

Cercetătorii au cartografiat schimbările în densitatea de ionizare de-a lungul a câteva mii de ani lumină și au descoperit că lumina stelelor din IRAS08 își pierdea influența.

„În CGM, gazul este încălzit de altceva decât condițiile tipice din interiorul galaxiilor, aceasta include probabil încălzirea din emisiile difuze ale galaxiilor colective din Univers și, posibil, o anumită contribuție se datorează șocurilor", a spus autorul principal Nikole Nielsen.

„Această schimbare interesantă este importantă și oferă unele răspunsuri la întrebarea unde se termină o galaxie". Pe scurt: galaxiile ar putea fi mai mari decât credeau astronomii. Aceste descoperiri se pot aplica mai general Căii Lactee, ceea ce înseamnă că stelele acesteia s-ar putea amesteca deja cu haloul luminos al Andromedei.

Andromeda este o altă spirală barată situată la aproximativ 2,5 milioane de ani-lumină distanță, ceea ce o face cel mai apropiat vecin al nostru. Noile descoperiri au dat naștere la două teorii. În primul rând, este posibil ca limitele Căii Lactee să fie mai mari decât s-a crezut.

Dar o a doua teorie, mai sinistră, sugerează că mult-așteptata coliziune cu Andromeda a început deja. Atunci când galaxiile se ciocnesc, câmpurile lor gravitaționale interacționează, schimbând alinierea stelelor și deformându-le înfățișarea. Se așteaptă ca Andromeda și Calea Lactee să se unească într-o galaxie eliptică uriașă, supranumită „Milkdromeda", deși încă nu se știe ce efect va avea asupra sistemului nostru solar.

Conform calculelor din 2007, există 50% șanse ca sistemul solar să fie îndepărtat de trei ori mai mult de miezul galactic decât distanța actuală. Alți cercetători au estimat la aproximativ 12% șansele ca sistemul solar să fie aruncat în spațiul îndepărtat. NASA susține că Pământul și celelalte planete vor supraviețui, deși ar putea avea noi coordonate. În acel moment nu va mai conta, deoarece Pământul nu va mai avea capacitatea de a susține viața terestră.

În momentul în care galaxiile se vor ciocni cu adevărat, suprafața planetei noastre va fi mult prea fierbinte pentru a găzdui apa. Luminozitatea Soarelui crește cu aproximativ 10% la fiecare miliard de ani datorită hidrogenului care arde în miezul său.La un moment dat, într-un viitor îndepărtat, se preconizează că apa de la suprafața Pământului se va evapora complet. Cu toate acestea, planeta va fi în continuare prinsă în mijlocul acestei fuziuni intergalactice. Coliziunea dintre Calea Lactee și Andromeda este așteptată să aibă loc peste aproximativ 4,5 miliarde de ani.