Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x












Asa-zisa "Mobilitate durabilă" promovată intens de autorități e respinsă de cetățeni

Postat la: 11.12.2023 | Scris de: ZIUA NEWS

0

În timp ce Comisia Europeană insistă pe importanța transportului durabil și pe creșterea ponderii transportului public de pasageri, mijloacele de transport în comun sunt preferate tot mai puțin ca variante de deplasare, atât în România, cât și la nivelul UE.

Astfel, transportul public de pasageri a scăzut cu 2,18% în perioada 2008-2022 în România, se arată în studiul Indicatori naționali pentru dezvoltare durabilă, publicat recent de INS si preluat de Ziare.com

La nivel european, utilizarea mijloacelor de transport în comun urbane a înregistrat o scădere de aproape 2%, între 2011 și 2021.

Transportul public de pasageri a scăzut în țara noastră, în perioada 2008-2022, de la 14.637 milioane pasageri-km în anul 2008, la 10.755 în anul 2022, adică o evoluție de minus 2,18%.

În România, proiectul de lege "Codul Urbanismului" a trecut deja de Senat și este în Camera Deputaților, for decizional, unde a luat deja patru avize din Comisii, din cele 12 necesare pentru adoptare.

"Codul Urbanismului" implementează planurile de mobilitate urbană durabilă (numite și "orașele de 15 minute") în care se dorește ca transportul cu mașina proprietate personală să fie redus pe cât mai mult posibil în favoarea transportului în comun, dar și a altor mijloace "verzi" de deplasare, cum ar fi bicicletele.

Comparativ cu anul 2008, regiunile București-Ilfov și Nord-Vest au avut în 2022 cele mai mari scăderi ale transportului public, de 1.088, respectiv 860 milioane pasageri-km, înregistrând evoluții medii de minus 1,18%, respectiv minus 2,99%.

La polul opus se situează regiunile Sud-Muntenia și Centru, unde au fost înregistrate scăderi mai mici, de 66, respectiv 163 milioane pasageri-km.

În anul 2022, cea mai mare valoare a transportului public de pasageri a fost înregistrată în regiunea București-Ilfov (6.000 milioane pasageri-km), urmată de regiunea Nord-Vest (1.624 milioane pasageri-km).

De cealaltă parte se situează regiunea Sud-Vest Oltenia (350 milioane pasageri-km) și regiunea Centru (396 milioane pasageri-km).

Situația se păstrează și la nivelul UE, unde ponderea mijloacelor de transport în comun, cum ar fi trenul, dar și autobuze, autocare și troleibuze a scăzut între 2011 și 2021, iar mașina personală continuă să fie mijlocul de transport dominant în toate țările UE.

Mai mult decât atât, ponderea călătorilor-kilometri cu autoturismul în performanța totală de transport pe toate modurile a crescut în perioada amintită cu aproape 7%, la nivel european.

Dintre țările UE, transportul cu mașina a avut în 2021 cea mai mare pondere în performanța totală a transportului în Lituania (91,7%), urmată de Olanda (85,4%) și Finlanda (85,2%).

Iar utilizarea mijloacelor de transport în comun a înregistrat o scădere: minus 1,9% în ponderea transportului în comun urban - autocare, autobuze și troleibuze (de la 9% la 7,1%) și minus 1% în ponderea trenurilor (de la 6,6% la 5,6%), potrivit datelor Eurostat.

DIN ACEEASI CATEGORIE...
albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE