ZC
Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x
ZC




ZC




TIME: Ceva e putred cu sancțiunile americane împotriva Rusiei. Nu exista nimic legat de hidrocarburi si nici de minereuri strategice!

Postat la: 01.03.2022 | Scris de: ZIUA NEWS

0

Pachetul de sancțiuni pe care Casa Albă l-a implementat împotriva Rusiei e mai mult publicitate decât impact! Rusia face deja obiectul a numeroase sancțiuni de când a sprijinit în 2014 separatiștii din Donbas. Aceasta nu a restituit Crimeea Ucrainei și nici nu a lăsat Donbasul în pace și, în mod clar, amenințările cu mai multe sancțiuni nu au avut niciunul dintre efectele de descurajare sperate.

Lăsând la o parte faptul că, în general, sancțiunile nu funcționează și, cu siguranță, nu într-un interval de timp relevant pentru o țară invadată, administrația Biden și restul lumii libere au reiterat faptul că sprijinul lor pentru Ucraina nu va depăși cu mult sancțiunile. Dacă asta este ceea ce avem de lucru, haideți măcar să facem să doară cu adevărat prin includerea și a embargourilor asupra energiei rusești, noteaza revista Time.

În prezent, sancțiunile energetice instituite împotriva Rusiei se limitează la efectul de efect de recul al sectorului bancar și la alte restricții, precum și la blocarea accesului mai multor companii energetice de stat rusești la noi datorii și capitaluri proprii pe piețele americane. Aceste companii sunt Gazprombank, Gazprom, Gazprom Neft, Transneft și RusHydro. Acest lucru va îngreuna desfășurarea afacerilor pentru aceste companii. Dar pentru Gazprom, de exemplu, prețurile record (până la 186 de euro pe megawatt/oră) la gazele naturale din 2021 au oferit Rusiei o grămadă de "osânză" din care să trăiască în timpul unei hibernări impuse de sancțiuni. Prețurile petrolului au izolat Rusia de loviturile sancțiunilor, cel puțin pe termen scurt și mediu.

Nici sancționarea Nord Stream 2 sau refuzul Germaniei de a continua cu certificarea sa nu vor avea vreun efect asupra înclinațiilor lui Putin. Acest lucru se datorează faptului că Nord Stream 2 nu a fost niciodată necesar nici pentru tranzitul de gaze, nici pentru economia rusă. O capacitate de peste 100 de miliarde de metri cubi din totalul de 225 de miliarde de metri cubi între Rusia și Europa este deja nefolosită în conductele existente care trec în principal prin Polonia, Ucraina, Belarus și Marea Baltică. Gazoductul Nord Stream 2, cu o capacitate de 55 de miliarde de metri cubi (bcm), a fost doar un efort de a ocoli și de a afecta Ucraina. Astfel, odată ce Rusia va deține Kievul, Nord Stream 2 devine instantaneu redundant ca instrument de agresiune împotriva Ucrainei. La fel de instantaneu, sancțiunile împotriva sa devin lipsite de sens dincolo de simbolism, și chiar și atunci doar ca simbol pentru Occident.

Este puțin probabil ca și alte părți ale pachetului de sancțiuni al Casei Albe să lovească puternic. Interdicția ca tehnologiile sensibile să ajungă în Rusia va da cu siguranță țara înapoi puțin, mai ales că mai multe țări asiatice au fost de acord să se alăture blocadei tehnologice. Este important de menționat că printre acestea se numără Coreea de Sud și Japonia.

Dar, după cum a detaliat Ambrose Evans-Pritchard în Telegraph, Rusia domină lanțurile de aprovizionare globale pentru titan, paladiu, neon și alte minerale strategice critice; este o "superputere de mărfuri cu spectru complet". Rusia poate riposta eficient, fie și numai prin comercializarea acestor minerale către China în schimbul tehnologiilor sancționate de SUA. Rusia are, de asemenea, proprii producători de cipuri semiconductoare, deși relativ puțin sofisticați. În plus, odată ce va controla Ucraina, Rusia va obține bogăția de uraniu a acestei țări mai mici, abilitățile sale militare și de producție nucleară, inclusiv Motor Sich, precum și alte multiple puteri tehnologice și militare. Unghiul tehnologic este estompat ca punct de presiune al SUA, dar certitudinea că includerea sa este o piesă importantă într-un pachet de sancțiuni cuprinzător.

Cu toate acestea, până în prezent, sancțiunile energetice lipsesc în mare parte. Aceasta în ciuda faptului că Rusia este literalmente dependentă de exporturile de energie. Petrolul și gazele naturale constituiau împreună peste 30% din produsul intern brut al Rusiei înainte ca criza energetică din 2021 (în mare parte provocată de Rusia) să trimită prețurile în aer. În 2019, petrolul și gazele au reprezentat împreună peste 60% din exporturile rusești. Faptul că exporturile de hidrocarburi rusești nu au fost supuse unui embargo este o lacună uriașă în pachetul de sancțiuni al SUA. Dacă, așa cum Jason Furman a spus acum celebru, Rusia este puțin mai mult decât "o mare benzinărie", atunci cum poate Casa Albă să nu-i sancționeze pompa?

Această omisiune flagrantă din pachetul de sancțiuni al lui Biden ar putea fi consecința unei promisiuni făcute țărilor din Europa, care se ghemuiesc de frică în timp ce dependența lor de gazul rusesc le face neputincioase pentru a riposta la invazia Rusiei. Acest lucru nu este nerezonabil. Germania în special va avea de suferit dacă importurile de gaz rusesc vor fi blocate; Europa importă 40% din gazul său natural din Rusia, dar pentru Germania este vorba de până la 50%, pe lângă dependența de 45% de cărbunele rusesc și 34% de petrolul rusesc. Între timp, Germania continuă să elimine treptat energia nucleară, ceea ce o face și mai dependentă de importurile de energie din Rusia.Cu toate acestea, Rusia este reciproc dependentă de exporturile de energie, ceea ce oferă Europei o pârghie cu care ar putea să se alăture parțial unui embargo petrolier american. Guvernele europene sunt preocupate de menținerea căldurii și a iluminatului în țările lor.

Aceasta este parțial o problemă de aprovizionare, dar și o chestiune de sincronizare. Europa se îndreaptă oricum către surse de combustibil prietenoase cu clima, dar nu o poate face peste noapte din cauza restricțiilor de capital și a termenelor de construcție. Alan Riley susține că cel puțin restricția de capital ar putea fi atenuată printr-o taxă pe importurile de petrol rusesc. Având în vedere că Uniunea Europeană importă aproximativ 600 de milioane de barili de petrol pe zi, o taxă UE de doar 10 euro pe barilul de petrol importat din Rusia ar constitui o garanție pentru emiterea unei euroobligațiuni de 400 de miliarde de euro pe 20 de ani. În loc să așteptăm să se acumuleze tarifele pentru a finanța tranziția energetică, o euroobligațiune ar putea fi realizată foarte rapid, iar banii ar putea fi folosiți pentru a asigura aprovizionarea cu combustibili alternativi, pentru a construi infrastructura de tranziție energetică și pentru a consolida rezistența energetică. Uniunea Europeană ar putea renunța la importurile de petrol rusesc cu bani obținuți de pe urma Rusiei.

Sau, poate, Casa Albă este mai preocupată de creșterea prețurilor la gaze și utilități pentru consumatorii americani care se confruntă deja cu cele mai mari prețuri din 2014 încoace. Se apropie alegerile de la jumătatea mandatului, iar ratele de aprobare ale lui Biden sunt sub ape. Dacă SUA sancționează petrolul și gazele rusești, sau energia rusă în general, acest lucru va crește în mod absolut prețurile la energie în întreaga lume. Americanii vor plăti mai mult pentru electricitate și gaze și, probabil, și pentru orice altceva. Vor exista repercusiuni politice pentru o administrație deja blamată pentru o inflație record de 7%. Cu toate acestea, consecințele invaziei Rusiei deja agită piețele și lanțurile de aprovizionare. Consumatorii americani vor fi deja afectați. În loc să încerce în zadar să izoleze alegătorii americani, Casa Albă ar trebui să obțină o victorie prin rănirea Rusiei în acest proces.

În plus, prețurile ridicate la petrol și gaze ar putea fi, de asemenea, cu ușurință, un avantaj pentru companiile americane. Există deja un război al ofertelor pentru petrolierele de gaz natural lichefiat (GNL) din SUA. Europa și Asia se luptă pentru a licita mai mult una decât cealaltă. În loc să se apeleze din nou la rezerva strategică de petrol într-o încercare disperată de a liniști alegătorii americani, administrația ar putea lucra la liberalizarea reglementărilor americane privind exportul de petrol. După cum susține Andrew Fink, acest lucru ar putea include abrogarea sau revizuirea Legii Jones Act (Merchant Marine Act din 1920), care impune ca transportul petrolului american pe mare să se facă pe nave americane cu echipaje americane. În practică, această lege împiedică guvernele și companiile energetice străine să participe activ la comerțul intern cu petrol din SUA. Dacă această lege ar fi relaxată, Europa ar putea să își cumpere mai ușor combustibilul din SUA și să îl transporte mult mai ușor acasă pentru a înlocui petrolul și gazele rusești.

De asemenea, SUA ar putea revoca scutirile care permit continuarea tranzacțiilor cu produse petroliere rusești, în ciuda sancțiunilor care au fost anunțate ca fiind menite să împiedice exact acest lucru. Nu numai că actualul pachet de sancțiuni nu vizează energia, dar, de fapt, acesta include și excluderi care permit ocolirea includerilor din domeniul energiei. Adam Tooze a subliniat faptul că administrația, conform propriilor cuvinte ale lui Biden, "a conceput în mod special [pachetul de sancțiuni] pentru a permite continuarea plăților de energie". Departamentul Trezoreriei a inclus scutiri - numite licențe generale - de la sancțiunile financiare pentru tranzacțiile energetice. Atâta timp cât plățile sunt procesate de bănci din afara SUA, este în continuare complet acceptabil pentru țările occidentale și companiile lor să facă afaceri cu, de exemplu, Gazprom și Rosneft. De fapt, Javier Blas a raportat că, doar în cele 24 de ore care au urmat imediat după recunoașterea de către Putin a așa-numitelor Republici Populare Luhansk și Donețk, Uniunea Europeană, SUA și Regatul Unit "au cumpărat împreună 3,5 milioane de barili de petrol rusesc și produse rafinate, în valoare de peste 350 de milioane de dolari la prețurile actuale", și "alte 250 de milioane de dolari de gaze naturale rusești". Astuparea propriilor noastre lacune în materie de sancțiuni este un bun punct de plecare pentru a face ca pachetul de sancțiuni să fie eficient.

Cu toate acestea, măsurile mici, deși necesare, nu sunt suficiente. După ce Rusia a anexat Crimeea și a invadat Donbasul în 2014, SUA au sancționat unele activități energetice rusești. Activitățile financiare în SUA au fost blocate pentru Gazprombank, Rosneft și Novatek. Au urmat sancțiuni suplimentare pentru anumite activități de producție de petrol ale Gazprom, Gazprom Neft, Rosneft, Lukoil și Surgutneftegas. Aceste restricții au îngreunat afacerile acestor companii, dar nu au îngreunat suficient. O blocadă energetică completă a Rusiei ar afecta cel mai mult.Ceea ce ar trebui și poate face acum Casa Albă este să instituie un embargo asupra exporturilor de energie din întreaga gamă pentru Rusia. Acest lucru este deja autorizat prin Ordinul executiv 14024. Europa se va împotrivi, dar Europa va supraviețui. Încă mai are 32% din rezervele de gaze naturale. De asemenea, fiecare țară membră a U.E. menține în stoc o rezervă de urgență de 90 de zile de petrol. Vremea are în prezent temperaturi peste medie în mare parte din Europa. Primăvara este aproape. Rezervele pentru două luni sunt suficiente pentru ca Europa să se încălzească până la schimbarea anotimpurilor. Între timp, piețele mondiale de energie se vor adapta înainte de următoarea iarnă.

Două luni nu este suficient timp pentru a construi noi terminale de GNL sau conducte pe toată lungimea, dar este suficient pentru ca SUA, Canada, Norvegia, Arabia Saudită și alții să își intensifice producția. SUA este un importator net de petrol, dar experții se așteaptă ca în 2022 să poată crește producția cu peste un milion de bpd. Biden a cerut deja Arabiei Saudite să crească producția și mai sunt și alții cărora SUA le pot cere acest lucru. Este probabil ca unii să fie de acord, având în vedere prețul astronomic al petrolului, ridicat chiar de invazia rusă. Statele Unite își pot restabili sprijinul pentru proiectul de gazoduct EastMed, de exemplu, pentru a îmbunătăți securitatea energetică pe termen mediu pentru Europa. Terminalele pot urma, împreună cu mai multe surse regenerabile și nucleare. Infrastructura pentru biocombustibili poate fi finalizată în mai puțin de un an. Iar dacă SUA pot convinge Iranul să încheie din nou un acord nuclear, pot ridica sancțiunile asupra petrolului iranian, care ar putea fi apoi utilizat pentru a compensa oferta rusă.

Casa Albă ar trebui să colaboreze cu Uniunea Europeană pentru a confisca sau îngheța orice active energetice rusești deținute în afara Rusiei. Gazprom, în special, are numeroase participații în întreaga lume care ar putea fi confiscate, iar veniturile ar putea fi folosite pentru a compensa petrolul și gazele rusești în Europa. Împreună cu o taxă europeană pe importurile de petrol rusesc, Rusia ar trebui să plătească pentru propria pierdere a dominației energetice.

Aceste măsuri vor afecta fiecare țară, pe măsură ce prețurile la energie vor crește. Europa este deosebit de vulnerabilă. Dar invazia Rusiei în Ucraina a aruncat deja piețele și prețurile energiei în turbulențe. Dacă SUA și aliații săi occidentali sunt serioși în ceea ce privește pedepsirea Rusiei pentru asaltul său asupra Ucrainei și dacă fac acest lucru într-un mod care are șansa de a-l forța pe Putin să facă un compromis, un embargou pe întreg spectrul de exporturi de energie trebuie să fie sancțiunea-cheie. Pachetul de sancțiuni al SUA pur și simplu nu este înarmat fără acesta. În prezent, este poros și fără dinți, în condițiile în care un procent de 36% din bugetul Rusiei în 2021 provenea din petrol și gaze. Alte sancțiuni vizează venele Rusiei; blocajele de petrol și gaze o taie la arteră. Ucraina merită. Pacea în Europa merită. Ordinea mondială liberală merită. Viitorul democrației occidentale merită.

DIN ACEEASI CATEGORIE...
albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE