Analiză Foreign Policy: Era unui „Schengen militar" a sosit
Postat la: 05.03.2024 | Scris de: ZIUA NEWS
0
La sfârșitul lunii ianuarie, Germania, Țările de Jos și Polonia au semnat un acord pentru a crea un coridor de transport militar între ele, dând un impuls necesar obiectivului mult discutat, dar rar urmărit, de îmbunătățire a mobilității militare în întreaga Europă.
Siemtje Möller, secretarul de stat parlamentar în cadrul Ministerului Federal al Apărării din Germania, a declarat că acest coridor face ca mobilitatea militară „să se îndrepte către un adevărat Schengen militar". Nu este prima dată când factorii de decizie europeni au prezentat ideea de a adapta circulația existentă fără viză a persoanelor și a mărfurilor în zona Schengen la circulația trupelor și a echipamentelor militare în toată Europa. Dar acum ideea capătă amploare.
Ideea unui Schengen militar a apărut pentru prima dată după anexarea Crimeii de către Rusia. La zece ani de la anexarea Crimeii de către Rusia și la doi ani de la invazia rusă în curs de desfășurare în Ucraina, Europa își dă seama că e bine să se pregătească pentru eventualitatea în care președintele rus Vladimir Putin ar decide să-și folosească armata și mai departe spre vest. Oficialii militari europeni analizează lecțiile învățate în timpul Războiului Rece - printre acestea se numără lecțiile specifice despre mobilitatea militară.
Cu toate acestea, mai mulți experți, diplomați și surse militare au declarat pentru FP că progresul este mult mai lent decât s-a dorit. „Liberalizarea regulilor este aprobată de toată lumea", a declarat Tomasz Szatkowski, reprezentantul permanent al Poloniei la NATO, pentru Foreign Policy. „Dar problema este că vorbim despre asta din 2015." Europa a recunoscut că tensiunile din perioada Războiului Rece ar putea reveni și că țările europene au „un drum lung de parcurs" pentru a transporta efectiv personalul și materialele.
Tranzitul oricărui element care ține de o misiune militară în Europa este plin de obstacole, de la obstacole birocratice, la lacunele de infrastructură, care pot cauza întârzieri decisive. Urmas Paet, europarlamentar din statul baltic Estonia și vicepreședintele Comisiei pentru Afaceri Externe, a evaluat mobilitatea militară la trei din 10 și a spus că în prezent poate dura „săptămâni sau oricum mai mult de o săptămână" pentru a trimite provizii în statele baltice.
Birocrația e împovărătoare. O serie de aprobări trebuie să fie obținute de la diferite ministere din diferite țări și, uneori, din diferite regiuni dintr-o națiune. Majoritatea drumurilor și podurilor au fost construite pentru uz civil și este puțin probabil să reziste la volumul echipamentelor militare grele. Deoarece conducta de combustibil din Europa centrală nu se extinde în statele din est, întârzierile mai lungi în furnizarea de combustibil ar putea fi un factor decisiv. În plus, ecartamentul feroviar din fostele state sovietice diferă ca mărime de ecartamentul feroviar european, iar transferul a mii de trupe și echipamente de la un tren la altul, într-o situație de război, ar îngreuna această sarcină și ar consuma mai mult timp.
Generalul Ben Hodges, fost comandant NATO, primul susținător al unui „Schengen militar", care probabil a și inventat termenul, a spus că lucrul bun este că, în ultimii ani cel puțin, discuțiile s-au reluat. „Acum aud miniștri vorbind despre asta", a spus el pentru FP, la recenta Conferință de Securitate de la München.
Hodges a spus că flexibilitatea de a se mișca rapid într-un moment de criză este o parte esențială a doctrinei de descurajare militară. Capacitatea unei forțe armate de a se mobiliza și de a se mișca rapid ar trebui să fie vizibilă pentru inamic și să-l descurajeze să atace, în primul rând, a spus el.
„Trebuie să avem o capacitate reală, nu doar echipamente și trupe, ci și capacitatea de a ne mișca rapid, de a furniza piese de schimb, de a depozita combustibil și muniție, iar rușii trebuie să vadă că avem toate astea", a spus el.
Hodges a salutat acordul încheiat între Germania, Țările de Jos și Polonia, ca fiind un început excelent, și a spus că multe alte astfel de coridoare sunt în discuție. (Șeful Apărării din Bulgaria, amiralul Emil Eftimov, a spus că aliații ar trebui să acorde prioritate unui coridor de la Alexandroupolis din Grecia, până în România, și altuia de la Marea Adriatică, prin Albania și Macedonia de Nord.)
„Vor să aibă coridoare din Grecia, spre Bulgaria, până în România", a adăugat Hodges. „Scopul tuturor acestor coridoare este acela de a avea un traseu lin din punct de vedere al infrastructurii, dar și de a rezolva din timp obstacolele vamale și juridice în avans."
Coridorul german-olandez-polonez este primul dintre multele preconizate și este de așteptat să identifice și să rezolve blocajele și, eventual, să ofere un șablon pentru viitoarele coridoare. O sursă militară de rang înalt care a vorbit cu FP sub rezerva anonimatului a spus că acest coridor va conduce la analizarea unei întregi game de probleme. Pe timp de pace, a spus el, va permite, de asemenea, autorităților să netezească procesele federale, deoarece în Germania fiecare land, sau stat federal, are propriul set de legi pentru trupe sau orice echipament periculos care tranzitează teritoriul său. Pe timp de război, a adăugat el, coridorul ar fi „mult mai mult decât un drum".
„O sută de mii de soldați sau mai mulți ar fi probabil în mișcare, într-un moment de criză. Ar avea nevoie de un loc de oprire, de odihnă, de acces la depozitele cu piese de schimb și la centrele de depozitare a combustibilului. De asemenea, am avea nevoie de aranjamente pentru a avea grijă de refugiații de război, într-un astfel de scenariu", a spus el.
Aceasta este o cerință dificilă chiar și pentru trei națiuni. Cooperarea între peste două duzini de state membre, în special una care implică bărbați înarmați și echipamente periculoase, va fi grevată de nenumărate alte reglementări. Apărarea este „o competență națională", a adăugat Paet, iar „țările împărtășesc ceea ce doresc să împărtășească". Țările nu împărtășesc cu ușurință detalii despre infrastructura critică, cum ar fi unde și câte poduri au clasificare militară de transport și pot suporta greutatea tancurilor.
Rafael Loss, expert în apărare la think tank-ul Consiliul European pentru Relații Externe, a spus că nu există un catalog al nevoilor de infrastructură. „Nu este clar de ce fel de infrastructură este nevoie și unde", a spus el pentru FP. Potrivit unui raport al Centrului de Analiză a Politicii Europene (CEPA) publicat în 2021, 90% din autostrăzi, 75% din drumurile naționale și 40% din podurile din Europa sunt capabile să transporte vehicule cu încărcătura maximă clasificată militar de 50 de tone. În timp ce tancurile Leopard și Abrams - ambele și-au dovedit eficiența împotriva Rusiei, pe câmpul de luptă ucrainean - cântăresc semnificativ mai mult.
„Tancul Leopard cântărește aproximativ 75 de tone, iar Abrams este mai greu", a spus Hodges. „În marea lor majoritate, aceste tancuri ar fi transportate pe HET-urilor (transportoare de echipamente grele), iar fiecare HET cântărește aproximativ 15 până la 20 de tone. Nu va fi un singur tanc pe drum." CEPA a remarcat că „o combinație de camion, remorcă și tanc greu ar putea depăși cu mult 120 de tone", excluzând zonele mari de infrastructură existentă potrivită pentru mobilitatea militară.
UE a recunoscut nevoia de finanțare a infrastructurii cu dublă utilizare - civilă și militară - și a aprobat deja finanțarea pentru 95 de astfel de proiecte, deși mult mai multe au licitat pentru fonduri. Ambasadorul polonez și Hodges s-au declarat îngrijorați de reducerea fondurilor alocate pentru instrumentul UE de finanțare a infrastructurii, Facilitatea de Conectare a Europei (CEF), de la 6,5 miliarde de euro, la 1,7 miliarde de euro.
Rail Baltica, un proiect feroviar transnațional finanțat prin CEF, intenționează să extindă rețeaua feroviară a Europei către statele baltice Lituania, Estonia și Letonia, care urmează să fie funcțională până în 2030. Dar preocupările legate de finanțare au fost raportate de publicațiile locale de știri. Mai mult, există o rezistență pronunțată din partea Franței, Belgiei și chiar a Germaniei de a cheltui pentru extinderea conductei centrale europene către națiunile din est, care adesea cheltuiesc o parte mai mare din PIB pentru apărarea colectivă a Europei decât economiile mult mai mari de pe continent.
Agenția Europeană de Apărare, care coordonează cooperarea UE în domeniul apărării, lucrează la standardizarea proceselor birocratice pentru mobilitatea terestră și aeriană și la dezvoltarea unui formular comun pentru simplificarea documentelor. Dar, deși au convenit 25 de state membre, există reticență din partea statelor membre care nu au integrat încă aceste „aranjamente tehnice" în procesele lor naționale.
Este adesea greu să-i împingi pe toți cei 27 de membri ai UE și peste 30 ai NATO către un consens, dar Hodges are motive să fie plin de speranță, de la ultimul summit NATO de la Vilnius, Lituania. În iulie anul trecut, secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg, a anunțat trei planuri regionale de apărare - primul de la sfârșitul Războiului Rece. El a spus că NATO își va planifica și își va consolida descurajarea în Atlantic și zona arctică europeană, în nord, în regiunea Baltică și Europa Centrală, în centru, și în Marea Mediterană și Marea Neagră, în sud. Aceste planuri vor permite membrilor NATO să evalueze cerințele exacte de apărare, să le repartizeze diferiților aliați și, în acest proces, să înțeleagă nevoile logistice specifice. Hodges speră că acest lucru s-ar putea dovedi a fi o „schimbare determinantă".
DIN ACEEASI CATEGORIE...
ULTIMA ORA
-
Lovitură pentru Guvern chiar înainte de ședință: Ordonanța de austeritate are aviz negativ de la Consiliul Economic și Social
„Ordonanța-trenuleț" prin care Executivul vrea să facă economii la buget de peste 30 de miliarde de lei ar fi primit aviz nefavorabil din partea Consiliului Economic și Social (CES) care este obligatoriu dar doar consultativ.
-
Descoperirea unui misterios sarcofag egiptean cutremură lumea arheologică
Cercetătorii francezi au descoperit un sarcofag reînhumat ce datează din perioada Regatului Mijlociu Egiptean în oraşul Luxor din Egipt, în cadrul unor cercetări desfăşurate după descoperirea, în 2018 şi 2019, a altor sarcofage în acelaşi sit.
-
Aceasta este cea mai înaltă rezoluție a imaginii atomilor realizată vreodată
Vă uitați la o imagine revoluționară a structurii atomice a ortoscandatului de praseodimiu (PrScO3) la o mărire de 100 de milioane. Acele puncte? Sunt atomii individuali din rețeaua cristalină.
-
Marian Munteanu decriptează ce se va întâmpla cu America dupa revenirea lui Donald Trump la Casa Albă: SUA se uneste cu Canada si achizitioneaza Groenlanda!
Cu toate ca s-a retras din viata publica, Marian Munteanu are din cand in cand reveniri si reverii care ne pun pe ganduri. Bunăoară, fostul lider al fenomenului "Piața Universitatii" (din 1990), profesor de antropologie, dar si cunoscator al "ameri(me)canismului contemporan" are o postare destul de criptica pe pagina sa de Facebook:
-
Fizicienii anunță că au descoperit primele dovezi ale multiversului.
Teoria multiversului sugerează că universul nostru este doar unul dintre numeroasele universuri ramificate și infinite. Pentru a găsi dovezi ale multiversului, oamenii de știință au examinat fondul cosmic de microunde (CMBR), lumina rămasă de la Big Bang.
-
Despre consumul de alcool în Vechiul Regat
„Ca în alte privințe, Capitala dă tonul și în ceea ce privește consumul de alcool în diferitele sale forme; nicăieri cultul alcoolului nu s-a dezvoltat și nu s-a rafinat ca la București.
-
Timp de 500 de ani am privit lumea în mod incorect. Această hartă premiată este cea mai precisă imagine a Pământului creată vreodată
Harta tradițională a lumii, proiectată pentru prima dată de Gerardus Mercator în 1569, a fost mult timp criticată pentru denaturările sale semnificative.
-
Un expert explică "spirala apocalipsei": Omenirea se îndreaptă cu viteză spre colaps
Academicianul Danilo Brozović, specializat în colapsul societăților, explică faptul că actuala societate se îndreaptă cu pași rapizi către colaps.
-
Claudiu Târziu: Guvernul Ciolacu 2 s-a născut din cea mai monstruoasă trădare a intereselor și siguranței naționale ale României
După o campanie electorală în care liderul PSD a acceptat umilitorul arbitraj al premierului Viktor Orban pentru accesul României în Spațiul Schengen, negocierile pentru formarea coaliției majoritare au transformat guvernul de la București într-o anexă a Budapestei.
DIN CATEGORIE
- TOP CITITE
- TOP COMENTATE
- 1.Europa se pregătește pe tăcute pentru un al treilea război mondial
- 2.Europa neo-marxistilor lui Lasconi se pregătește de un mare război și investește o sumă colosală
- 3."NU facem concesii". Rusia refuză pacea propusă de Donald Trump pentru Ucraina
- 4.Politico fac e o analiză decisivă: Al treilea război mondial este deja în desfășurare!
- 5.Ce-a ratat România prin anularea alegerilor: Viktor Orban s-a întâlnit cu Donald Trump și Elon Musk - "Viitorul a început!"
- 6.Serghei Lavrov, șeful diplomației ruse, despre alegerile din România: "Chiar nu ne pasă deloc ce fac ei acolo ca să-şi justifice maşinaţiile!"
- 7.Elon Musk începe Operațiunea "Resetarea": Prima mare instituție care va intra în malaxor
- 8.Asta e America dictatorilor globalisti, fără nicio jenă: Preşedintele Joe Biden și-a grațiat propriul fiu, pe Hunter Biden
- 9.Donald Trump a blocat războiul din Ucraina: NATO a amânat deciziile
- 10.Anunțul lui Orban, după ce a vorbit cu Putin
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu