Încleştarea între titani pentru Arctica, zona complet accesibilă începând din 2050
Postat la: 20.06.2021 | Scris de: ZIUA NEWS
0
Sub forma întrebărilor legate de securitatea Strâmtorii Bering a fost subiect confirmat al întâlnirii între preşedinţii Biden şi Putin. Cu siguranţă, va figura la loc de cinste pe agenda care se negociază acum pentru reuniunea între preşedintele american şi cel chinez care urmează să se producă în viitorul apropiat, aşa cum confirma consilierul american de securitate.
Este o bătălie care a început de ceva timp, pornită din lectura pe care unele servicii de informaţii au făcut-o rapoartelor ştiinţifice care vorbeau despre consecinţele fenomenului de încălzire a planetei. Desigur, era vorba despre o analiză prospectivă, pe etape şi dezvoltări generale şi consecinţe locale, cu semnale de alarmă specifice pentru o ţară sau alta şi generale la nivel de continent, de zonă strategică sau de alianţă economică sau militară. În finalul prezentării, urmau oarece recomandări esenţiale, prezentând scenarii situaţionale din ce în ce mai puţin precise pe măsură ce perioada de timp despre care vorbeau era mai îndepărtată, ceea ce, poate, justifica şi lipsa de atenţie de care au avut parte. Cu excepţia principalilor mari jucători politici care au ţinut-o departe de atenţia opiniei publice, poate din umanista lor convingere de a nu da prea multe subiecte conflictuale într-o perioadă în care nimic nu pare uşor şi nici simplu. Asta nu înseamnă că nu luaseră în calcul predicţiile respective şi posibilităţile fabuloase pe care le deschide faptul că, până la orizontul 2050, este prevăzută topirea masivă a gheţii din Artica şi, prin asta, se lasă loc liber pentru circulaţia maritimă generală, pentru cea de transport contaienere şi pentru exploatarea rezervelor de hidrocarburi şi metale şi pământuri rare.
Rutele clasice:
Întrebarea firească - cu răspunsul în studii respective - era ce anume va urma dacă celor două linii de transport existente acum vor putea fi înlocuite de una singură, acces direct al navelor la o linie sigură de transport, adică aceasta?
Sursa: academia naţională de ştiinţe a SUA
Iată traseul precis al noului coridor de navigaţie: Coridorul Transpolar
1. Dacă, cum spunea atât de convins fostul preşedinte Trump, fenomenul încălzirii globale nu este decât o farsă pe care adevăraţii conservatori trebuie s-o respingă drept o provocare progresită şi neo-marxistă?
Răspunsul îl dau cei de la NASA care au elaborat această reprezentare grafică a fenomenului denumit "amplificarea arctică" a încălzirii globale care face ca, în acest moment, creşterea temperaturilor în zona respectivă să fie mai rapidă decât oriunde în lume.
Dacă asta era perspectiuva anunţară de cei de la NASA pentru perioada 2000-2009, avem cum, din proprie experienţă, să-i verificăm veridicitatea. În plus, aşa cum scriau ei atunci, viteza cu care se produc evenimentele duce la o urmare tragică: schimbările sistemice de mare amplitudine şi care implică sisteme vitale ale planetei se vor produce într-un timp foarte scurt, adică cel mult în perioada unui generaţii.
2. Viteza schimbării potenţează continuarea unei bătălii între actori porânduiţi după regulile timpului trecut. Vor rezista să le păstreze? Dacă da, cu ce cost? Dacă nu, ce mijloace vor folosi poentru rescrierea fizică a hărţilor jocului?
Mai precis, cine are acum drepturi legale pentru a revendica ceva din zona Arctică? Tehnic, sunt cele aşa numite "ţări arctice" care sunt fodatoarele din 1996 ale Consiliului Arctic: Canada, Danemarca (prin intermediul Groenlandei) Finlanda, Islanda, Norvegia, SUA, Suedia şi Rusia. Plus un număr de ţări care au fost acceptate cu statut de observator: Franţa, Germania, Olanda, Polonia, Spania., Marea Britanie, China, Italia, Japonia, Coreea de sud, Singapore şi India.
Dar este aproape inevitabil să apară şi aici discuţia privind Zonele Economice Exclusive în care pot face forări, adică 200 mile nautice cum se specifică în diferite convenţii internaţionale, fie 350 mile nautice aşa cum se spune în Convenţia ONU privind dreptul mărilor. Pentru a putea invoca privilegiul prevăzut în al doilea caz, o ţară trebuie să dovedească faptul că, în zona respectivă, fundul mării este o prelungire în continuare a teritoriului său naţional. Avem aici prima dintre temele majore de interes şi care de-abia se deschide deoarece de-abia de curând a fost posibilă demararea unpr misiuni ştiinţifice de explorare a - fie măcar şi orientativă - a zonelor apropiate de viitorul Coridor Central.
Cu siguranţă că nu suntem decât foarte la început în estimarea ansamblului resurselor, mai ales a depozitelor de pământuri rare care pot identificate în Groenlanda, chestiune strategide cea mai mare importanţă de care poate depinde chiar o foarte mare parte a devoltărilor industriale viitoare. Chiar asta este situaţia în cazul elemente precum neodymium, cel mai cunoiscut şi cel mai căutat deoarece este folosit la fabricarea telefoanelor portabile, eolienelor, rachetelor, monitoarelor sau maşinilor hibride. În lume, doar China şi Groenlanda deţin asemenea depozite de pământuri rare, China având o poziţie super-predominantă (95-97%) , nestimarea din acest moment spunând că, anual, în Groenlanda, ar putea fi excavate aproximativ 43.000 tone de pâmnturi rare, o rază de speranţă pentru ţărilem europene care îşi dezvoltă prioritar industria de vârf. Problema din Groemnlanda este că depozitul principal este asociat cu unul de uraniu, ceea ce presupune investiţii serioase în protecţia sănătăţii dar şi a mediului înconjurător. Să ne amintim că, fără a da asemenea explicaţii, Administraţia Trump se oferise să cumpere Groenlanda, demers categorisit drept absurd de către Danemarca
O serie dintre studiile care s-au dovedit cu adevărat profetice în acest domeniu, arătau de mai mult timp dimensiunea reală a bătălie care urma pentru resursele Articii în combinaţie cu deschiderea rutei centrale în "mare liberă", dar puţini au fost cei care au dorit să investească sumele imense pe care le presupune activitatea în acele zone care - în comparaţie cu cele clasice de extracţie din Orientul Mijlociu, Europa sau SUA - sunt încă destul de puţin primitoare. Dar, din nou, aceea şi întrebare: merită efortul?
Cu siguranţă că da, măcar dacă ne luâm după viteza excepţională cu care se înfiinţează acum companii specializate în activităţi de extracţie în zome maritime şi se cer instalaţii de foraj marin, toate în previziunea acordurilor deja semnate între fondatorii Consiliului Arctic şi ţările partenere.
Aveţi aici harta activităţilor de extracţie hidrocarburi şi minerale rare care sunt acum în desfăşurare, dar imaginaţi-vă cum va arăta ea în condiţiile în care temperaturile urmează să crească şi navigaţia să fie deschisă pe noua rută care să permită o mult mai uşoară aprovizionare a acestor unităţi de expoloatare, precum şi un transport infinit mai uşor către bazele de stocare sau către porturile de tranzit.
După cum poate vă imaginaţi, e normal ca în ecuaţia prezentă şi viitoare să intre China care, astfel, poate dezvolta proiecţia Noului Drum al Mătăsii cu ceea ce deja numeşte Drumul Polar al Mătăsii. Priviţi harta, este vorba despre o dublare a traseului terestru, dar folosind aproape în exclusivitate facilităţie porturilor ruse pentru alimentare, dar şi încărcând-descărgând cargouri preluate din porturile europene din nord şi crescând competitivitatea celor din extremul-nord european.
Am avea, ca ţară, vreun interes în acest proiect gigant? Nu cred, căci nici flotă n-avem şi nici instalaţii de foraj nu producem, Atunci, măcar să privim cu atenţie la ce fac ceilalţi, cel mult ca lectură de duminică.
Cristian Unteanu
ULTIMA ORA
-
Se deschide un nou front al războiului global: Navele de război rusești intră în Marea Roșie în timp ce acolo patrulează deja coaliția condusă de SUA
Flota din Pacific a marinei ruse a confirmat că a trimis mai multe dintre navele sale de război prin strâmtoarea Bab al-Mandab și în Marea Roșie, într-un moment în care atacurile Houthi împotriva transportului maritim internațional sunt în curs de desfășurare și în timp ce apele sunt încă patrulate de coaliția militară condusă de SUA.
-
Profesorul care a "ghicit" până acum toți pașii lui Putin în război: Rusia va mai anexa încă patru regiuni din Ucraina!
Ucraina ar putea pierde controlul asupra unei mari părți a teritoriilor sale, a declarat profesorul american John Mearsheimer într-un interviu acordat lui Palki Sharma.
-
Creștere cu 79% a mortalității cancerigene sub 50 de ani: Există 5 cauze din ce au descoperit experții britanici
Experții britanici dau un avertisment serios persoanelor sub 40 și 50 de ani, după ce studii recente au descoperit că există o tendință periculoasă în rândul populației tinere în privința stilului deficitar de viață. Astfel, cancerul lovește mortal sub 50 de ani, având o creștere uriașă de 79% între anii 1990 și 2019, conform cercetărilor experților.
-
Răsturnare de situație: serviciile secrete americane nu au oferit Rusiei toate informațiile despre posibilul atac terorist
Agențiile de informații americane nu au oferit Federației Ruse toate datele pe care le aveau despre amenințarea teroristă de la mallul Crocus. Serviciile secrete din SUA se temeau să-și dezvăluie sursele.
-
Baza de la Kogălniceanu stârnește îngrijorare la Kremlin - Rușii cred că NATO se pregătește de război la Marea Neagră
Activităţile NATO din Europa de est şi din regiunea Mării Negre sunt concentrate pe pregătirea aliaţilor săi pentru o potenţială confruntare cu Rusia, a afirmat Ministerul de Externe rus joi, menţionând activităţi de militarizare în regiune.
-
Ciolacu dă „undă verde" pentru încă 110 km de drum de mare viteză
Două obiective prevăzute în Programul Investiţional 2021-2030, pentru care este alocată suma totală de 16,53 miliarde de lei, au primit „undă verde" din partea Guvernului Ciolacu.
- Eficientizarea proceselor agricole cu ajutorul tehnologiei
-
Ținta România: Vladimir Putin spune că Rusia nu va ataca țări NATO dar că va lovi aeroporturile de pe care acestea vor decola indiferent care ar fi acelea!
Președintele rus, Vladimir Putin, a declarat, miercuri, că Rusia nu are proiecte privind nicio ţară din NATO şi nu va ataca Polonia, statele baltice sau Republica Cehă, dar dacă Occidentul îi livrează Ucrainei avioane de luptă F-16, atunci acestea vor fi doborâte de forţele ruse.
-
"Boala carnivoră" care se transmite și la om se răspândește accelerat și inexplicabil în Japonia: Peste 500 de cazuri la nivel național!
Japonia înregistrează o creștere misterioasă a numărului de persoane cu sindrom de șoc toxic streptococic (STSS), o infecție bacteriană streptococică A rară, dar foarte gravă, definită drept "boală carnivoră".
DIN CATEGORIE
- TOP CITITE
- TOP COMENTATE
- 1.Pentru toți tolomacii și istericii
- 2.Hai sictir, băi nenorociților!
- 3.Din "menajera" părinților lui Klaus, la poziția de Number One pe "Lista lui Iohannis"!
- 4.Washington Post, despre marele mister al războiului: Unde au dispărut 700.000 de soldați ucraineni?
- 5.Se schimbă lumea
- 6.Și dacă US (Statele Unite) au câștigat deja războiul din Ucraina?
- 7.Idiotul satului
- 8.Sfârșitul dinaintea începutului
- 9.Victoria Nuland, zisă doamna "Fuck the EU", a demisionat, dar doar după ce chiar a "Fuck the EU"
- 10.Care este motivul ascuns al lui Macron în Ucraina?
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu