Incident grav cu o aeronava TAROM: "Pilotii stateau la taclale in carlinga!"
Postat la: 25.06.2021 | Scris de: ZIUA NEWS
Piloții stăteau la taclale și au spulberat balizele după ce au așezat greșit avionul la decolare, susține despre cursa TAROM București - Iași din 2016 un raport, publicat recent, al Autorității de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS). În plină decolare, cu puțin timp înainte de desprindere, au sesizat ceva.
„ROT717 stopping". Cu acest anunț, transmis turnului de control de pe Aeroportul Henri Coandă pe 13 octombrie 2016 la ora 21:16:44, pilotul aeronavei TAROM YR-ATI de tip ATR-72, având la bord 38 de pasageri și 4 membri de echipaj, a oprit brusc decolarea. Cu doar câteva secunde înainte de a se desprinde de la sol. Întrebat de controlorii de trafic care este motivul, comandantul răspunde: „Vibrații la roata de bot". Avionul, care trebuia să ajungă la Iași și apoi la Chișinău, este tras pe dreapta, scriu cei de la "Libertatea" care au studiat raportul.
Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS) demarează o anchetă, care a fost finalizată recent. Durata, aproape 5 ani, este una normală pentru acest gen de investigații. Raportul publicat pe site-ul AIAS pune într-o altă lumină incidentul produs pe pista de la Otopeni. Ancheta urmărește pas cu pas mișcările aeronavei. De la îmbarcarea călătorilor până la momentul în care avionul este din nou parcat. Au fost luate în calcul semnalele GPS, filmări, convorbirile cu turnul de control, dar și discuțiile purtate în cabina piloților.
Cauza vibrațiilor a fost descoperită de experți: „Incidentul grav s-a produs ca urmare a alinierii și a rulajului pentru decolare pe linia balizajului luminos marginal dreapta al pistei". Adică, în loc să plaseze avionul pentru decolare pe axa centrală, piloții l-au pus mai la dreapta, pe una dintre cele două liniile laterale, semnalizate de balize luminoase speciale. Experții notează că poziționarea navei pe pistă nu este verificată de controlorii de trafic, fiind treaba comandantului. Este strict responsabilitatea echipajului cu privire la modul în care va executa manevrele de intrare la pistă și aliniere în vederea decolării.
Raportul comisiei de anchetă:
- Condițiile meteorologice erau bune. Avionul se abate însă de la linia galbenă pe care ar fi trebuit să o urmeze. Ajunși pe pistă, piloții turează motoarele și cer 30 de secunde suplimentare, pentru avea o distanță suficientă față de avionul care decolase înainte. Accelerează, rulează aproximativ 700 de metri direct peste balize și se opresc în ultimul moment, sesizând o problemă.
- În momentul în care a renunțat să mai decoleze, aeronava atinsese viteza de 82 kt (knot), puțin peste 150 km/h, și lăsase în urmă șase balize distruse. După ce a încetinit, comandantul de zbor trage imediat avionul către axul central, degajează pista și parchează. Aeroportul Henri Coandă are două piste de decolare-aterizare paralele în lungime de 3.500 de metri.
- Inițial, piloții nu raportează nimic despre faptul că au rulat peste balize. Specialiștii spun însă că aceștia știau foarte bine de unde proveneau vibrațiile, un argument fiind aducerea aeronavei pe axul central imediat după încetinire. Concomitent cu anunțul pilotului privind abandonarea decolării, sistemul de securitate din turnul de control înregistrează o alarmă pentru lămpi defecte pe pistă. Se cere o verificare. Comandantul adjunct al aeroportului se deplasează pe pistă, dar nu observă nimic: „Totul normal". În intervalul orar 21:29:44 și 21:33:00 alte trei aeronave decolează de pe această pistă.
- CDT ADJ efectuează o vizualizare a aeronavei YR-ATI și constată că fuselajul ventral al aeronavei, în spatele jabei de bot, prezenta mai multe deformări în urma unor lovituri, unele dintre acestea cu străpungerea învelișului. El decide imediat închiderea pistei. În urma unui control amănunțit constată distrugerea a șase balize marginale.
- Echipa tehnică venită să controleze aeronava face următoarele constatări: deteriorări la anvelopa stânga față; urme de lovituri cu străpungeri în fuselajul ventral; cel puțin trei din cele șase pale ale elicei motorului din partea stângă prezentau urme de lovituri. Pe pistă au fost găsite ulterior resturi metalice și cioburi de sticlă.
- Pilotul comandant ar fi trebuit să raporteze controlorului de trafic aerian motivul real al întreruperii decolării, pentru a preveni expunerea următoarelor aeronave la riscul reprezentat de resturile balizelor de pe pistă.
- Pilot Comandant, 32 de ani (4.723 de ore de zbor); Copilot, 31 de ani (1.488 de ore de zbor)
- Comisia de investigație, cu sprijinul TAROM, a efectuat inclusiv o simulare „cu același tip de aeronavă, tot pe timp de noapte, pentru a putea evalua condițiile de iluminare a pistei și cum sunt percepute acestea din cockpit-ul aeronavei". Răspunsul l-au aflat însă din altă parte. Analizând înregistrările discuțiilor purtate în cockpit, anchetatorii au constatat că piloții erau prinși în conversații care nu aveau nicio legătură cu decolarea.
- Pe toată durata, de la pornirea motoarelor, a rulajului, alinierii pe pistă și până la momentul începerii rulajului pentru decolare, în cabina echipajului de zbor s-au înregistrat și alte convorbiri nerelevante pentru fazele critice ale zborului.
Raport AIAS:
Mai mult, un membru al echipajului de bord a fost prezent în cabină și după ce comandantul de zbor a transmis mesajul: „Cabin crew take your seat for take off". „După 37 secunde de la transmiterea acestui mesaj, o însoțitoare de bord a intrat în cockpit-ul avionului, desfășurându-se o discuție nerelevantă pentru faza zborului".
Anchetatorii au mai constatat și alte nereguli, precum nerespectarea unor mecanisme de verificare încrucișate, copilotul explicând că a stat tot timpul cu privirea în cabină. Iar comandantul de zbor, care are probleme de vedere, nu purta ochelarii. „Conform declarațiilor, pilotul comandant, care a executat rulajul aeronavei, nu purta ochelarii prevăzuți de licența medicală", notează anchetatorii. Printre factorii care au favorizat producerea incidentului experții mai menționează că se rula pe timp de noapte, că axul central nu era luminat și că „pragul" pentru intrarea pe pistă era decalat.
Concluziile comisiei sunt însă categorice în ceea ce privește responsabilitatea piloților în producerea acestui incident. „Neatenția echipajului" și „distragerea atenției echipajului în această fază a zborului" sunt considerate principalele cauze. În urma acestui incident grav, comisia de investigație nu face recomandări privind siguranța aviației civile.
AIAS nu cere nici sancțiuni și precizează că obiectivul anchetei este prevenirea producerii incidentelor. „Obiectivul investigației privind siguranța aviației civile este prevenirea producerii accidentelor și incidentelor, prin determinarea reală a cauzelor și împrejurărilor care au dus la producerea acestui eveniment şi stabilirea recomandărilor necesare pentru siguranța aviației civile și nu are ca scop de a găsi vinovați, responsabilități individuale sau colective", se precizează în raportul final întocmit de experții Autorității de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile.
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
Suveranistul Trump promite să le ia palestinienilor țara și ucrainenilor bogățiile subsolului!
Primirea lui Beniamin Netanyahu la Casa Albă a oferit imaginea „obscenității publice" sau a „banalității rău ...
-
Marcel Ciolacu se afundă în capcana ilegalităților contabile din Nordis. Cine a plătit de fapt zborurile la Nisa si Madrid
Premierul Marcel Ciolacu a prezentat, miercuri, tardiv, două facturi, însoțite de chitanțe, care atestă că și-ar f ...
-
Bizarerie în dosarul Nordis: Ginerele lui Traian Băsescu cere despăgubiri, în timp ce Ioana Băsescu a fost pusă sub acuzare
Situație bizară în dosarul Nordis. Radu Pricop este unul dintre creditorii care speră să recupereze bani din aface ...
-
Numele lui Călin Georgescu apare într-un mega dosar de trafic de droguri, la nivel internațional
Numele lui Călin Georgescu apare într-o mega anchetă jurnalistică condusă de către jurnalistul italian Edoardo Anz ...
-
Serviciile franceze, speriate de cazul Georgescu - Amplu raport despre "manipularea algoritmilor și instrumentalizarea influencerilor"
Un raport public emis de VIGINUM, serviciul francez de supraveghere și protecție împotriva ingerințelor digitale s ...
-
Guvernul Ciolacu omoară intenționat dezvoltarea sectorului privat la ordinul UE. Investițiile de peste 2 milioane euro se fac de acum cu voie de la Guvern
La finalul anului trecut guvernul a aprobat OUG 152/2024 cu cerintele UE. Publicată în Monitorul Oficial în ...
-
Călin Georgescu, suspectat de implicare într-o schemă de fraudă care are legături cu mafia drogurilor din Spania
Călin Georgescu, fostul candidat la alegerile prezidențiale, este suspectat de implicare într-o schemă de fraudă c ...
-
Dosarul "Nordis": Țepe de proporții cu binecuvântarea statului. Caracatița politică are tentacule până la vârf
Dosarul "Nordis" a bubuit a DIICOT, dar acțiunea procurorilor vine după ani de zile în care oamenii au primit țepe de ma ...
-
Zeci de utilizatori WhatsApp, inclusiv jurnaliști, spionați printr-un program al unei companii israeliene
Aproape 100 de jurnaliști și alți membri ai societății civile au fost spionați pe WhatsApp cu ajutorul unui program crea ...
-
Presiune uriașă în Scandalul Nordis: Au fost adusi la parchet si părinții lui Vladimir Ciorbă. E dezlegare la denunțuri
Laura Vicol, fosta pesedistă de top, și soțul ei, afaceristul Vladimir Ciorbă, sunt aduși la DIICOT, cu o cohortă jurnal ...
-
Depopulare: Femeile vaccinate anti-covid din Cehia au cu 66% mai puține șanse să nască STUDIU
Datele din Republica Cehă arată că femeile vaccinate cu covid au cu 66% mai puține șanse să nască în comparație cu femei ...
-
Țigănie la Romsilva. Fostul director a ieșit la pensie, a încasat prima de 100.000 de euro și s-a reangajat la loc!
Teodor Țigan, fostul director general al Romsilva care a luat 100.000 de euro primă de pensionare, s-a reangajat, iar ac ...
-
Geanina Hagima: Reîmpărțirea Lumii prin Războiul Nano prin presiunea injectării oamenilor cu interfață Bio-Cyber
Foarte important acest articol al doctoritei Ana Mihalcea! Practic este o concluzie la tot ce s-a intamplat pana acum. A ...
-
D-ale lu' Burduja: Hidroelectrica și Nuclearelectrica au vândut în 2024 energie Chișinăului la un preț de 2 ori mai redus decât cel plătit pe OPCOM
Cei doi mari producători autohtoni, controlați în proporție de peste 80% de statul român, Hidroelectrica și Nuclearelect ...
-
Salariu de nabab de la Hidroelectrica fără a avea nicio expertiză în domeniu. Burduja trebuie sa dea socotelă!
După ce a părăsit funcția de prefect de Vâlcea, Sebastian Fârtat a reapărut într-un post cheie la Hidroelectrica, una di ...
-
Europa se dă bătută. Nu mai are nici cea mai mică șansă despre cum să oprească asaltul islamismului
Săptămâna trecută a fost cu siguranță cea mai neagră pe care a trăit-o Europa în ultimii ani. La o zi după ce un imigran ...
-
Operatiunea "Silent Hammer": Tucker Carlson dă detalii despre planul administratiei Biden de a-l asasina pe Putin și de a împinge lumea în al treilea război mondial
Tucker Carlson a rupt vălul de pe unul dintre cele mai întunecate adevăruri ale timpurilor noastre: administrația Biden ...
-
Administrația Biden a încercat să-l omoare pe Putin - ipoteză incendiară lansată de jurnalistul american Tucker Carlson
Jurnalistul american Tucker Carlson a lansat o ipoteză care face vâlvă pe rețelele de socializare: administrația Biden a ...
-
„Palatul Împăratului". Klaus Iohannis nu va primi vila de protocol din Bulevardul Aviatorilor în care s-au investit milioane de euro
Președintele Klaus Iohannis nu va locui în vila de protocol dintr-o zonă exclusivistă a Capitalei, clădire în care statu ...
-
Timeo Danaos: Theodoros Roussopoulos e cel care a sesizat Comisia de la Venetia in privinta loviturii de stat patronata de Klaus Iohannis
Raportul devastator al Comisiei de la Veneția despre lovitura de stat din România - anularea arbitrară a alegerilor - ca ...
-
Contractul prin care a fost închiriat tezaurul furat. Olandezii erau obligați să asigure paza DOCUMENT
Corpul de Control al prim-ministrului a ajuns luni dimineața la Ministerul Culturii pentru a ridica documentele referito ...
-
De ce mai cere si trump bani in plus pentru inarmarea NATO: Complexul industrial militar american a avut o crestere de vânzări de sute de miliarde de dolari în 2024
Vânzările de echipamente militare americane către guverne străine în 2024 au crescut cu 29%, până la un record de 318,7 ...
-
Sebastian Burduja minte cum respiră. Ministrul Energiei a cerut Hidroelectrica să reducă cu 20% cheltuielile cu salariile si sponsorizarile dupa ce tot el le-a aprobat
Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a anunțat că a solicitat tuturor companiilor din portofoliu să reducă cu 20% chel ...
-
Trump face pe placul firmelor de asigurari de sanatate care i-au finantat campania: A semnat un ordin care va restricționa accesul la servicii medicale pentru zeci de milioane de americani
Donald Trump a restricționat accesul la servicii de sănătate pentru zeci de milioane de americani săraci, printr-un decr ...
-
Rasa alba piere, fiind inlocuita de o populatie metisa. Declin demografic alarmant: "Omenirea va suferi un colaps fără precedent în istoria modernă!"
Un nou raport al McKinsey Global Institute (MGI) avertizează că economiile majore se îndreaptă spre un „colaps al popula ...
-
Furtuna economică perfectă. Cum arată perspectivele analiștilor financiari în timp ce Consiliul European strânge cu ușa România
Deficitul bugetului de stat prognozat pentru anul 2025 s-a majorat la valoarea medie a anticipaţiilor de 7,3% din PIB, i ...
-
Dreptul SUA asupra Canalului Panama. Cum se poate declanșa un război cu China
Conform Tratatelor Torrijos-Carter din 1977, Canalul Panama constituie un patrimoniu inalienabil al națiunii centro-amer ...
-
CIA a declasificat o carte despre cum va sfârși lumea
O carte clasată de CIA timp de peste 50 de ani aduce în prim-plan o teorie surprinzătoare despre sfârșitul lumii. „The A ...
-
Războiul cu Deep State - Planul lui Trump pentru a prelua controlul asupra statului
Preşedintele-ales Donald Trump intenţionează să îşi consolideze controlul asupra administraţiei federale într-un mod făr ...
-
Kelemen Hunor face dezvaluiri despre Călin Georgescu și rețeaua condusa spionul comunist care a penetrat NATO și a furnizat informații către KGB
Kelemen Hunor, președintele UDMR, a declarat într-un interviu pentru publicația Maszol că autointitulatul candidat anti- ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu