ZC
Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x
ZC




ZC




Guvernul Ciolacu omoară intenționat dezvoltarea sectorului privat la ordinul UE. Investițiile de peste 2 milioane euro se fac de acum cu voie de la Guvern

Postat la: 05.02.2025 | Scris de: ZIUA NEWS

Guvernul Ciolacu omoară intenționat dezvoltarea sectorului privat la ordinul UE. Investițiile de peste 2 milioane euro se fac de acum cu voie de la Guvern

La finalul anului trecut guvernul a aprobat OUG 152/2024 cu cerintele UE. Publicată în Monitorul Oficial în 20 decembrie, ordonanța aduce modificări și completări unui alt act normativ, OUG nr. 46/2022.

Printre schimbările introduse de noua ordonanță este și una care modifică definiția investitorului din UE. Astfel, la Articolul II, litera h), punctul 1, noua definiție prevede că investitorul este: "persoană fizică, care este cetăţean al unui stat membru al Uniunii Europene, care a realizat sau intenţionează să realizeze o investiţie în România. În categoria investitorului din Uniunea Europeană este inclusă şi persoana fizică de cetăţenie română, respectiv persoana juridică al cărei sediu social se află pe teritoriul României, care a realizat sau intenţionează să realizeze o investiţie în România".

În versiunea anterioară, din OUG 46/2022, definiția investitorului din Uniunea Europeană era doar: „persoană fizică, care este cetățean al unui stat membru al Uniunii Europene, care a realizat sau intenționează să realizeze o investiție în România". Extinderea definiției prin OUG 152/2024 riscă să genereze blocaje birocratice importante în investițiile aflate în proiect. Și, inevitabil, să ducă la întârzierea sau chiar descurajarea acestora.

„Încadrarea persoanelor fizice de cetățenie română și a persoanelor juridice cu sediul social în România ca fiind investitori din Uniunea Europeană atunci când realizează investiții directe în România în domenii strategice - energie, transporturi, telecomunicații, agricultură, sănătate și altele, așa cum sunt definite de HCSAT 73/2012 - va genera, în opinia mea, birocrație suplimentară. În principal, din cauza procedurilor mai complexe. Și, evident, a necesarului de resurse materiale și umane suplimentare. Atât pentru stat, cât și pentru contribuabili", a explicat Sorin Blejnar, Development Director la Prime Insolv Practice și fost Președinte ANAF.

„Deși actul normativ are rolul de a proteja interesele strategice ale României, există un risc crescut ca procedurile de notificare/avizare ale Comisiei pentru examinarea investițiilor străine directe să întârzie implementarea rapidă a proiectelor cu impact direct asupra mediului de afaceri. Și, implicit, asupra veniturilor bugetului general consolidat. Reglementarea presupune, practic, încă un «filtru», aplicabil inclusiv capitalului autohton, menit să descurajeze potențiali investitori. Care deja sunt supuși unor reglementări stricte cu privire la declararea provenienței fondurilor și a identificării beneficiarului real. Există deci o reglementare legală necesară deja suficientă cu privire la legalitatea sumelor ce formează obiectul investiției viitoare. Interesant ar fi de analizat în ce măsură alte state membre - cum ar fi, strict cu titlul de exemplu, Polonia, Ungaria, Cehia sau Bulgaria - practică același tip de formalism cu investitorii naționali", a subliniat fostul Președinte ANAF.

OUG 152/2024 reglementează analizarea și aprobarea pentru investițiile străine și interne în mai multe domenii, din perspectiva securității naționale. Printre acestea se numără energia, telecomunicațiile, sănătatea, alimentația, transporturile, resursele naturale și infrastructura critică. Actul normativ prevede că analiza și validarea este realizată de Comisia pentru examinarea investițiilor străine directe (CEISD). Comisia, aflată în subordinea Guvernului României, examinează investițiile a căror valoare depășește pragul de 2 milioane de euro. Însă, conform prevederilor, pot fi examinate și investiții care nu depășesc acest prag.

Asta dacă CEISD consideră că „pot avea impact asupra securității sau ordinii publice sau prezintă riscuri la adresa acestora". Comisia poate să aprobe, aprobe condiționat sau să refuze investițiile. Conform datelor făcut publice recent, de la înființarea sa, CEISD a dat cinci avize negative. Valoarea de 2 milioane de euro este relativ mică având în vedere, de exemplu, cea a investițiilor în domeniul energiei. Dar pot fi analizate și introduse spre avizare și investiții mai mici, în funcție de cum decide comisia.

loading...
DIN ACEEASI CATEGORIE...
PUTETI CITI SI...

Guvernul Ciolacu omoară intenționat dezvoltarea sectorului privat la ordinul UE. Investițiile de peste 2 milioane euro se fac de acum cu voie de la Guvern

Postat la: 05.02.2025 | Scris de: ZIUA NEWS

0

La finalul anului trecut guvernul a aprobat OUG 152/2024 cu cerintele UE. Publicată în Monitorul Oficial în 20 decembrie, ordonanța aduce modificări și completări unui alt act normativ, OUG nr. 46/2022.

Printre schimbările introduse de noua ordonanță este și una care modifică definiția investitorului din UE. Astfel, la Articolul II, litera h), punctul 1, noua definiție prevede că investitorul este: "persoană fizică, care este cetăţean al unui stat membru al Uniunii Europene, care a realizat sau intenţionează să realizeze o investiţie în România. În categoria investitorului din Uniunea Europeană este inclusă şi persoana fizică de cetăţenie română, respectiv persoana juridică al cărei sediu social se află pe teritoriul României, care a realizat sau intenţionează să realizeze o investiţie în România".

În versiunea anterioară, din OUG 46/2022, definiția investitorului din Uniunea Europeană era doar: „persoană fizică, care este cetățean al unui stat membru al Uniunii Europene, care a realizat sau intenționează să realizeze o investiție în România". Extinderea definiției prin OUG 152/2024 riscă să genereze blocaje birocratice importante în investițiile aflate în proiect. Și, inevitabil, să ducă la întârzierea sau chiar descurajarea acestora.

„Încadrarea persoanelor fizice de cetățenie română și a persoanelor juridice cu sediul social în România ca fiind investitori din Uniunea Europeană atunci când realizează investiții directe în România în domenii strategice - energie, transporturi, telecomunicații, agricultură, sănătate și altele, așa cum sunt definite de HCSAT 73/2012 - va genera, în opinia mea, birocrație suplimentară. În principal, din cauza procedurilor mai complexe. Și, evident, a necesarului de resurse materiale și umane suplimentare. Atât pentru stat, cât și pentru contribuabili", a explicat Sorin Blejnar, Development Director la Prime Insolv Practice și fost Președinte ANAF.

„Deși actul normativ are rolul de a proteja interesele strategice ale României, există un risc crescut ca procedurile de notificare/avizare ale Comisiei pentru examinarea investițiilor străine directe să întârzie implementarea rapidă a proiectelor cu impact direct asupra mediului de afaceri. Și, implicit, asupra veniturilor bugetului general consolidat. Reglementarea presupune, practic, încă un «filtru», aplicabil inclusiv capitalului autohton, menit să descurajeze potențiali investitori. Care deja sunt supuși unor reglementări stricte cu privire la declararea provenienței fondurilor și a identificării beneficiarului real. Există deci o reglementare legală necesară deja suficientă cu privire la legalitatea sumelor ce formează obiectul investiției viitoare. Interesant ar fi de analizat în ce măsură alte state membre - cum ar fi, strict cu titlul de exemplu, Polonia, Ungaria, Cehia sau Bulgaria - practică același tip de formalism cu investitorii naționali", a subliniat fostul Președinte ANAF.

OUG 152/2024 reglementează analizarea și aprobarea pentru investițiile străine și interne în mai multe domenii, din perspectiva securității naționale. Printre acestea se numără energia, telecomunicațiile, sănătatea, alimentația, transporturile, resursele naturale și infrastructura critică. Actul normativ prevede că analiza și validarea este realizată de Comisia pentru examinarea investițiilor străine directe (CEISD). Comisia, aflată în subordinea Guvernului României, examinează investițiile a căror valoare depășește pragul de 2 milioane de euro. Însă, conform prevederilor, pot fi examinate și investiții care nu depășesc acest prag.

Asta dacă CEISD consideră că „pot avea impact asupra securității sau ordinii publice sau prezintă riscuri la adresa acestora". Comisia poate să aprobe, aprobe condiționat sau să refuze investițiile. Conform datelor făcut publice recent, de la înființarea sa, CEISD a dat cinci avize negative. Valoarea de 2 milioane de euro este relativ mică având în vedere, de exemplu, cea a investițiilor în domeniul energiei. Dar pot fi analizate și introduse spre avizare și investiții mai mici, în funcție de cum decide comisia.

DIN ACEEASI CATEGORIE...
albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE