Firea a pus pe butuci si transportul in comun. Cate autobuze, troleibuze si tramvaie noi va avea Bucurestiul, in 2020?
Postat la: 04.01.2020 | Scris de: ZIUA NEWS

Chiar daca s-au saturat pana peste cap de autobuze, troleibuze si tramvaie vechi si soioase, bucurestenii mai au asteptat pana sa poata circula cu altele noi, curate si mai confortabile. In 2020 nu se anunta, din pacate, prea multe schimbari in bine in transportul public din Capitala.
Bucurestenii circula acum prin oras cu 966 de autobuze, 181 de troleibuze si 280 de tramvaie, a transmis STB SA. Din pacate, multe dintre aceste mijloace de transport in comun sunt vechi si murdare, asa ca nu le asigura oamenilor nici macar un minim de confort, in timpul calatoriei. Asa se face ca in Capitala iau autobuzul, troleibuzul sau tramvaiul mai mult cei care n-au de ales. Si lucrurile nu stau asa de ieri sau de azi, ci de ani buni!
Inca din campania electorala din 2016, Gabriela Firea a promis ca bucurestenii vor avea parte de transport in comun civilizat. In 2017, Primaria Municipiului Bucuresti (PMB) a cumparat 400 de autobuze turcesti marca Otokar. Pe masura ce au fost introduse in trafic, autobuzele Otokar au avut tot soiul de probleme tehnice, de la usi care nu se deschideau, pana la conducte de apa fierbinte care s-au spart la picioarele pasagerilor.
Dar chiar si asa, oamenii au constatat ca Otokarele - noi si dotate cu aer conditionat - sunt oricum mai confortabile decat vechile Mercedes Citaro, aduse in Capitala inca de pe vremea cand primar general era Adriean Videanu.
Gabriela Firea a sustinut in permanenta ca achizitia Otokarelor a fost mare castig pentru Bucuresti si ca ele sunt dovada ca are, intr-adevar, de gand sa revolutioneze traficul din oras, dupa cum promisese in campania electorala. In context, primarul general al Capitalei a promis sa continue achizitiile de mijloace de transport in comun.
Asa ca a lansat licititatii pentru autobuze - 100 de autobuze electrice si 130 hibride, dar si pentru 100 de troleibuze si 100 tramvaie. Cu toate aceste noi mijloace de transport, flota societatii de transport municipal trebuia sa intinereasca, iar bucurestenii sa poata circula in conditii ceva mai decente.
Numai ca lucrurile n-au mers cum si-a propus primarul general al Capitalei. Licitiatiile s-au complicat, iar una chiar s-a anulat. Asa ca acum ar fi imposibil de spus cand vor ajunge pe strazile Capitalei noile mijloace de transport promise.
Inca din decembrie 2018, PMB a lansat o licitatie pentru a cumpara 100 de tramvaie noi. S-au inscris doi competitori: turcii de la Durmazlar Makine San. Ve Tic.AS si Asocierea romano - chineza dintre Astra Vagoane Calatori si Crrc Qingdao Sifang Co. LTD.
A urmat o licitatie destul de agitata, care a fost contestata si chiar suspendata. PMB urma sa evalueze ofertele depuse pana la jumatatea lunii august 2019, dar a amanat luarea unei decizii pana pe 15 decembrie.
Cu toate astea, in mod neasteptat, inca din noiembrie i-a anuntat pe participanti ca licitatia a fost castigata de turcii de la Durmazlar. PMB n-a facut, insa, niciun anunt cu caracter public in acest sens.
Astra Vagoane Calatori s-a opus deciziei PMB. Societatea aradeana a explicat atunci pe larg pentru Ziare.com ca tramvaiul propus de turci nu respecta cerintele tehnice din caietul de sarcini al PMB. Printre altele, din cauza ca era mai lat cu 20 de centimetri decat ar fi trebuit, nu avea 5 usi duble si nici macar nu era omologat in UE. Tramvaiul mai fusese vandut in Turcia, dar aceasta nu e tara membra UE, asa ca nu avusese nevoie de omologare.
Astra Vagoane sustinea ca i s-a parut curios si ca Primaria Capitalei refuza sa ii puna la dispozitie documente publice pentru a se informa si a-si putea formula o contestatie impotriva deciziei de atribuire a licitatiei catre turci.
In cele din urma, chiar si fara suficiente date, Astra Vagoane Calatori a facut contestatie la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) si a castigat. In consecinta, CNSC a obligat PMB sa le dea aradenilor acces la documente si sa reevalueze oferta turcilor, in 20 de zile de la primirea deciziei.
Pana la acest moment, PMB n-a anuntat ca ar fi terminat reevaluarea, asa ca nu stim cine va construi tramvaiele noi pentru Capitala. Dar un lucru e sigur: indiferent cine le va construi, tramvaiele nu vor fi gata peste noapte.
PMB a cerut, initial ca primul tramvai - numit 'cap de serie'- se fie livrat in 9 luni de la semnarea contractului. Intr-o decizie CNSC (formulata ca urmare a unor contestatii), se arata insa ca onest fata de constructori ar fi ca primul tramvai sa fie livrat in cel putin 12 luni de la semnarea contractului. Or, noi nu stim nici macar cu cine sau cand se va semna contractul, ca sa ne dam seama de cand va mai trece un an pana sa soseasca in Capitala primul tramvai nou...
In februarie, PMB a lansat o licitatie pentru 100 de troleibuze noi. Administratia Firea voia troleibuze de 12 metri fiecare, cu podea coborata, cu cate 3 usi duble si o capacitate de minim 96 de pasageri (dintre care 24 pe scaune). Vehiculele urmau sa aiba sistem de autodiagnosticare a problemelor tehnice, dar si sisteme de comunicatii performante si chiar unele de infotainment pentru pasageri. Cu alte cuvinte, troleibuze in care bucurestenii sa poata circula in conditii mai bune!
Din documentatia intocmita de PMB reiese ca institutia si-a luat toate masurile de precautie necesare pentru a evita troleibuzele de slaba calitate sau care s-ar putea defecta usor. Mai exact, institutia a mentionat clar ca nu accepta prototipuri sau troleibuze produse in serie mica, ci doar autovehicule fabricate in serie mare si omologate in UE.
Totul, la pretul estimat de 2.144.888 lei (circa 448.000 de euro) per troleibuz. Singurii care s-au inscris la licitatie au fost turcii de la Bozankaya Otomotiv Mak in asociere cu Sileo Gmb. In repetate randuri, specialisti in infrastructura au transmis ca, de fapt, Bozankaya nu produce troleibuze de 12 metri, asa ca n-ar avea cum sa castige procedura.
Troleibuzele turcilor au trecut, insa, de toate fazele de evaluare ale PMB. Acum, potrivit SICAP, PMB se afla in faza de deliberare. Inca n-a anuntat public ca le-ar fi atribuit turcilor licitatia pentru troleibuze. Si nici Bozankaya n-a facut vreun astfel de anunt.
Cu toate astea, in noiembrie, producatorii polonezi de troleibuze Solaris au formulat o actiune prin care solicita "anularea actelor emise de autoritatea contractanta prin care a fost declarata castigatoare Asocierea Mozankaya Otomotiv Makina Imalat Ithalat Ve Ihracat A.S. - Sileo Gmbh".
Solaris sustinea ca turcii fac intr-adevar autovehicule de 12 metri, dar nu troleibuze, ci doar niste autobuze electrice. Iar asta inseamna ca produsul pe care Bozankaya l-a prezentat la licitatie n-ar exista. Si, in consecinta, neexistand, produsul nu poate indeplini niciunul dintre criteriile cerute de PMB.
Pe 2 decembrie, Tribunalul Bucuresti a respins contestatia formulata de polonezi. Ramane sa vedem, deci, ce va anunta PMB cu privire la licitatie, in perioada urmatoare.
Chiar daca turcii vor fi declarati castigatori, graficul de livrari ii obliga sa trimita la Bucuresti primul troleibuz abia in a 9-a luna de la semnarea contractului. Si abia apoi vor incepe sa soseasca, incet-incet, cate 4-5 troleibuze noi. Dar in acest caz - la fel ca la tramvaie - nu s-a desemnat oficial un castigator si nu s-a semnat contract. Asa ca nu stim de cand vor incepe sa curga cele 9 luni pana la sosirea primului troliebuz.
In luna martie a acestui an, PMB a dat startul unei proceduri prin care sa cumpere 100 de autobuze electrice. Voia sa plateasca circa 459.000 de euro pe bucata.
De acesti bani, fiecare autobuz trebuia sa aiba cate 3 usi duble si trape de aerisire cu deschidere electrica in 3 faze. In plus, fiecare vehicul urma sa fie dotat cu aer conditionat, cu Wi-fi, cu sistem de numarare a calatorilor si de supraveghere video a acestora, dar si sistem de entertainment. In plus, autobuzele trebuiau sa aiba o serie de caracteristici care sa le usureze munca soferilor si sa faca deplasarea prin oras mai sigura.
Un astfel de autobuz electric trebuia sa poata transporta minim 90 de oameni, din care pana la 32 sa aiba loc pe scaune.
Si la aceasta licitatie s-au inscris turcii de la Bozankaya Otomotiv Makina Imalat Ithalat Ve Ihracat A.S. - Sileo Gmbh.
De aceasta data, insa, turcii au avut si concurent: New Kopel Car Import (importator al masinilor electrice create de chinezii de la BYD, cei mai mari producatori de profil din lume).
PMB a anulat, insa, procedura. Motivul a fost ca Bozankaya a oferit autobuze electrice prea scumpe, iar New Kopel nu a raspus concludent la solicitarile de clarificari ale PMB.
Una peste alta, PMB a reusit, totusi, sa scoata la capat o licitatie si sa semneze un contract cu Mercedes Benz pentru 130 de autobuze hibride, a caror livrare ar urma sa inceapa din acest an.
Mai exact, primul autobuz ar trebui adus la Bucuresti in mai. Apoi, din iunie, ar urma sa soseasca, lunar, cate 7 autobuze noi. Daca acestea chiar vor sosi la timp, ramane sa vedem. Ceea ce stim inca de pe acum este ca pana si cu cate 7 autobuze noi pe luna, cei mai multi dintre bucuresteni tot in conditii mizere vor fi nevoiti sa calatoreasca.
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
Noi dezvăluiri șocante: Cum au încasat 13 directori Romsilva bonusuri de pensionare de un milion de euro, în ultimii 2 ani
Diana Buzoianu, ministra Mediului, a dezvaluit vineri, 5 septembrie, ca 13 directori din cadrul Romsilva au incasat, doa ...
-
În buricul Clujului: Nașul și cu finul au pus mâna pe un club sindical de un milion de euro
În perioada postdecembrista s-a produs un mare jaf și cu patrimoniul organizațiilor cooperatiste și sindicale, car ...
-
Ursula a băgat un fake news cu privire la bruiajul avionului de către ruși: Datele spun altceva - Flight Radar ridică serioase semne de întrebare
La nivelul Comisiei Europene s-a explicat faptul ca avionul Ursulei von der Leyen a fost bruiat de catre sistemele ruseș ...
-
Vacanță sex-inclusive pentru funcționarii primăriei: 7 nopți la Miami, mascate drept studiu despre sărăcie
În timp ce premierul Romaniei cere austeritate și limitarea deplasarilor externe, la Baia Mare banii publici se to ...
-
Tulsi Gabbard acuzată că dinamitează celebra rețea Five Eyes: Serviciile secrete din Europa funcționează în orb
Directoarea serviciilor secrete naționale americane, Tulsi Gabbard, este acuzata ca nu vrea sa impartașeasca informațiil ...
-
Adriean Videanu primește ajutor de la Guvern de peste 26 de milioane de euro ca sa resusciteze fabrica familiei
Fostul primar al Capitalei, Adriean Videanu, vrea sa deschida o fabrica de reciclare a deșeurilor pe fosta platforma Mar ...
-
Gata, s-a aflat! Un fost analist al CIA oferă date care pun într-o altă perspectivă așa-zisa Revoluție din România din decembrie 1989
Un fost analist al serviciilor de informații CIA, Richard Andrew Hall, a declarat pentru BIRN ca testamentul lui Ion Ili ...
-
Cum acționa deputatul AUR acuzat că lua casele bătrânilor: „Of, Doamne, nu îmi mai trebuie moși și babe!"
Noi stenograme au aparut in dosarul „Fabrica de moșteniri" in care Vlad Virgil, consilier local AUR in cadrul Cons ...
-
Cu cât mai multe doze de vaccin anti-Covid cu atât mortalitatea e mai mare: datele de la 18 milioane de japonezi demonstreaza excesul de morti subite legate de serul mARN
Persoanele care au primit vaccinurile Covid-19 au avut un risc semnificativ mai mare de deces in primul an dupa vaccinar ...
-
Grav de tot: IA de la Meta rescrie istoria Romaniei. Un cercetător: "O formă toxică. Colectează analfabeți transformați în mase ușor de manevrat"
Radu Oltean, artist si cercetator specializat pe ilustrația reconstitutiva istorica si arheologica, incearca de cateva l ...
-
Prins de paparazzi in Herăstrău: Călin Georgescu la discuții cu un personaj controversat despre care a negat ca-l cunoaște
Imagini surprinse de paparazzi dezvaluie o legatura pe care niciunul dintre cei implicați nu a recunoscut-o pana acum: f ...
-
Ca sa protejeze nume grele din dosar, cazul Epstein e ținut sub cheie: Un judecător federal respinge cererea lui Donald Trump cu privire la publicarea documentelor
Un judecator federal american a respins miercuri cererea guvernului lui Donald Trump de a ridica secretul judiciar asupr ...
-
Dosar secret privind lovitura de stat din 6 decembrie 2024 din România - care indică direct foști oficiali: Iohannis, Ciolacu, Odobescu
O dezvaluire șocanta se contureaza la Washington. Potrivit unei surse de nivel inalt din cadrul administrației Trump, di ...
-
Regimul neo-marxist de la Bucuresti introduce controlul total asupra mobilitatii cetatenilor care vor mai si plati pentru a fi urmariti non-stop!
Pentru cine nu credea pana acum si-si inchipuia ca in Romanie e o mare democratie europeana, credem ca dupa ce va citi c ...
-
Bill Gates a dat undă verde pentru a pulveriza în secret ADN sintetic pe produsele alimentare din fermele sale
Bill Gates, prin sprijinul acordat companiei Flagship Pioneering, a dat unda verde pentru a pulveriza in secret ARN sint ...
-
Influencerul preferat al suveraniștilor, abonat la contracte cu statul. Cum este BobbyD, portavocea propagandei "antisistem", plătit din bani publici
Compania Naționala de Investiții (CNI) i-a platit 26.000 de euro, in doi ani, conspiraționistului Bogdan Dumitru, cunosc ...
-
Cum se ocupă un fotomodel din Dubai de cateringul din școlile din România. Firma cu legături în PSD care primește contracte de sute de milioane de euro
Firma Gab Pavolux SRL Buzau a semnat, in ultimii ani, zeci de contracte din fonduri publice pentru servicii de catering ...
-
Cumetria de la Hidroelectrica: Ministrul Energiei a cerut numirea finului și șefului său de cabinet într-o funcție de conducere
Acționarii Hidroelectrica se vor intruni pe 8 septembrie pentru a numi un nou membru in Consiliul de Supraveghere al com ...
-
Microbuze electrice, cumpărate la preț triplu din fonduri PNRR. Oameni-cheie din PNL, implicați în afacere
Înca un caz cu presupuse practici imorale și ilicite, pe bani europeni, uimește Romania: achiziții de microbuze el ...
-
Petreceri cu orgii din banii PNRR. Acuzații grave la adresa partidului aflat la putere, în Polonia
O inițiativa de transparența in ceea ce privește cheltuielile de recuperare economica post-Covid ale Poloniei, amanata d ...
-
George Simion are legături cu Ilan Șor. Mesajul găsit de Poliția din Republica Moldova în telefoanele rețelei proruse conduse de oligarhul fugar
Poliția din Republica Moldova a descoperit, in telefoanele unor coordonatori ai rețelei pro-ruse controlate de oligarhul ...
-
Numele Laurei Codruța Kovesi și al lui Florian Coldea, în centrul unui mare scandal în Grecia
Mare agitație produce un articol al deputatei Noii Democrații din Grecia, Sofia Voultepsi, prin care aceasta pare sa o v ...
-
Cum au dispărut datorii la stat de 113 milioane de euro ale grupului de firme cu cele mai puternice legături cu Rusia. ANAF invocă secretul fiscal, compania nu răspunde
Patru companii din holdingul Grup Servicii Petroliere (GSP), deținut de magnatul constanțean Gabriel Comanescu, nu mai a ...
-
Orgii, amante și avioane militare. Lumea secretă a elitei ruse
Noi relatari despre viața privata a unor membri ai elitei ruse aduc in atenție acuzații de comportament abuziv, relații ...
-
O teorie a conspiratiei? Seismul de aproape 9 grade Richter a fost provocat de SUA și a lovit principala bază de submarine nucleare a Marinei Ruse din Pacific
Teorie a conspiratiei sau nu, dar seismul de aproape 9 grade Richter din Kamcheatka a lovit principala baza de submarine ...
-
Cu stâlpul de 400kV călare peste strada Morii
La jumatatea anului trecut, satenii din Casa Veche ( comuna Olanu, județul Valcea ) au asistat la reparația unui stalp d ...
-
Ministrul Transporturilor e acuzat că a dat șpagă ca Anastasiu. Reacția lui Ciprian Șerban: "Totul a fost sub supravegherea autorităților!"
Ministrul Transporturilor, Ciprian Serban, ar fi dat, in trecut, ca om de afaceri, de sase ori mita reprezentantilor unu ...
-
După BNR suntem noi care te facem pe tine! Cât câștigă șefii, angajații obișnuiți și care este salariul net al guvernatorului Mugur Isărescu
Cel mai mare salariu din banca centrala a Romaniei este cel luat, fireste, de guvernatorul BNR, Mugur Isarescu. Cea mai ...
-
La scurtă vreme după anuntul că Franța va recunoaste statul palestinian, Mossad a atacat cibernetic si a publicat o imensa scurgere de informatii secrete frantuzesti
Pe 23 iulie 2025, un hacker necunoscut - sub pseudonimul „Neferpitou" - a publicat pe un forum de underground pest ...
-
JASON GROUP - O elita de oameni de stiinta se afla la originea Războiului tehnologic ultra-secret al SUA cu restul Lumii
JASON este un grup independent de oameni de știința de elita care consiliaza guvernul Statelor Unite in chestiuni științ ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu