Firea a pus pe butuci si transportul in comun. Cate autobuze, troleibuze si tramvaie noi va avea Bucurestiul, in 2020?
Postat la: 04.01.2020 | Scris de: ZIUA NEWS

Chiar daca s-au saturat pana peste cap de autobuze, troleibuze si tramvaie vechi si soioase, bucurestenii mai au asteptat pana sa poata circula cu altele noi, curate si mai confortabile. In 2020 nu se anunta, din pacate, prea multe schimbari in bine in transportul public din Capitala.
Bucurestenii circula acum prin oras cu 966 de autobuze, 181 de troleibuze si 280 de tramvaie, a transmis STB SA. Din pacate, multe dintre aceste mijloace de transport in comun sunt vechi si murdare, asa ca nu le asigura oamenilor nici macar un minim de confort, in timpul calatoriei. Asa se face ca in Capitala iau autobuzul, troleibuzul sau tramvaiul mai mult cei care n-au de ales. Si lucrurile nu stau asa de ieri sau de azi, ci de ani buni!
Inca din campania electorala din 2016, Gabriela Firea a promis ca bucurestenii vor avea parte de transport in comun civilizat. In 2017, Primaria Municipiului Bucuresti (PMB) a cumparat 400 de autobuze turcesti marca Otokar. Pe masura ce au fost introduse in trafic, autobuzele Otokar au avut tot soiul de probleme tehnice, de la usi care nu se deschideau, pana la conducte de apa fierbinte care s-au spart la picioarele pasagerilor.
Dar chiar si asa, oamenii au constatat ca Otokarele - noi si dotate cu aer conditionat - sunt oricum mai confortabile decat vechile Mercedes Citaro, aduse in Capitala inca de pe vremea cand primar general era Adriean Videanu.
Gabriela Firea a sustinut in permanenta ca achizitia Otokarelor a fost mare castig pentru Bucuresti si ca ele sunt dovada ca are, intr-adevar, de gand sa revolutioneze traficul din oras, dupa cum promisese in campania electorala. In context, primarul general al Capitalei a promis sa continue achizitiile de mijloace de transport in comun.
Asa ca a lansat licititatii pentru autobuze - 100 de autobuze electrice si 130 hibride, dar si pentru 100 de troleibuze si 100 tramvaie. Cu toate aceste noi mijloace de transport, flota societatii de transport municipal trebuia sa intinereasca, iar bucurestenii sa poata circula in conditii ceva mai decente.
Numai ca lucrurile n-au mers cum si-a propus primarul general al Capitalei. Licitiatiile s-au complicat, iar una chiar s-a anulat. Asa ca acum ar fi imposibil de spus cand vor ajunge pe strazile Capitalei noile mijloace de transport promise.
Inca din decembrie 2018, PMB a lansat o licitatie pentru a cumpara 100 de tramvaie noi. S-au inscris doi competitori: turcii de la Durmazlar Makine San. Ve Tic.AS si Asocierea romano - chineza dintre Astra Vagoane Calatori si Crrc Qingdao Sifang Co. LTD.
A urmat o licitatie destul de agitata, care a fost contestata si chiar suspendata. PMB urma sa evalueze ofertele depuse pana la jumatatea lunii august 2019, dar a amanat luarea unei decizii pana pe 15 decembrie.
Cu toate astea, in mod neasteptat, inca din noiembrie i-a anuntat pe participanti ca licitatia a fost castigata de turcii de la Durmazlar. PMB n-a facut, insa, niciun anunt cu caracter public in acest sens.
Astra Vagoane Calatori s-a opus deciziei PMB. Societatea aradeana a explicat atunci pe larg pentru Ziare.com ca tramvaiul propus de turci nu respecta cerintele tehnice din caietul de sarcini al PMB. Printre altele, din cauza ca era mai lat cu 20 de centimetri decat ar fi trebuit, nu avea 5 usi duble si nici macar nu era omologat in UE. Tramvaiul mai fusese vandut in Turcia, dar aceasta nu e tara membra UE, asa ca nu avusese nevoie de omologare.
Astra Vagoane sustinea ca i s-a parut curios si ca Primaria Capitalei refuza sa ii puna la dispozitie documente publice pentru a se informa si a-si putea formula o contestatie impotriva deciziei de atribuire a licitatiei catre turci.
In cele din urma, chiar si fara suficiente date, Astra Vagoane Calatori a facut contestatie la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) si a castigat. In consecinta, CNSC a obligat PMB sa le dea aradenilor acces la documente si sa reevalueze oferta turcilor, in 20 de zile de la primirea deciziei.
Pana la acest moment, PMB n-a anuntat ca ar fi terminat reevaluarea, asa ca nu stim cine va construi tramvaiele noi pentru Capitala. Dar un lucru e sigur: indiferent cine le va construi, tramvaiele nu vor fi gata peste noapte.
PMB a cerut, initial ca primul tramvai - numit 'cap de serie'- se fie livrat in 9 luni de la semnarea contractului. Intr-o decizie CNSC (formulata ca urmare a unor contestatii), se arata insa ca onest fata de constructori ar fi ca primul tramvai sa fie livrat in cel putin 12 luni de la semnarea contractului. Or, noi nu stim nici macar cu cine sau cand se va semna contractul, ca sa ne dam seama de cand va mai trece un an pana sa soseasca in Capitala primul tramvai nou...
In februarie, PMB a lansat o licitatie pentru 100 de troleibuze noi. Administratia Firea voia troleibuze de 12 metri fiecare, cu podea coborata, cu cate 3 usi duble si o capacitate de minim 96 de pasageri (dintre care 24 pe scaune). Vehiculele urmau sa aiba sistem de autodiagnosticare a problemelor tehnice, dar si sisteme de comunicatii performante si chiar unele de infotainment pentru pasageri. Cu alte cuvinte, troleibuze in care bucurestenii sa poata circula in conditii mai bune!
Din documentatia intocmita de PMB reiese ca institutia si-a luat toate masurile de precautie necesare pentru a evita troleibuzele de slaba calitate sau care s-ar putea defecta usor. Mai exact, institutia a mentionat clar ca nu accepta prototipuri sau troleibuze produse in serie mica, ci doar autovehicule fabricate in serie mare si omologate in UE.
Totul, la pretul estimat de 2.144.888 lei (circa 448.000 de euro) per troleibuz. Singurii care s-au inscris la licitatie au fost turcii de la Bozankaya Otomotiv Mak in asociere cu Sileo Gmb. In repetate randuri, specialisti in infrastructura au transmis ca, de fapt, Bozankaya nu produce troleibuze de 12 metri, asa ca n-ar avea cum sa castige procedura.
Troleibuzele turcilor au trecut, insa, de toate fazele de evaluare ale PMB. Acum, potrivit SICAP, PMB se afla in faza de deliberare. Inca n-a anuntat public ca le-ar fi atribuit turcilor licitatia pentru troleibuze. Si nici Bozankaya n-a facut vreun astfel de anunt.
Cu toate astea, in noiembrie, producatorii polonezi de troleibuze Solaris au formulat o actiune prin care solicita "anularea actelor emise de autoritatea contractanta prin care a fost declarata castigatoare Asocierea Mozankaya Otomotiv Makina Imalat Ithalat Ve Ihracat A.S. - Sileo Gmbh".
Solaris sustinea ca turcii fac intr-adevar autovehicule de 12 metri, dar nu troleibuze, ci doar niste autobuze electrice. Iar asta inseamna ca produsul pe care Bozankaya l-a prezentat la licitatie n-ar exista. Si, in consecinta, neexistand, produsul nu poate indeplini niciunul dintre criteriile cerute de PMB.
Pe 2 decembrie, Tribunalul Bucuresti a respins contestatia formulata de polonezi. Ramane sa vedem, deci, ce va anunta PMB cu privire la licitatie, in perioada urmatoare.
Chiar daca turcii vor fi declarati castigatori, graficul de livrari ii obliga sa trimita la Bucuresti primul troleibuz abia in a 9-a luna de la semnarea contractului. Si abia apoi vor incepe sa soseasca, incet-incet, cate 4-5 troleibuze noi. Dar in acest caz - la fel ca la tramvaie - nu s-a desemnat oficial un castigator si nu s-a semnat contract. Asa ca nu stim de cand vor incepe sa curga cele 9 luni pana la sosirea primului troliebuz.
In luna martie a acestui an, PMB a dat startul unei proceduri prin care sa cumpere 100 de autobuze electrice. Voia sa plateasca circa 459.000 de euro pe bucata.
De acesti bani, fiecare autobuz trebuia sa aiba cate 3 usi duble si trape de aerisire cu deschidere electrica in 3 faze. In plus, fiecare vehicul urma sa fie dotat cu aer conditionat, cu Wi-fi, cu sistem de numarare a calatorilor si de supraveghere video a acestora, dar si sistem de entertainment. In plus, autobuzele trebuiau sa aiba o serie de caracteristici care sa le usureze munca soferilor si sa faca deplasarea prin oras mai sigura.
Un astfel de autobuz electric trebuia sa poata transporta minim 90 de oameni, din care pana la 32 sa aiba loc pe scaune.
Si la aceasta licitatie s-au inscris turcii de la Bozankaya Otomotiv Makina Imalat Ithalat Ve Ihracat A.S. - Sileo Gmbh.
De aceasta data, insa, turcii au avut si concurent: New Kopel Car Import (importator al masinilor electrice create de chinezii de la BYD, cei mai mari producatori de profil din lume).
PMB a anulat, insa, procedura. Motivul a fost ca Bozankaya a oferit autobuze electrice prea scumpe, iar New Kopel nu a raspus concludent la solicitarile de clarificari ale PMB.
Una peste alta, PMB a reusit, totusi, sa scoata la capat o licitatie si sa semneze un contract cu Mercedes Benz pentru 130 de autobuze hibride, a caror livrare ar urma sa inceapa din acest an.
Mai exact, primul autobuz ar trebui adus la Bucuresti in mai. Apoi, din iunie, ar urma sa soseasca, lunar, cate 7 autobuze noi. Daca acestea chiar vor sosi la timp, ramane sa vedem. Ceea ce stim inca de pe acum este ca pana si cu cate 7 autobuze noi pe luna, cei mai multi dintre bucuresteni tot in conditii mizere vor fi nevoiti sa calatoreasca.
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
Apar legăturile cu Rusia: Desființarea Comisiei Europene și alte propuneri către cel mai influent think-tank al administrației Trump - The Heritage Foundation
Cel mai influent grup de reflecție al administrației Trump, The Heritage Foundation, primește propuneri din partea forțe ...
-
Cum a făcut bani Potra: "Când aduci șoferi de camioane, agenți de securitate și oameni de peste 60 de ani... mi-am dat seama că nu era bine organizat!"
O investigație privind utilizarea de catre Republicii Congo a sute de luptatori romani angajați dezvaluie modul in care ...
-
Condiții draconice impuse de Rusia în negocieri: document secret scos la iveală din zona serviciilor secrete rusești
Potrivit Washington Post, Rusia a pregatit un document in februarie 2025, potrivit caruia Federația Rusa "ar trebui sa l ...
-
Dezvăluiri grave din pandemie - Angela Merkel a mușamalizat un raport al serviciilor secrete care spunea că virusul a scăpat din laborator
Germania a mușamalizat un raport exploziv al serviciilor de informații, care a constatat o probabilitate mare ca pandemi ...
-
Institutul Robert Lansing: Serviciile secrete ruse, în spatele tentativei de lovitură de stat din România
Serviciile secrete militare ruse sunt considerate responsabile pentru incercarea de destabilizare a situației din Romani ...
-
Donald Trump după Consiliul European: "Mami (UE) nu are bani. Dar tata (USA) e SUPĂRAT!"
Pe pagina sa de socializare președintele Donald Trump trage o concluzie amara atat pentru UE cat și pentru Ucraina. Uniu ...
-
Ideologul lui Trump nu e la fel de cunoscut ca ideologul lui Putin. Curtis Yarvin are o parte din viziunea lui Aleksandr Dughin
Așa cum Aleksandr Dughin este vazut ca si ideologul lui Vladimir Putin, asa si Donald Trump pare sa aiba un ideolog. Si ...
-
Vila ministrului Sorin Grindeanu a fost proiectată de o firmă din rețeaua Nordis. Legăturile imobiliare dintre greii PSD
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, se afla în mijlocul unei controverse privind legaturile sale cu grupul ...
-
Fotografii incendiare: Potra s-a intalnit in Dubai cu o rusoaică plină de bani. Mercenarul s-a ales cu un teanc imens in valuta si cu un nou contract
Horațiu Potra este un personaj aflat sub lupa serviciilor secrete, iar în acest moment, arestat în lipsă. Mi ...
-
Cash sau Kash Patel? 20 de centi la un dolar pentru vanzarea de arme. Directorul FBI a cerut investigatie despre ce s-a intamplat cu banii americanilor pentru Ucraina
Kash Patel, nou numitul director al FBI, a declarat că poporul american are dreptul să știe ce a făcut regimul Zelenski ...
-
Vladimir Putin vrea un acord pentru repornirea Nord Stream 2 cu sprijinul SUA. Europa va depinde de Administrația Trump
Un fost spion și prieten apropiat al lui Vladimir Putin a pus la cale o repornire a gazoductului rusesc Nord Stream 2 că ...
-
Specialiștii în economie dezvăluie de ce Donald Trump vrea resursele Ucrainei: Ar concura masiv China
Specialiștii în economie dezvăluie de ce președintele SUA vrea cu tot dinadinsul să pună mâna pe resursele n ...
-
Generalul Pahontu ar fi de fapt bomboana de pe coliva inmormantarii afacerilor de la Cimitirul Ghencea militar
Deocamdată, in ancheta generalului Zisu s-au devoalat doar afacerile legate de extinderea cimitirului Ghencea, diverse s ...
-
Băieții deștepți și bogați din Energie. Câți bani au șefii de la Transelectrica, Hidroelectrica și Nuclearelectrica
Băieții deștepți și bogați din Energie: Salarii uriașe și conturi pline pentru șefii companiilor din domeniul energetic. ...
-
Burduja habar n-are dacă importăm gaz rusesc: "molecula de gaz nu are steag". Totuși, unde a disparut gazul românesc din depozite cu care se lauda asta toamna?
Frigul golește rezervele de gaz ale României. Ardem zilnic, doar pentru încălzire, 50 de milioane de metri c ...
-
WP: Americanii i-au pus pe masă lui Zelenski un document secret prin care cedează jumătate din resursele Ucrainei către SUA
Oficialii americani, care s-au întâlnit cu președintele ucrainean Volodimir Zelenski la München, i-au ...
-
Dezvăluiri incredibile: Cătălin Zisu a ajuns general cu trei stele fără să aibă pregătirea necesară
Apar dezvăluiri revoltătoare privind modul în care generalul Zisu ar fi ajuns să ocupe prestigoasa funcție, fără s ...
-
Misterul contractului dintre Pentagon și Reuters pentru 'înșelăciune socială la scară largă' și 'inginerie socială' - Agenția de presă reacționează la acuzații
Președintele Donald Trump și Elon Musk au făcut dezvăluiri despre un contract de apărare al Pentagonului care a fost atr ...
-
Istoricul Marius Oprea: ”Fenomenul” Georgescu este o amplă operațiune a GRU. Rețeaua ”corbii tineri” și serviciile secrete rusești
Așa-zisul "fenomen" Georgescu și agenturile de rezerviști (și nu doar rezerviști) din jurul acestuia reprezintă o amplă ...
-
Ciorbă politică! Patronul Nordis l-ar fi denunțat la DIICOT pe Nicuşor Dan în mega-scandalul imobiliar pentru cerere de mită
Vladimir Ciorbă, acționar principal al grupului Nordis, este pe cale să zguduie pentru a doua oară scena politică din Ro ...
-
Ca sa intelegem demisia lui Iohannis: Trimisul special al lui Trump a fost deja la Bucuresti intr-o vizita fulger!
Trimisul special al președintelui Donald Trump pentru politică externă, Richard Grenell a fost deja la București duminic ...
-
Richard Grenell: "Nu Rusia, ci administrația Biden a manevrat alegerile din România!"
Ziarul american The New York Sun lansează o bombă în exclusivitate, afirmînd că trimisul special al lui Trum ...
-
UE legalizează supravegherea biometrică în masă cu reglementarile privind inteligența artificială
La 2 februarie, AI Act, care a intrat în vigoare în august, a atins primul termen de conformitate. Acestea s ...
-
Turnurile 5G si rețelele Wi-Fi vor putea în curând să vă spioneze fără consimțământul dumneavoastră și fără deviceuri smart
Conform autorilor unui nou studiu, radiațiile fără fir ar putea fi utilizate pentru a supraveghea oamenii fără știrea sa ...
-
Suveranistul Trump promite să le ia palestinienilor țara și ucrainenilor bogățiile subsolului!
Primirea lui Beniamin Netanyahu la Casa Albă a oferit imaginea „obscenității publice" sau a „banalității rău ...
-
Marcel Ciolacu se afundă în capcana ilegalităților contabile din Nordis. Cine a plătit de fapt zborurile la Nisa si Madrid
Premierul Marcel Ciolacu a prezentat, miercuri, tardiv, două facturi, însoțite de chitanțe, care atestă că și-ar f ...
-
Bizarerie în dosarul Nordis: Ginerele lui Traian Băsescu cere despăgubiri, în timp ce Ioana Băsescu a fost pusă sub acuzare
Situație bizară în dosarul Nordis. Radu Pricop este unul dintre creditorii care speră să recupereze bani din aface ...
-
Numele lui Călin Georgescu apare într-un mega dosar de trafic de droguri, la nivel internațional
Numele lui Călin Georgescu apare într-o mega anchetă jurnalistică condusă de către jurnalistul italian Edoardo Anz ...
-
Serviciile franceze, speriate de cazul Georgescu - Amplu raport despre "manipularea algoritmilor și instrumentalizarea influencerilor"
Un raport public emis de VIGINUM, serviciul francez de supraveghere și protecție împotriva ingerințelor digitale s ...
-
Guvernul Ciolacu omoară intenționat dezvoltarea sectorului privat la ordinul UE. Investițiile de peste 2 milioane euro se fac de acum cu voie de la Guvern
La finalul anului trecut guvernul a aprobat OUG 152/2024 cu cerintele UE. Publicată în Monitorul Oficial în ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu