ZC
Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x
ZC




ZC




Șapte ani apocaliptici la ROMAERO. Compania de stat e condusa și de apropiati ai lui Ciolacu: un fost șef la Piața din Buzău, un rezervist SRI și un PSD-ist specializat în artilerie

Postat la: 03.01.2025 | Scris de: ZIUA NEWS

0

Compania cu capital majoritar de stat Romaero, specilizată în aviație, a raportat în primele 6 luni ale anului 2024 o pierdere de 24 de milioane de lei, potrivit datelor de la Bursa de Valori. Este al șaptelea an de pierderi financiare pentru compania în conducerea căreia guvenul a impus persoane fără nici o legătură cu domeniul aeronautic.

Romaero e încă una dintre firmele de stat ținute artificial în viață, în ciuda pierderilor financiare constante care grevează bugetul statului. În situații similare sunt Tarom sau companiile feroviare. Toate aceste companii au în comun o conducere puternic politizată, formată din sinecuriști de partid sau foști ofițeri ai serviciilor secrete. Astfel, la sfârșitul exercițiului financiar 2023, Romaero a înregistrat o pierdere contabilă în valoare de 142 de milioane de lei, iar în 2022, o pierdere de 53 de milioane de lei. În 2021, compania înregistrase o pierdere de 62 de milioane de lei, în 2020 o pierdere de 55 de milioane de lei, în 2019 o pierdere de 51 de milioane de lei, iar în 2018 o pierdere de 35 milioane de lei.

Șefii Romaero sunt numiți cu acordul Ministerului Economiei, acționarul majoritar al companiei. Iată câțiva dintre membrii conducerii Romaero care nu au legătură cu domeniul aeronautic:

  • Ionel-Daniel Butunoi, președintele Consiliului de Administrație. A fost senator PSD, a condus comisia pentru energie. E absolventul Institutului Militar de Artilerie de la Sibiu. Zero legături cu domeniul aviației.
  • Alexandru Bușcu (membru în CA). A fost șeful Piețelor Buzău și membru al Consiliului Județean Buzău, județul de unde provine premierul Marcel Ciolacu. În trecut a fost șef de hală la o firmă de termopane, dar și pilot militar. La rubrica de aptitudini din CV a trecut printre altele și "o cultură generală bogată".
  • Alexandru Roland Săvulescu. E ofițer pensionar SRI, potrivit CV-ului său. Are un doctorat la Universitatea Valahia din Târgoviște, cunoscută drept fabrică de doctorate pentru politicieni și ofițeri din armată, poliție și serviciile secrete. În declarația de interese menționează calitatea de președinte la OPSD București. El a fost candidat PSD la alegerile parlamentare din 2020. Nici o legătură cu domeniul aeronautic.
  • Alexandru Ștefan Deaconu. A fost director la Institutul PNL și a lucrat la Electrocentrale București la direcția de control și securitate. Nici o legătură cu domeniul aeronautic.
  • Alexandru Hazem Kansou. Considerat un om de încredere al lui Florentin Pandele, primarul din Voluntari, Kansou a condus constant firme de stat precum Radiocom, STB, BTT și Publivol. Nu are nici o legătură cu domeniul aeronautic.

Romaero a intrat în ianuarie 2024 în procedura de insolvenţă în formă generală, prin reorganizare judiciară. Cei mai mari creditori ai companiei sunt Fiscul și băncile BCR și CEC. Acţiunile companiei au fost suspendate pe 17 ianuarie 2024, de la tranzaţionare. Compania are o experienţă de peste 50 de ani în execuţia de piese şi ansamble pentru aeronave civile şi militare, care se execută începând cu anul 1968. Societatea este deţinută în proporţie de 56,71% de statul român prin Ministerul Economiei, urmat de Longshield Investment Group SA (23,24%), Fondul Proprietatea (18,87%).

Printre cauzele acestor rezultate se numără lipsa capitalului de lucru; precum şi migraţia personalului direct productiv spre piaţa de muncă externă. Societatea a înregistrat o scădere cu 23,21% faţă de pierderea planificată ca urmare a implementării măsurilor de reducere a costurilor, arată un raport transmis Bursei de Valori Bucureşti (BVB).

"Principalii factori care au influenţat nefavorabil rezultatul perioadei sunt:

  • Lipsa capitalului de lucru;
  • Cheltuielile cu amortizarea aferente unor investiţii efectuate în anul 2020, respectiv 0,75 milioane lei, fără generarea imediată de venituri din produse şi servicii militare strategice furnizate către instituţiile din cadrul FSNA, pentru înzestrarea forţelor din sistemul naţional de apărare prin relansarea industriei militare româneşti
  • Migraţia personalului direct productiv spre piaţa de muncă externă, în principal forţa de muncă din zona de activitate privind lucrările de reparaţii şi întreţinere aeronave civile, a condus la diminuarea gradului de utilizare a activelor productive;
  • Activele excedentare, neproductive care generează costuri însemnate", se meţionează în raport.

Veniturile din exploatare au fost de 28,08 milioane lei, cu 39,5% mai mici faţă de cele din semestrul 1 al anului 2023 (46,39 milioane lei). Datoriile curente au crescut cu 125,89% faţă de valorile de la 31 decembrie 2023, până la 817,3 milioane lei, ca efect al deschiderii procedurii de insolvenţă la data de 17 ianuarie 2024. În semestrul I al anului 2024, activităţile principale au constat în construcţii aerostructuri, confecţii neavionabile, lucrări de întreţinere şi reparaţii avioane, precum şi furnizare piese de schimb, agregate şi componente din instalaţiile aeronavelor.

La data de 17 ianuarie 2024 a fost pronunţată Hotărârea Tribunalului Bucureşti - Secţia a VII-a Civilă în Dosarul nr. 39261/3/2023 prin care a fost admisă cererea societăţii Romaero de intrare în procedura de insolvenţă în formă generală, prin reorganizare judiciară conform dispoziţiilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă. În data de 23 mai 2024, a fost ales Comitetul Creditorilor, format din 3 membri, respectiv DRGFP Bucureşti, BCR SA şi CEC Bank SA, preşedinte fiind desemnat DRGFP Bucureşti-Serviciul Juridic Contribuabili Mijlocii.

Acţiunile companiei au fost suspendate pe 17 ianuarie 2024, de la tranzaţionare. Compania are o experienţă de peste 50 de ani în execuţia de piese şi ansamble pentru aeronave civile şi militare, care se execută începând cu anul 1968. Societatea este deţinută în proporţie de 56,71% de statul român prin Ministerul Economiei, urmat de Longshield Investment Group SA (23,24%), Fondul Proprietatea (18,87%).

DIN ACEEASI CATEGORIE...
albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE