Acte normative abuzive bagă în criză aviația generală!
Postat la: 03.11.2021 | Scris de: ZIUA NEWS

La umbra pandemiei, crizei energetice și politice din ultima perioadă, laboratoarele "guvernului meu" prepară prin HG-uri, grozăvii legislative care scapă atenției publicului larg. Unele au urmări imediate, altele ne afectează pe termen îndelungat.
Nu știm ce efecte a avut scandalul avioanelor ușoare care au violat spațiul aerian al țării (și al NATO în același timp), burdușite cu țigări de contrabandă. Aeronave care nu au putut fi detectate de mecanismele de supraveghere pentru că zburau în spațiul aerian de clasă G.
Un document trimis către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) ne arată că, două ministere importante au produs HG nr. 859 din 11 august 2021 "pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor cu aeronave în spațiul aerian național", un act normativ făcut pe genunchi. Specialiștii spun că actul normativ limitează sever numărul de zboruri de clasă G de pe teritoriul țării.
Cele două ministere care au inițiat acest HG sunt Ministerul Apărării Naționale și MTI. Asociațiile de profil compuse, în general, din piloți cu experiență îndelungată la manșă, au semnalat problemele create de HG 859 în aviația generală și au catalogat noile reglementări drept abuzive. Nu au fost băgați în seamă.
Pe scurt, prin reglementările noului act normativ, cei care foloseau spațiul aerian de clasă G, respectiv spațiul de zbor unde traficul nu este dirijat de controlorii de trafic aerian, sunt obligați, fie să depună plan de zbor, fie să facă rezervare de spațiu aerian, de fiecare dată când își ridică aparatele de la sol.
Efectele negative care grevează activitatea aviației generale apar din cauza intrării în vigoare a prevederilor HG nr. 859 prevăzute la articolul 3 (l).
"Zborul unei aeronave civile cu pilot la bord în spațiul aerian național se consideră autorizat dacă aeronava este asigurată, după caz, conform legii, pentru daune produse terților și
a) pentru zborul respectiv operatorul aeronavei a depus un plan de zbor IFR sau VFR, în conformitate cu reglementările specifice; sau
b) aeronava este operată într-o porțiune de spațiu aerian rezervat pentru zborul respectiv, în conformitate cu reglementările specifice.
HG 859 se referă la aviația generală, mai precis la spațiul aerian de clasă G unde zboară aeronave ușoare, de la cele mai mici aeromodele, drone, parapante, deltaplane, până la cele cu masă maximă autorizată de 5700 kg.
Asociațiile de profil protestează
Până la emiterea hașgeului susmenționat, pentru aceste aeronave nu era necesară depunerea unui plan de zbor, pentru că în spațiul G nu se asigură servicii de control al traficului aerian. Noile prevederi au provocat reacții negative din partea piloților de aeronave ușoare. Am intrat în posesia adresei, înregistrată cu nr. 8/16.09.2021, trimisă în atenția Ministerului Transporturilor și Infrastructurii de către Asociația Aviația Ușoară care, prin vocea reprezentantului său, Girică Cristian, protesta împotriva prevederilor abuzive pe care le numește o "suprareglementare prin introducerea în România în baza HG 859/2021 a obligativității depunerii unui plan de zbor în spațiul aerian de clasă G, pentru situațiile în care regulamentul specific de aviație (UE) nr. 923/2012 nu prevede această obligativitate". Cu alte cuvinte, spune Girică, autoritățile române obligă operatorii civili de aeronave (persoane fizice și juridice) să depună un plan de zbor, pentru a primi sau nu avizul de zbor ( VFR sau IFR), în spațiul aerian național de tip G, contrar practicilor și regulamentelor UE (vezi documentele anexate).
Din răspunsul primit de redacția noastră din partea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii reiese că și Asociația Română a Operatorilor Privați din Aviație ( AROPA ) a solicitat eliminarea obligativității depunerii unui plan de zbor pentru spațiul de clasă G, din HG 859/2021. Nici aceștia nu au avut succes.
În aviație, ca și în fotbal, nu poti face reguli stând doar în tribună
Specialiștii spun că aviația generală este acel segment al aviației civile unde piloții se formează, se califică și se perfecționează pe aeronave ultraușoare, aeronave foarte ușoare și aeronave ușoare, a căror greutate la decolare este între cîteva sute de kilograme și 5600 de kilograme. Acest segment al aviației civile cuprinde o mare varietate de aeronave, respectiv: parapante, motoparapante, deltaplane, motodeltaplane, planoare, motoplanoare, baloane cu aer cald, avioane de școală și acrobație. Prima etapă de formare a unui pilot de linie este făcută pe avioane ușoare sau foarte ușoare în cadrul aviației generale. Nivelul de pregătire dobândit în cadrul aviației generale este esențial în calificarea oricărui pilot de linie. De aici rezultă importanța crucială a acestui segment.
Ministerul Transporturilor ne-a comunicat că nota de fundamentare pe care se bazează HG 859 a fost inițiată de "Direcția Transport Aerian, fiind avizată de Direcția Afaceri Europene și Relații Internaționale, Direcția Economică și Direcția Avizare."
Așa cum am văzut în filmele artistice și documentarele despre accidentele din aviația civilă, într-o situație critică este foarte importantă experiența acumulată de piloții de linie în cadrul aviației generale. Cei cu care ne-am consultat referitor la modificările aduse de noul HG au o experiență vastă, activând în domeniu de zeci de ani. Au preferat să rămână în anonimat din pricini politice. Mulți dintre aceștia au fost piloți de linie care au zburat la începutul carierei pe aeronave ultraușoare, cu sau fără motor, pe planoare, pe avioane de școală și acrobație. Reprezetanții asociațiilor din domeniu spun că, nota de fundamentare înaintată de direcțiile de specialitate din cadrul MTI și MApN pare a fi făcută de persoane care nu au nici în clin nici în mânecă cu transportul aerian. Aceștia afirmă că "în aviație, ca și în fotbal, nu poti face reguli stând doar în tribună". Cu alte cuvinte, se pare că actul normativ a fost formulat defectuos și că persoanele care au redactat HG 859, ca și cei care l-au aprobat, nu au nicio legătură cu aviația generală.
Prevederi obligatorii care nu pot fi respectate
Primul aspect negativ al HG nr. 859 din 11 august 2021 se rezumă la o prevedere legală deosebit de dificil de respectat pentru anumite categorii de piloți care zboară cu aeronave ultraușoare, planoare, baloane cu aer cald, sau de cei care execută zboruri școală, care implică o durată scurtă și multe aterizări în aceeași zi și pe același aerodrom. Astfel, piloții de aeronave care își desfașoară activitatea preponderent în spațiu aerian de clasă G, respectiv spațiul de zbor unde traficul nu este dirijat de controlorii de trafic aerian, devin obligați, fie să depună plan de zbor, fie să facă rezervare de spațiu aerian. Planul de zbor este un formular ce trebuie depus la organul de trafic aerian care gestionează spatiul aerian de clasă G, înaintea executării fiecărui zbor cu aeronave motorizate sau fără motor. Planul de zbor conține mai multe cerințe, inclusiv o estimare privind ora și locul aterizării. Piloții aeronavelor fără motor nu pot estima ora și, deseori, nici locul aterizării, ceea ce implică încălcarea prevederilor actului normativ formulat defectuos, dar care prevede și sanctiuni în caz de nerespectare.
Se urmărește limitarea drastică a zborurilor de clasă G ?
Înainte de intrarea în vigoare a HG nr. 859/11 august 2021, zborul în spațiul de clasă G se considera aprobat după obținerea de către pilot, a unui număr de referință, prin telefon, de la o structură specializată a MApN. Acest număr era valabil pentru întreaga zi de zbor, după ce pilotul oferea operatorului MApN câteva informații cu privire la ruta sau locația unde urma să se execute zborul, înălțimea de zbor, tipul de aeronavă, înmatricularea/identificarea aeronavei și numele pilotului. Aprobarea zborului se obținea în numai câteva minute.
După intrarea în vigoare a actului normativ de care vorbim, autoritatea care primește planurile de zbor este ROMATSA, al cărei site se blocheaza aproape zilnic. Ca urmare, foarte multi piloți sunt obligați să zboare fără a obține în prealabil aprobarea de la ROMATSA. Pentru fiecare decolare, pilotul este obligat să depună plan de zbor. Într-o zi de zbor, cu aeronavele destinate activității de școală, motorizate sau nemotorizate, un pilot poate executa câteva zeci de decolări. Numărul foarte mare de zboruri pe care un pilot le poate face într-o zi duce la imposibilitatea practică de a respecta această prevedere, chestiune care limiteaza sever activitatea de zbor la nivel național, afectând profund activitatea acestor categorii de piloți, fără a aduce vreun beneficiu siguranței zborului sau supravegherii spațiului aerian național.
Eduard Ovidiu Ohanesian
DIN ACEEASI CATEGORIE...
-
Cum a făcut bani Potra: "Când aduci șoferi de camioane, agenți de securitate și oameni de peste 60 de ani... mi-am dat seama că nu era bine organizat!"
O investigație privind utilizarea de catre Republicii Congo a sute de luptatori romani angajați dezvaluie modul in care ...
-
Condiții draconice impuse de Rusia în negocieri: document secret scos la iveală din zona serviciilor secrete rusești
Potrivit Washington Post, Rusia a pregatit un document in februarie 2025, potrivit caruia Federația Rusa "ar trebui sa l ...
-
Dezvăluiri grave din pandemie - Angela Merkel a mușamalizat un raport al serviciilor secrete care spunea că virusul a scăpat din laborator
Germania a mușamalizat un raport exploziv al serviciilor de informații, care a constatat o probabilitate mare ca pandemi ...
-
Institutul Robert Lansing: Serviciile secrete ruse, în spatele tentativei de lovitură de stat din România
Serviciile secrete militare ruse sunt considerate responsabile pentru incercarea de destabilizare a situației din Romani ...
-
Donald Trump după Consiliul European: "Mami (UE) nu are bani. Dar tata (USA) e SUPĂRAT!"
Pe pagina sa de socializare președintele Donald Trump trage o concluzie amara atat pentru UE cat și pentru Ucraina. Uniu ...
-
Ideologul lui Trump nu e la fel de cunoscut ca ideologul lui Putin. Curtis Yarvin are o parte din viziunea lui Aleksandr Dughin
Așa cum Aleksandr Dughin este vazut ca si ideologul lui Vladimir Putin, asa si Donald Trump pare sa aiba un ideolog. Si ...
-
Vila ministrului Sorin Grindeanu a fost proiectată de o firmă din rețeaua Nordis. Legăturile imobiliare dintre greii PSD
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, se afla în mijlocul unei controverse privind legaturile sale cu grupul ...
-
Fotografii incendiare: Potra s-a intalnit in Dubai cu o rusoaică plină de bani. Mercenarul s-a ales cu un teanc imens in valuta si cu un nou contract
Horațiu Potra este un personaj aflat sub lupa serviciilor secrete, iar în acest moment, arestat în lipsă. Mi ...
-
Cash sau Kash Patel? 20 de centi la un dolar pentru vanzarea de arme. Directorul FBI a cerut investigatie despre ce s-a intamplat cu banii americanilor pentru Ucraina
Kash Patel, nou numitul director al FBI, a declarat că poporul american are dreptul să știe ce a făcut regimul Zelenski ...
-
Vladimir Putin vrea un acord pentru repornirea Nord Stream 2 cu sprijinul SUA. Europa va depinde de Administrația Trump
Un fost spion și prieten apropiat al lui Vladimir Putin a pus la cale o repornire a gazoductului rusesc Nord Stream 2 că ...
-
Specialiștii în economie dezvăluie de ce Donald Trump vrea resursele Ucrainei: Ar concura masiv China
Specialiștii în economie dezvăluie de ce președintele SUA vrea cu tot dinadinsul să pună mâna pe resursele n ...
-
Generalul Pahontu ar fi de fapt bomboana de pe coliva inmormantarii afacerilor de la Cimitirul Ghencea militar
Deocamdată, in ancheta generalului Zisu s-au devoalat doar afacerile legate de extinderea cimitirului Ghencea, diverse s ...
-
Băieții deștepți și bogați din Energie. Câți bani au șefii de la Transelectrica, Hidroelectrica și Nuclearelectrica
Băieții deștepți și bogați din Energie: Salarii uriașe și conturi pline pentru șefii companiilor din domeniul energetic. ...
-
Burduja habar n-are dacă importăm gaz rusesc: "molecula de gaz nu are steag". Totuși, unde a disparut gazul românesc din depozite cu care se lauda asta toamna?
Frigul golește rezervele de gaz ale României. Ardem zilnic, doar pentru încălzire, 50 de milioane de metri c ...
-
WP: Americanii i-au pus pe masă lui Zelenski un document secret prin care cedează jumătate din resursele Ucrainei către SUA
Oficialii americani, care s-au întâlnit cu președintele ucrainean Volodimir Zelenski la München, i-au ...
-
Dezvăluiri incredibile: Cătălin Zisu a ajuns general cu trei stele fără să aibă pregătirea necesară
Apar dezvăluiri revoltătoare privind modul în care generalul Zisu ar fi ajuns să ocupe prestigoasa funcție, fără s ...
-
Misterul contractului dintre Pentagon și Reuters pentru 'înșelăciune socială la scară largă' și 'inginerie socială' - Agenția de presă reacționează la acuzații
Președintele Donald Trump și Elon Musk au făcut dezvăluiri despre un contract de apărare al Pentagonului care a fost atr ...
-
Istoricul Marius Oprea: ”Fenomenul” Georgescu este o amplă operațiune a GRU. Rețeaua ”corbii tineri” și serviciile secrete rusești
Așa-zisul "fenomen" Georgescu și agenturile de rezerviști (și nu doar rezerviști) din jurul acestuia reprezintă o amplă ...
-
Ciorbă politică! Patronul Nordis l-ar fi denunțat la DIICOT pe Nicuşor Dan în mega-scandalul imobiliar pentru cerere de mită
Vladimir Ciorbă, acționar principal al grupului Nordis, este pe cale să zguduie pentru a doua oară scena politică din Ro ...
-
Ca sa intelegem demisia lui Iohannis: Trimisul special al lui Trump a fost deja la Bucuresti intr-o vizita fulger!
Trimisul special al președintelui Donald Trump pentru politică externă, Richard Grenell a fost deja la București duminic ...
-
Richard Grenell: "Nu Rusia, ci administrația Biden a manevrat alegerile din România!"
Ziarul american The New York Sun lansează o bombă în exclusivitate, afirmînd că trimisul special al lui Trum ...
-
UE legalizează supravegherea biometrică în masă cu reglementarile privind inteligența artificială
La 2 februarie, AI Act, care a intrat în vigoare în august, a atins primul termen de conformitate. Acestea s ...
-
Turnurile 5G si rețelele Wi-Fi vor putea în curând să vă spioneze fără consimțământul dumneavoastră și fără deviceuri smart
Conform autorilor unui nou studiu, radiațiile fără fir ar putea fi utilizate pentru a supraveghea oamenii fără știrea sa ...
-
Suveranistul Trump promite să le ia palestinienilor țara și ucrainenilor bogățiile subsolului!
Primirea lui Beniamin Netanyahu la Casa Albă a oferit imaginea „obscenității publice" sau a „banalității rău ...
-
Marcel Ciolacu se afundă în capcana ilegalităților contabile din Nordis. Cine a plătit de fapt zborurile la Nisa si Madrid
Premierul Marcel Ciolacu a prezentat, miercuri, tardiv, două facturi, însoțite de chitanțe, care atestă că și-ar f ...
-
Bizarerie în dosarul Nordis: Ginerele lui Traian Băsescu cere despăgubiri, în timp ce Ioana Băsescu a fost pusă sub acuzare
Situație bizară în dosarul Nordis. Radu Pricop este unul dintre creditorii care speră să recupereze bani din aface ...
-
Numele lui Călin Georgescu apare într-un mega dosar de trafic de droguri, la nivel internațional
Numele lui Călin Georgescu apare într-o mega anchetă jurnalistică condusă de către jurnalistul italian Edoardo Anz ...
-
Serviciile franceze, speriate de cazul Georgescu - Amplu raport despre "manipularea algoritmilor și instrumentalizarea influencerilor"
Un raport public emis de VIGINUM, serviciul francez de supraveghere și protecție împotriva ingerințelor digitale s ...
-
Guvernul Ciolacu omoară intenționat dezvoltarea sectorului privat la ordinul UE. Investițiile de peste 2 milioane euro se fac de acum cu voie de la Guvern
La finalul anului trecut guvernul a aprobat OUG 152/2024 cu cerintele UE. Publicată în Monitorul Oficial în ...
-
Călin Georgescu, suspectat de implicare într-o schemă de fraudă care are legături cu mafia drogurilor din Spania
Călin Georgescu, fostul candidat la alegerile prezidențiale, este suspectat de implicare într-o schemă de fraudă c ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu