Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x










Cum sunt transformati oamenii sanatosi în cumpărători de medicamente

Postat la: 16.02.2017 - 12:06 | Scris de: ZIUA NEWS

0

Strategiile de marketing ale marilor firme farmaceutice ţintesc din ce în ce mai agresiv către oamenii sănătoşi. Suişurile şi coborâşurile vieţii devin tulburări mentale; slăbiciuni sau stări mai proaste, altminteri dintre cele mai obişnuite, sunt transformate în afecţiuni înfricoşătoare, şi din ce în ce mai mulţi oameni normali se trezesc bolnavi peste noapte.

Într-o carte din 2005, Selling Sickness. How Drug Companies Are Turning Us All Into Patients, Alain Cassels (cercetător în politica medicamentelor, la Universitatea Victoria din Canada) şi Ray Moynihan (jurnalist specializat în Sănătate) fac o radiografie necruţătoare a strategiilor de marketing cinice, atunci când nu sunt pur şi simplu criminale, ale producătorilor de medicamente.

Cei doi cercetători dezvăluie cum, prin campanii de promovare concertate, industria farmaceutică mondială, cu o cifră de vânzări de circa 500 miliarde dolari anual, exploatează perfid temerile cele mai profunde ale omului: de moarte, de şubrezire fizică, de boală etc. Pe măsură ce, în țările dezvoltate, majoritatea locuitorilor se bucură de o viață mai lungă, mai sănătoasă, mai dinamică, cu atât campaniile publicitare îi bagă în panică pe cei grijulii cu sănătatea lor. Probleme minore sunt descrise ca tulburări grave, care necesită tratament imediat. Astfel, timiditatea se transformă în „anxietate socială", iar tensiunea premenstruală devine „tulburare disforică premenstruală". Simplul fapt de a fi expus la un risc patologic devine patologie în sine.

Epicentrul acestui tip de comerţ sunt Statele Unite. Americanii reprezintă 5% din populația lumii, dar primesc 50% din medicamentele prescrise pe glob. Cheltuielile populaţiei cu sănătatea s-au dublat în ultimii zece ani, din cauză că preţurile la medicamente cresc dramatic, dar mai ales pentru că doctorii prescriu din ce în ce mai mult. Americanul Vince Parry este un guru al acestui tip de marketing. Într-un articol intitulat șocant „Arta de a cataloga starea de sănătate" (The Art of Branding a Condition - în Medical Marketing & Media, Londra, mai 2003), Parry explică metodele prin care firmele sale „favorizează crearea" tulburărilor medicale:

● reevaluarea stării de sănătate;

● redefinirea unor boli cunoscute de mult și rebotezarea lor;

● crearea unor disfuncții din nimic; preferatele lui Parry sunt disfuncţia erectilă, deficitul de atenţie la adulţi şi sindromul disforic premenstrual.

Cu o sinceritate dezarmantă, Vince Parry descrie modul în care companiile farmaceutice definesc condiţiile pentru crearea pieţei pentru produse precum Viagra sau Prozac. Sub patronajul firmelor de marketing, experţi medicali şi guru precum Parry se aşază la aceeaşi masă pentru a descoperi „idei noi despre boli și stări de sănătate". Totul este ca acestea să li se prezinte potenţialilor clienţi într-o manieră inedită.

Un raport al Business Insights, destinat conducătorilor de multinaţionale din sectorul farmaceutic este încă şi mai clar: capacitatea de „a crea piețe pentru boli noi" se traduce în cifre de vânzare de miliarde de dolari. Una dintre strategiile cel mai performante, potrivit raportului, este de a schimba modul în care oamenii privesc afecţiunile banale. Ei trebuie „convinși" că „probleme acceptate până acum ca ușoare disconforturi" necesită „intervenția medicului". Acelaşi raport are şi o concluzie optimistă pentru viitorul industriei farmaceutice: „Anii care vor veni vor fi martorii creării bolilor create de firme".

Nu a durat mult și profeția s-a împlinit. În 2014, profesorul Philippe Even declara pentru France 4: „Industria farmaceutică a creat o piață plecând de la boli care nu există. De exemplu pre-hipertensiunea arterială, pentru care sunt tratați 1 milion de francezi și despre care se știe că tratamentele nu aduc nimic".
Prof. Even, împreună cu prof. Bernard Debré, publica în 2012 „Ghidul celor 4000 de medicamente utile, inutile sau periculoase". Pe fondul scandalului-monstru al medicamentului de slăbit Mediator și care se estimează că a ucis circa 2000 de persoane în Franța, lucrarea celor doi s-a vândut ca pâinea caldă. Însă breasla medicală nu le-a putut ierta încălcarea Omertei: lui Even și Debré li s-a interzis să profeseze timp de un an.

Medicul generalist Des Spencer povesteşte în British Medical Journal din iulie 2008 cum a fost contactat pentru a participa la o specializare care ar fi trebuit să facă din el un expert într-o maladie născocită de imaginaţia industriei. Universitatea la care preda i-a transmis lui Spence oferta unei firme în care scria: „Căutăm lideri de opinie (...) a căror muncă va trebui să influențeze gestionarea și terapia viitoare ale disfuncției sexuale feminine (...) prin dorință hipoactivă."
Firmele care au o boală de inventat pentru a crea o piaţă pentru un anumit medicament racolează medici pe care îi folosesc într-o schemă de marketing cu scopuri stabilite dinainte şi în care slujitorii lui Hipocrate nu au nici un fel de libertate de mişcare. Totul, evident, în schimbul unor avantaje financiare, dar şi al prestigiului, notorietăţii, pe care o asemenea campanie o aduce.

Dar, „partea cea mai neplăcută în toată această poveste", continuă Spencer, „este lipsa oricărei legitimități medicale a disfuncției sexuale feminine prin dorință hipoactivă. (...) Industria trebuie să transforme această disfuncție bănuită, în boală gravă. Iar pentru aceasta e important să existe o acoperire mediatică, mărturii ale celebrităților, dar mai ales sacrosancți experți medicali care legitimează totul. «Experții» estimează că 40% dintre femei «suferă» de această «boală». Iată un exemplu de simplificare numai bună pentru a fi citată peste tot!", conchide medicul din Glasgow.

Numărul persoanelor depresive de pe mapamond a crescut de șapte ori din 1970 până în 1996, relevă St-Onge. În Statele Unite, numărul de consultații în urma cărora s-au prescris antidepresive s-a dublat între 1980 și 1989. O tendință similară s-a înregistrat în tot Occidentul. Numărul femeilor care iau antidepresive este triplu față de cel al bărbaților, iar milioane de copii americani le iau cu regularitate.

Cu toate că antidepresivele nu sunt indicate în tratamentul depresiilor ușoare la adulți, ele sunt prescrise masiv. Un „merit" îl au și firmele de lobby care au lansat ideea că 60-70% dintre sinucideri sunt cauzate de depresiile netratate. Potrivit lui Jean-Claude St-Onge, femeile sunt în mod deosebit vizate de eforturile de „medicalizarea" a vieții. Altădată, ele mergeau la medic când erau gravide, acum îl consultă în chestiuni de contracepție și de menopauză. De altfel, se vorbește deja și de „perimenopauză" (perioada de dinainte de instalare a menopauzei și până la instalarea acesteia), o nouă afecțiune care se încearcă a fi popularizată. Ca urmare, femeile devin mari consumatoare de pastile pe perioade lungi de timp.

Cea mai eficientă strategie de marketing pentru „vânzarea" bolilor este frica. Pentru a vinde femeilor la menopauză hormonul de substituţie s-a mizat pe frica de criză cardiacă. Pentru a vinde părinţilor ideea că cea mai mică depresie necesită un tratament greu şi îndelungat s-a mizat pe teama de sinucidere a tinerilor. Pentru a vinde medicamente anticolesterol s-a mizat pe teama morţii premature. Şi asta în pofida faptului că de multe ori medicamentele promovate furibund produc efecte inverse celor scontate. În noul limbaj de marketing se vorbește deja de „farmacoterapia fricii". Alături de „disease mongering", negoţul cu boli.

Prin manipularea medicilor, lobby-urile au modificat normele analizelor, pentru a crește numărul de pacienți susceptibili a fi tratați. „Dacă altădată puteam spera să găsim un tratament pentru fiecare boală, negustorii de sănătate, astăzi, mai mult ca niciodată, par să vrea a găsi o boală pentru fiecare medicament fabricat", constată medicul Martin Winkler în postafaţa lucrării lui Jorg Blech, Inventatorii de boli.

„Manipulând membrii influenți ai comunității medicale, lobby-urile industriei farmaceutice au modificat încet, încet normele anumitor valori biologice (colesterol, tensiune arterială etc) pentru a obține astfel creșterea numărului pacienților susceptibili a fi tratați".
Căci, conchide Winkler, „a-i face pe niște oameni perfect sănătoși să creadă că trebuie să se îngrijescă pe viață reprezintă pentru fabricanți o veritabilă rentă viageră".

În best-seller-ul Die Krankheitserfinder (Inventatorii de boli), Jörg Blech, biochimist german, stabilit în America şi corespondent pentru Der Spiegel, New Scientist şi The Guardian, explică în ce mod industria farmaceutică în colaborare cu experţii de marketing a impus scăderea arbitrară a nivelului normal al colesterolului pentru ca indivizi perfect sănătoşi să devină peste noapte bolnavi; explică de ce de vreo două decenii femeile la menopauză sunt terorizate cu spectrul osteoporozei pentru a favoriza vânzările la medicamentele care ar preveni fracturile; explică tehnicile de manipulare a opiniei publice cu scopul de a crea o piaţă impresionantă a pilulelor care tratează impotenţa.

Între 1984 şi 1987, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder (DSM 4), care este biblia psihiatrilor americani, a introdus 77 de noi boli mentale, scrie Jean- Claude St-Onge în Reversul pilulei, publicată la Montreal, Ecosociétés, în 2004. Pentru a introduce aceste noi boli a trebuit schimbată definiţia bolnavului. Oricine resimte la un moment dat o stare de rău devine automat bolnav. Şi, bineînţeles, comentează maliţios St-Onge, pentru fiecare boală există un medicament. Iată câteva exemple de „boli noi":

● timiditatea este reciclată sub numele de „anxietate socială"

●naturala regurgitare la bebeluși devine „reflux esofagian patologic"

● omeneasca senescență se transformă în „insufi ciență circulatorie cerebrală"

● până și stresul de la loterie este legat de „traumatismul biletului necâștigător"

În aprilie 2004, o anchetă extrem de bine documentată şi aprofundată, realizată de Lisa Cosgrove, cercetător la University of Masachussets Boston, şi publicată în prestigioasa revistă Psycho-Therapy and Psychosomatics, a demonstrat că mai bine de jumătate dintre psihiatrii care au lucrat la redactarea DSM 4 au fost plătiți de firmele care fabrică exact medicamentele care tratează așa-zisele boli nou introduse în manual.

DIN ACEEASI CATEGORIE...
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA

  • BREXIT: Cancelarul AUSTRIEI a dezvaluit la cat se ridica DECONTUL Marii Britanii fata de UE

    Cancelarul austriac Christian Kern (foto) a afirmat joi intr-un interviu pentru Bloomberg ca Marea Britanie ar trebui sa plateasca Uniunii Europene in jur de 60 de miliarde de euro pe post de “factura pentru Brexit”. Kern devine, astfel, primul lider al unui stat din Uniune care avanseaza o suma clara in discutiile despre ce va presupune iesirea din UE a Regatului Unit, transmite Politico, citat de Agerpres. “Factura ar fi de aproximativ 60 de miliarde de euro, dupa calculele Comisiei Europene, iar aspectul va face parte din negocierile pentru Brexit”, a spus cancelarul Austriei. Suma include angajamentele financiare luate deja de Londra in cadrul proiectelor europene si a pensiilor pentru oficialii Uniunii, potrivit Bloomberg. Cancelarul Christian Kern a recunoscut ca ...

  • STRADA REZISTA: 8 HULIGANI care au provocat VIOLENTE in PIATA VICTORIEI au fost RETINUTI

    Politistii au retinut opt persoane, joi seara, pentru violentele din Piata Victoriei din noaptea de 1 spre 2 februarie, dupa mai multe perchezitii efectuate la domiciliile celor banuiti, informeaza Biroul de Presa al Politiei Capitalei, citat de Agerpres. Potrivit sursei citate, pana la aceasta ora au fost audiate 20 de persoane si alte sase urmeaza sa fie audiate. Joi dimineata, peste 3.000 de materiale pirotehnice au fost gasite si ridicate in urma a 13 perchezitii domiciliare efectuate de politistii bucuresteni intr-un dosar privind violentele din noaptea de 1 spre 2 februarie inregistrate in Piata Victoriei. “In urma cercetarilor efectuate pana la aceasta data si in baza colaborarii cu Inspectoratul General al Jandarmeriei Romane au fost identificate mai multe persoane, despre ...

  • Basescu: Sa se faca o comisie pentru aducerea la zi a Codurilor penale. Un partid, un reprezentant

    Preşedintele PMP, Traian Băsescu, a declarat, joi seară, că va propune partidelor parlamentare înfiinţarea unei comisii pentru aducerea la zi a Codului penal şi a Codului de procedură penală, afirmând că fiecare partid ar trebui să aibă câte un reprezentat în comisie.

  • Unul dintre cei mai cunoscuți liberali: 'Klaus Iohannis a fost protejat de justitie'

    Președintele Klaus Iohannis a tot mai des contestat din PNL. În ultimul an, mai mulți lideri ai partidului au lansat tot felul de acuzații la adresa fostului lor președinte, însă toate erau de natură politică. Acum, unul dintre cei mai cunoscuți liberali spune că Iohannis a fost protejat de justiție ...

  • Poliția israeliana dorea sa-l interogheze pe fostul secretar de stat al SUA in ancheta impotriva lui Netanyahu

    Poliția israeliană dorea să-l interogheze pe fostul secretar de stat al SUA, John Kerry, într-unul dintre cazurile de corupție care au legătură cu prim-ministrul israelian Benjamin Netanyahu, a informat joi în exclusivitate cotidianul israelian Haaretz, transmite EFE.

  • CTP, despre remanierea Guvernului: Lui Dragnea i s-a taiat din nas in PSD

    Digi24:Jurnalistul Cristian Tudor Popescu spune că, prin remanierea guvernamentală de săptămâna aceasta, puterea lui Liviu Dragnea în PSD a fost diminuată. „Tăierea din nas”, cum spune jurnalistul, o reprezintă numirea Rovanei Plumb în funcția de ministru. ...

  • O casa din Constanta, cuprinsa de flacari. Interventie de urgenta! (galerie foto+video)

    Pompierii de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Dobrogea au fost solicitaţi în Constanţa, pe strada Comarnic. Un incendiu a izbucnit la o casă. S-au deplasat două autospeciale. Incendiul se manifestă la acoperiş. Conform reprezentanţilor ISU Dobrogea, pompierii au scos o butelie di ...

  • Istoria simbolului IUBIRII: Cum a ajuns INIMA, organul vietii, sa fie asociata cu DRAGOSTEA

    Legatura dintre inima, organul, si pictograma simbol al iubirii este greu de stabilit. Mai ales cand exista numeroase variante si explicatii in legatura cu originile istorice ale acestei embleme a dragostei. Un simbol recurent in notitele de dragoste si felicitarile de Ziua Indragostitilor si Dragobete, pictograma simbol a iubirii sta la baza a mai multor teorii care au ingreunat stabilirea unei conexiuni directe intre organ si modul in care acesta a devenit simbol al iubirii. Potrivit Mediafax, unii sustin ca pictograma simbol a derivat de la forma frunzelor de iedera, asociate cu fidelitatea, in timp ce altii sustin ca este modelat dupa sani, fese sau alte parti ale anatomiei umane. O varianta mai neobisnuita este teoria inspirata de Silphium, o ...

  • 24 Februarie in Calendarul Ortodox. Intaia si a doua aflare a capului Sfantului Proroc Ioan Botezatorul

    Intaia si a doua aflare a capului Sfantului Proroc Ioan Botezatorul este sarbatorita pe 24 februarie. Din Sfanta Evanghelie cunoastem ca Irod, la un ospat prilejuit de sarbatorirea zilei sale de nastere, a poruncit taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul, la cererea Irodiadei. In acea vreme, Sfantul Ioan era intemnitat in castelulul lui Irod de la Maherus. Ioan il mustrase pe Irod pentru traiul lui nelegiuit cu Irodiada, care era sotia fratelui sau. In ura ei de moarte, Irodiada a sfatuit-o pe Salomeea, fiica ei, care dansase si placuse oaspetilor si indeosebi lui Irod, sa ceara de la acesta capul Botezatorului ca rasplata. Pentru ca se temea ca Botezatorul ar putea invia daca trupul ar fi fost ingropat alaturi de cap, Irod nu a ...

  • Semnificatii istorice pentru data de 24 februarie

    1463 - S-a născut scriitorul Giovanni Pico della Mirandola, filozof şi învăţat umanist italian din perioada Renaşterii. (m. 17 noiembrie 1494)

citysmart.ro
detectivi


DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE