Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x












Vuvuzelele, mafia agențiilor şi culisele Omnia Turism

Postat la: 24.10.2017 | Scris de: ZIUA NEWS

0

Sinuciderea omului de afaceri George Negru- patronul agenţiei Omnia Turism, capătă noi dimensiuni de la o zi la alta. Din păcate, vreo câteva vuvuzele din bordul Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) încearcă cu disperare să deturneze problema reală a ţepei de circa 11,5 milioane de euro dată de Omnia celor peste 8.000 de păgubiţi debitând în spaţiul public o mulţime de aberaţii.

Acum, mai multe instituții ale statului cum ar fi Ministerul Turismului, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) şi chiar ANAF se agită, fac declaraţii pompoase şi mult zgomot ca să dea impresia că le pasă de soarta păgubiţilor. Ca circul să fie total, mai vine şi ministrul Turismului, Mircea Dobre, şi declară că "Nouă ni se pare că a fost un caz premeditat, ţinând cont de faptul că această companie, din toate punctele de vedere, funcţiona foarte bine. Este o companie veche, de peste 26 de ani". Ooopsss! A fost premeditare? Păi, atunci ce-aţi făcut stimabililor? Nimic, nimic, nimic! Atât ministrul Turismului- Mircea Dobre, dar mai ales şeful ANPC- Bogdan Pandelică, au fost informaţi de mai multe ori de ţepele din turism date de anumite agenţii unor hotelieri, dar totul s-a muşamalizat. Mai mult, a fost momentul august 2017- Mamaia. când s-a anunţat de ţeapa Omnia o să explodeze. Iar s-a pus batista pe ţambal. În plus, Bogdan Pandelică a fost anunţat oficial la începutul lui septembrie 2017 că a agenţie din Constanţa vinde pachete de servicii turistice în hoteluri de pe Litoral fără să aibă contract. Degeaba.

Pandelică a plimbat sesizarea prin vreo trei judeţe până a îngropat toată povestea. Acum, când o agenţie mare ca Omnia a țepuit peste 100 de agenţii de turism mai mici, şeful ANAT-Alin Burcea, secondat de un fost şef al asociaţiei- Dragoş Anastasiu, au început să ţipe ca-n gură de şarpe că trebuie făcut ceva pentru turiştii păgubiţi. De fapt, ei vor ca Ministerul Turismului, Guvernul şi Parlamentul să introducă ca unică formă de despăgubire doar fondul de garantare la care să contribuie toate agenţiile, iar când apare o ţeapă de genul Omnia sau Mareea, turiştii să fie despăgubii din acest fond. Adică, dai o ţeapă şi toţi plătesc pentru ţeapa respectivă. Şmecherie, de şmecherie! Dar s-a uitat foarte repede că Alin Burcea este cel care a asmuţit Consiliul Concurenţei asupra a 13 de agenţii de turism prin declarațiile sale iresponsabile.. Între 13 şi 15 septembrie 2013 s-a desfăşurat la Predeal o întâlnire a circa 100 de reprezentanţii ai agenţiilor de turism, grupaţi pe net în clubul infotripistilor, pentru a discuta cu Alin Burcea, în calitate de reprezentat al ANAT, despre problemele cu care ei se confruntă în relaţiile cu clienţii şi instituţiile statului. Discuţiile au vizat şi modul cum se face cedarea de comision de către touroperator către detailişti. În acel moment, Alin Burcea a venit cu propunere şoc pentru cei prezenţi.

„După părerea mea, asta cu cedarea comisionului dacă nu o rezolvăm prin semnarea unui protocol de touroperator, hai să fim realişti, şansele sunt zero. Dar ştiţi cum e aici. Ca la MAFIE. Mă mânca-v-ar tata, hai să facem o regulă: MAFIA. Dacă tot cedăm, hai să stabilim să cedăm "x". Nu mă înjuraţi de mama! Gândiţi-vă?. Păi dacă fraierul tot face turul la agenţii să găsească în pizda mă-sii, dacă tot e cedat, să găseşti ăla... Dacă preţul de vânzare e 590 de euro, şi noi stabilim 2% (nr. comision) şi putem să stabilim, şi se duce vorba -2%. Dacă el găseşte 2 % cedat peste tot, se închide cercul". Ulterior, discuţia ajunge în punctul în care unul dintre infotripisti spune că „Hai să facem un cartel". Răspunsul vine imediat de la Alin Burcea: „Asta ar fi ideal". Ca urmarea a desantului celor de la Consiliul Concurenţei, majoritatea agenţiilor au trecut la înregistrarea comisionului ca cifră de afaceri în speranţa că vor scapa de eventualele sancţiuni privind practicile anticoncurenţiale. Iluzii şi iar iluzii, pentru că amenziile se aplică la momentul controlului şi nu la finalizarea lui.

Tot ANAT-ul condus de Burcea s-a opus şi se opune ca agenţiile de turism să aibă doar un singur obiect de activitate, adică numai comercializare de pachete de servicii turistice. Atunci când hotelierii au solicitat aşa ceva, ei s-au opus categoric. Dacă s-ar aplica acest lucru, adică obiect unic de activitate pentru agenţia de turism, adio construcţii de vile, cazinouri sau achiziţionare de maşini de lux din banii turiştilor. Mai mult, cei din bordul ANAT încearcă să dea impresia că le ajută pe acele agenţii păgubite în scandalul Omnia, dar, în acelaşi timp, au aruncat pe piaţă o altă dumă privind o posibilă despăgubire a turiştilor. Ceea ce uită Burcea şi cei din ANAT sau nu vor să ţină cont este faptul că majoritatea turiştilor care mergeau în circuitele organizate de Omnia Turism sunt pensionari, iar valoare medie a pachetelor achiziţionate sunt de circa 500-600 de euro.

Ca atare, numărul clienţilor care au achiziţionat pachete turistice de la Omnia de peste 1.000 de euro este destul de mic. Așa că numărul celor ar putea fi despăgubiți pentru pachete turistice de peste 1.000 de euro este foarte, foarte mic. Adică, frecție la un picior de lemn pentru că marea problem este la agențiile revânzătoare. De ce? Pentru că un singur aspect nu a lămurit nimeni până acum: Câte agenţii revânzătoare au fost mandatar al Omniei Turism? Dacă agenţia revânzătoare a avut contract de mandat cu Omnia Turism, ea nu are nicio vină pentru serviciile achitate de turist şi neefectuate de Omnia. Poate cu această ocazie află și ANAT-ul lui Burcea, Ministerul Turismului sau ANAF câte agenţii revânzătoare au avut contract de mandat cu Omnia Turism? Cui folosește? În primul rând, ca să nu fie păcălit premierul Mihai Tudose de Dragoş Anastasiu care vrea ca turiştii ţepuiţi de Omnia Turism să fie despabubiți din fondul de rezervă al Guvernului.

În al doilea rând, poate îşi vor da seama şi cei din fruntea Ministerului Turismului şi Guvernului că cei care ţipă cel mai tare de ţepele din turism sunt cei din bordul ANAT. De fapt, cine-i ANAT-ul? O asociaţie care nu se ştie dacă este profesională sau patronală, dar care cert contribuie anual, în medie, cam cu 2% din contribuţia turismului de 2% la PIB-ul României. Adică, contribuţia ANAT este de 0,04% la PIB-ul ţării, ceea ce înseamnă că tot ce este cu virgulă după zero este nesemnificativ. În schimb, cei de la ANAT sunt cei mai tari în clanţă când vine vorba de numirea ministrului şi împărţirea banilor publici pentru promovare şi sunt daţi dispăruţi atunci când se pune problema elaborării unor acte normative pe domeniul turismului. În câteva cuvinte, sloganul ANAT în era Burcea ar putea fi „Dezinformare, manipulare şi multă candoare", ceea ce s-ar traduce prin gură mare şi multă gargară! Practic, cei din ANAT au ajuns la vorbele lui Maurice Coyaud: „Timiditatea-un defect al oamenilor mari, tupeul- defectul oamenilor mici".

Ion Teleanu

albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE