Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x












La catafalcul din Victoriei

Postat la: 04.10.2016 | Scris de: ZIUA NEWS

0

Termenul a expirat. Tentativa de a cumpăra opera lui Brâncuși, "Cumințenia pământului", prin subscripție publică a eșuat. În ciuda faptului că prețul este mic. Este un eșec al celei mai mari campanii publicitare sau este un eșec al Guvernului Cioloș? Fapt este că românii nu au pus, pentru "Cumințenia pământului", decât un milion de euro dintre cele 6 milioane care ar fi trebuit să însemne subscripția. Și din totalul de 11 milioane pe care Ministerul Culturii a convenit să îi achite, pentru ca statul român să devină proprietarul lucrării. Este o rușine! O rușine a Guvernului Cioloș. Dar și o rușine națională. Cum s-a ajuns aici?

O lucrare relativ modestă, din lemn, a marelui Constantin Brâncuși, ''Madame LR'', s-a vândut, la o casă de licitații din Vest, la un preț care se ridică la aproape 30 de milioane de euro. A cumpărat un particular. În cazul "Cumințeniei pământului", a fost un stat care a vrut să cumpere. Chiar statul român. Statul în care s-a născut Constatin Brâncuși. Statul care se mândrește cu cel mai mare sculptor modern al lumii. Ei bine, acest stat a eșuat. Guvernul Cioloș a făcut eforturi considerabile pentru a reuși să strângă, de la toți românii din țară și din străinătate, precum și de la toate societățile comerciale, modesta sumă de 6 milioane de euro, reprezentând partea de subscripție publică din totalul de 11 milioane de euro, o sumă modica la care, în acord cu proprietarii, a fost fixat prețul capodoperei lui Brâncuși. În acest scop, a fost desfășurată una dintre cele mai intense campanii de publicitate puse la cale de vreun guvern al României. O campanie extrem de costisitoare. Costuri despre care nu ni se spune nimic. Ca și când ele nu ar fi suportate tot de români.

Au fost nenumărate clipuri publicitare difuzate pe aproape toate televiziunile existente. Au fost postate clipuri și pe internet. A existat și o campanie outdoor. Și ea puternic finanțată. Dar cea mai vizibilă imagine a coșmarului reprezentat de acest eșec al Guvernului Cioloș este catafalcul din Piața Victoriei. Trebuie să fii orb, să treci prin Piața Victoriei și să nu vezi cum, de luni de zile, Guvernul României arată ca un uriaș coșciug. De fapt, ca un catafalc. Învelit, în mod umilitor pentru memoria marelui artist, în imagini ale "Cumințeniei pământului". Nu trebuie să fii specialist în advertising. Sau în PR. Orice om cu mintea întreagă și cu elementere cunoștințe în aritmetică va înțelege că toată această campanie a avut costuri exorbitante. Să ne imaginăm cât ar fi plătit, de pildă, Orange, dacă, atât de mult timp, ar fi putut să îmbrace Guvernul într-o meșă. Făcându-și, astfel, publicitate. Cred că s-ar fi strâns, de la Orange, mult mai mulți bani din publicitate astfel asigurată de Guvern decât amărâtul de milion de euro, sumă plătită, până la expirarea termenului, de români.

Fapt este că demersul a eșuat. Lamentabil. La capătul lui, statul român, prin Guvernul Cioloș, nu a reușit altceva decât să își creeze o uriașă problemă de imagine, o mare problemă tehnică, întrucât, dacă demersul va continua, eșecul va fi și mai mare, iar dacă demersul se oprește aici, banii trebuiesc restituiți donatorilor, operațiune care presupune logistică și costuri. Dar cea mai mare pierdere este că, prin acest efort zadarnic și extrem de prost gestionat, Guvernul României a reușit performanța de a da o lovitură capitală celui mai mare artist plastic născut vreodată în România. Practic, cota acestuia, în loc să crească, a scăzut. Dar orice lucru rău, dacă înțelegem de ce a fost rău, se poate transforma și într-un câștig. În cazul "Cumințeniei pământului", lecția care trebuie reținută ține de ceea ce înseamnă credibilitate. În cazul unui guvern, dacă nu există credibilitate, nu există nimic. Orice guvern, fie el și tehnocrat, ca să nu mai vorbim de orice guvern politic, se sprijină exclusiv pe încrederea cetățenilor.

În măsura în care președintele Klaus Iohannis intenționează și în continuare să îl țină în calcul pe domnul Dacian Cioloș în calitate de premier al unui guvern viitor și în măsura în care PNL face același lucru, îi anunț că nu mai au nevoie să cheltuie bani pentru niciun sondaj de opinie, pentru a măsura credibilitatea reală a lui Dacian Cioloș. Sondajul de opinie, măsurarea credibilității lui Cioloș sunt fapte consumate. Rezltatul e catafalcul din Piața Victoriei. Și ceea ce s-a strâns pe el. Prin sacrificiul "Cumințeniei pământului", cota reală a lui Dacian Cioloș și a guvernului pe care l-a condus nu mai poate fi ascunsă nici în fața opiniei publice interne, nici în fața opiniei publice externe. Semn că cine încearcă să îl așeze pe Cioloș în fruntea vreunui car electoral sau post-electoral va avea nefericita soartă a "Cumințeniei pământului".

Sorin Rosca Stanescu

albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE