Expertul Hari, siguranța națională și Constituția României
Postat la: 02.05.2018 | Scris de: ZIUA NEWS

S-a umplut lumea de experți. Unul dintre aceștia este expertul Hari (Bucur-Marcu). Nu un expert oarecare, ci în siguranță națională. Unde se obțin asemenea certificate de „expert" nu știu, dar dacă omul zice că așa este, să îl credem.
Ei bine, ce a descoperit expertul în siguranță națională Hari? Că Primul Ministru al României, vicepreședinte al CSAT, este suspect de înaltă trădare întrucât a făcut o vizită oficială în Israel fără a avea mandatul Președintelui, și acolo a discutat despre mutarea ambasadei României de la Tel Aviv la Ierusalim, ceea ce echivalează cu schimbarea neautorizată a politicii noastre externe în favoarea unei puteri străine. În atari condiții, Președintele, a cărui prerogativă exclusivă de a stabili politica externă a statului a fost încălcată, are nu dreptul, ci obligația de a cere Parchetului începerea urmăririi penale împotriva Premierului, pasul doi, de asemenea obligatoriu în conformitate cu Constituția, fiind acela de a-l suspenda pe acesta din funcție. O duce asta la o criză politică majoră, dar unde-i Constituție nu-i tocmeală, iar într-un stat de drept codul penal are întâietate.
N-aș fi dat atenție acestor elucubrații (mai ales că autorul a precizat că învățăturile lui sunt adresate numai cititorilor săi „onești și deschiși la minte", printre care un „penal" ca mine, prin definiție, nu poate intra) dacă ele nu ar fi fost preluate de diverese persoane cu pretenții de onorabilitate și puse în circulație cu propunerea sau măcar sugestia de a fi transpuse în acțiune practică. De acum am învățat că atunci când o aiureală este agresiv ventilată pe rețelele sociale, avem de a face cu o manipulare și că undeva în umbră este cineva care vrea să dea foc la casă.
Iată de ce m-am decis să mai fac unele precizări cu privire la Constituția României, pur și simplu, mincinos citată și cu rea credință interpretată în aceste zile. Aceasta nu înainte de câteva necesare puneri la punct. Nu sunt membru al nici unui partid (deci nici al celor de guvernământ). Nici nu intenționez să fiu. Nu dețin nici o funcție publică. Nici nu intenționez să candidez pentru o asemenea funcție. Nu sunt admirator al actualului Guvern sau al actualului Președinte. La ultimele alegeri prezidențiale am votat Klaus Iohannis, în ideea de a nu concentra toată puterea sau tot răul într-un singur loc. La ultimele alegeri parlamentare nu am mai avut dreptul să votez. Nu discut valoarea deciziei de mutare a ambasadei României în Israel și nici felul în care s-a trecut la administrarea executării ei. (Mă rezum la afirmația că o consider a fi o decizie perfectă, imperfect executată.) Cred, însă, că nu putem schimba Constituția după cum ne place sau nu ne place un anumit Guvern, un anumit Președinte, un anumit Prim ministru, un anumit ministru sau o anumită decizie politică. „Nu schimbăm aritmetica pentru că ospătarul greșește adunarea la nota de plată." - după cum inspirat spunea regretatul academician Grigore Moisil.
Tot ceea ce mă interesează este apărarea Constituției, al cărui coautor am fost și a cărei deformare a început îndată după adoptarea sa, pentru a atinge astăzi culmi ale încălcării pe care nici cel mai pesimist om nu le-ar fi putut anticipa. Conflictul constituțional prezent ar putea fi folosit pentru a determina redescoperirea adevăratului sens al legii fundamentale a României și revenirea la respectarea ei.
Cu aceste mențiuni și reamintind câteva studii publicate inclusiv pe această pagină în anii trecuți, referitoare la persoana care are îndreptățirea să reprezinte România în Consiliul European, precum și la caracterul parlamentar al republicii noastre, trec la precizările promise.
Funcția Președintelui sau esența acestei funcții este definită în articolul care răspunde la întrebarea "Ce este Președintele?" sau „Care este rolul Președintelui?". Ce spune Constituția în acest sens? Că Președintele este mediator între puterile statului! (Art 80.2 Preşedintele exercită funcţia de mediere între puterile statului, precum şi între stat şi societate.) Aceasta este funcția; acesta este rolul! Ecce homo!
Asta înseamnă că prin însăși esența misiunii sale, Președintele nu face parte din nici una dintre puteri. Puteri care sunt separate, dar se și limitează una pe alta, spre a evita abuzul de putere. Tot Constituția o spune. (Art1.4 Statul se organizează potrivit principiului separaţiei şi echilibrului puterilor - legislativă, executivă şi judecătorească.)
Când echilibrul puterilor se strică intervine Mediatorul. Acestui mediator Constituția i-a mai încredințat unele competențe în anumite domenii, cum ar fi politica externă sau de apărare, puternic legate de simbolistica națională. Exercitarea lor nu poate contrazice esența funcției și nu poate fi incompatibilă cu ea.
Pentru a clarifica interpretarea acestor dispoziții, Constituția ne ajută cu două precizări, în mod suspect ignorate de toată lumea, și anume: i. realizarea politicii externe intră în competența Guvernului; i.i. Guvernul acționează pe baza unui program, adică a unui mandat, dat de Parlament. (Art 102.1 Guvernul, potrivit programului său de guvernare acceptat de Parlament, asigură realizarea politicii interne şi externe a ţării şi exercită conducerea generală a administraţiei publice.)
Președintele nu intră în această ecuație. El NU este membru al executivului. El Nu este Parlamentul și nici măcar membru al Parlamentului, ca să aprobe politica externă a Guvernului. Guvernul NU răspunde în fața Președintelui, ci numai a Parlamentului; singurul care poate demite Guvernul.
Oricum politica externă nu se rezumă la semnarea (în acest sens "încheierea") tratatelor negociate de alții (Guvern), deschiderea sau închiderea de misiuni diplomatice la inițiativa altuia (Guvernului), și primirea formală a scrisorilor de acreditare a ambasadorilor străini (dar numai după ce acestea au fost depuse și acceptate la MAE).
Faptul că Președintele "reprezintă" statul (Art 80.1 Preşedintele României reprezintă statul român...) nu înseamnă că este un "dictator" sau un "autocrat" care stabilește și conținutul reprezentării după cum îl taie capul. Adică, ar reprezenta pe baza unui mandat pe care tot el și l-ar da.
Nu există reprezentare fără mandat. Cine i-l dă Președintelui?! Dacă, prin absurd, am admite că și l-ar da singur, încă nu am putea gândi că acesta poate contrazice mandatul pe care Parlamentul (potrivit Constituției, principalul reprezentant al suveranității populare) l-a dat Guvernului. (Art 61.1 Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român.) Altminteri am putea avea două politici externe în același timp. Ar fi ca și când am admite că pe drumurile publice autobuzele circulă pe dreapta iar taxiurile pe stânga.
Poate crede că o Constituție spune asta numai publicul "onest și deschis la minte" al expertului Hari, dar nu și onorabilii care îi răspândesc învățătura (printre care și distinși profesori universitari din domeniul științelor politice și administrative) Sau mai știi?
Președintele nu are puteri executive, în sens constituțional. Ar fi incompatibil cu funcția de mediator. Cel mult putem vorbi de puteri cvasi-executive pe care le au toți președinții republicilor parlamentare. (România este o astfel de republică, iar nu una semiprezidențială, indiferent de ce spun unii și alții pe lângă text.)
Capul oștirii în UK sau în Spania sunt regina și respectiv regele. Crede cineva, oare, că în caz de război, ei conduc armata? Se au în vedere aici simbolurile / simbolismul puterii, absolut necesare pentru coeziunea unei națiuni, iar nu exercitarea unei puteri efective.
Abia încercarea de a confisca simbolul pentru a-l transforma în putere reală exercitată în afara oricărui control constituțional (căci, cine l-ar controla pe Președintele unei republici parlamentare, dacă și-ar asuma, cu de la sine putere, rolul de șef al executivului, așa cum se întâmplă în republicile prezidențiale sau semiprezidențiale?), respectiv personalizarea puterii pe care ești abilitat numai să o personifici, ar fi un act de înaltă trădare. Abia aceasta ar însemna răsturnarea ordinii constituționale, ceea ce în orice stat constituie o amenințare severă la adresa siguranței naționale.
Am lucrat direct la redactarea Constituției noastre. Ea nu este afectată de „scăpări" sau de „exprimări ambigui", ci de compromisuri făcute cu cercurile de putere ale timpului care voiau un alt fel de republică. S-a cedat atunci la formă pentru a salva conținutul. Am mizat pe faptul că bunul simț nu va permite derapaje în interpretarea textelor. Cu privire la această estimare am greșit. Din păcate bunul simț nu se poate legifera. Îl ai sau nu îl ai.
P.S. Ar fi, totuși, foarte bine dacă Președintele ar da curs îndemnurilor bazate pe experiza expertului Hari. Aceasta ar separa definitiv apele. Suspendarea Primului Ministru nu ar putea fi acceptată de Parlament (căruia, eventual, i s-ar putea cere reconfirmarea votului de încredere) și confictul constituțional astfel creat ar ajunge la CCR, dându-i acesteia, într-o altă compoziție, posibilitatea să corecteze aberațiile deciziilor sale luate sub presiunea regimului Băsescu și a „licuricilor luminători", în teribilul an 2012, și să stopeze derapajul (semi)prezidențialist al Republicii. După care, eventual, demisia / demiterea Președintelui (jucător) ar cădea ca un fruct copt. S-ar dovedi, astfel, că la ceva și rău-i bun.
Adrian Severin
-
Hărțile Apocalipsei
Exista, la indemana, multe asemenea harți. Și e departe sa fie vorba despre știri false sau documente create special pen ...
-
Suntem creștini înainte de nașterea lui Hristos!
Mantra despre superioara asceza morala a geților ilustrata in Getica lui Iordanes, "care pentru a merita nemurirea au di ...
-
Au turbat, că s-au vaccinat!
Turbarea institutionala la adresa medicilor care au initiat la Brasov o conferinta despre dezinformarile "pandemiei" spu ...
-
ORDINEA MONDIALĂ POSTAMERICANĂ
E mult prea devreme ca sa discernem consecințele reale și totale ale unor evenimente geopolitice atat de complexe cum au ...
-
Nimicirea României. "Reforma administrativă" este inginerie socială
O operațiune vasta de spalare a creierelor derulata timp de mulți ani, a indus in multe capete ideea ca ajungem in parad ...
-
Nicky, un mesaj pe sms undeva în China? "Sunt eu, Picasso, si ti-am dat beep, că sunt voinic!"
La summitul crucial din China a fost invitat un singur fost om politic din Romania, și pușcariaș totodata - memoria elef ...
-
Vă faceți că munciți? Bolojan mimează reforma
Guvernul Bolojan mimeaza reforma prin masuri superficiale, cheltuielile fiind reduse doar pentru trei instituții autonom ...
-
Oana Țoiu aruncă în derizoriu ce a mai rămas din prestigiul politico-diplomatic al României!
Oana Țoiu a anunțat pe 9 iulie impunerea unei interdicții de acces pe teritoriul Romaniei, respectiv al spațiului Scheng ...
-
Junta care conduce România din umbră (III)
În ultimii 7-8 ani a devenit tot mai vizibil ca Romania nu mai este condusa de președinții aleși (Klaus Iohannis, ...
-
Libertatea câinelui e dată de lungimea lanțului!
Ilie Bolojan gafaie și asuda din greu. Îi este din ce in ce mai dificil sa-și impuna masurile de taiere și reducer ...
-
Cronologia conflictului președinte - premier privind pensiile magistraților
Suntem conduși de doi oameni extrem de incapațanați care nu sunt in stare sa se așeze la masa și sa-și rezolve problemel ...
-
Asumarea răspunderii guvernului în fața parlamentului. Cum vă mint ca să vă fure
Guvernul Bolojan prin asumarea raspunderii vrea sa scuteasca marile corporații de plata impozitului minim pe cifra de af ...
-
Să ne amintim cum i-am numit pe șefii serviciilor
Sursele l-au propus ca șef la SRI sau SIE pe Dacian Cioloș. Cioloș este exact opusul a ceea ce ar trebui sa fie, a spume ...
-
Lovitura de stat de catifea: Puciștii din decembrie se dau la președintele Nicușor Dan
Sa nu uitam nicio clipa ca țara este condusa de autorii loviturii de stat din decembrie. În aceasta cheie trebuie ...
-
Text generat de Roncea fără sprijinul AI ca raspuns la cel al lui Godină cu sprijinul MAI
O dubla premiera uimitoare a avut loc in Romania ieri. Primul atac rasist indreptat impotriva unui muncitor strain si to ...
-
Bibi Netanyahu, "măcelarul" israelian din Gaza
Este destul de greu pentru mine sa va relatez ce anume s-a petrecut, ieri, in Gaza, dar doar expunand și afland adevarul ...
-
Caracatița lui Bolojan. Locotenentul Hirțea
Am intrat in posesia soluțiilor prin care structura centrala a DNA l-a prespalat pe primarul oradean Ilie Bolojan in 201 ...
-
Cum finanțăm de fapt Rusia, prin ajutorul energetic acordat Republicii Moldova
Transferul de bani și energie ieftina dinspre Romania catre Republica Moldova a devenit o chestiune sistematica, abordat ...
-
Măsuri pe care nu le înțeleg
Masuri pe care nu le ințeleg: 1. Eliminarea eșalonarii simplificate a datoriilor fiscaleDe ce sa anulezi o asemenea masu ...
-
Banca Centrală Europeană va introduce euro digital mai rapid decat se stia!
Banca Centrala Europeana cheltuie, calculeaza, planifica, da semnale și avertismente: va introduce euro digital. Pana in ...
-
Ambasadorul Muraru a fost convocat la Departamentul de Stat pentru a co(n)semna costituirea Comisiei Rogatorii
Recent, foarte recent Departamentul de Stat, cu oameni din ambasada SUA, inclusiv cu inteligence-ul CIA plus FBI, au des ...
-
Reforma de personal a muzeelor trece prin haremu' lu' frații Pește
Adi este director de muzeu, cu biroul la șosea, intr-un palat cu vedere la gradina. Are pe mana 20 de imobile din care j ...
-
Nu cred că va avea loc o întâlnire Zelensky - Putin
În primul rand pentru ca pe Putin nu-l intereseaza așa ceva. Jocul intre cei doi pare acum ceva de genul cine iși ...
-
România e "Cenușăreasa" Europei - e praf și pulbere!
Am tot analizat și comentat, inclusiv de la acest microfon, consecințele intalnirii liderilor UE cu Trump, la Casa Alba. ...
-
Junta care conduce România din umbră (II)
În ultimii 7-8 ani a devenit tot mai vizibil ca Romania nu mai este condusa de președinții aleși (Klaus Iohannis, ...
-
Pe cine crezi că păcălești, Oana Țoiu?
Ministrul de Externe a batut toba in targ ca da o tura in State sa pregateasca saritura peste ocean a lui ND și intalnir ...
-
„Lovește, vreau să mor creștin!"
Se spune ca de pe crucea pe care era rastignit Iisus vedea cu ultimile-i zvacniri de viața pamanteasca doua lucruri, car ...
-
Pentru PSD, proprietatea privată rămâne un „moft"
Numarul salariaților activi la 30 Iunie 2025, era, conform Ministerului Muncii de 5.727.660. salariul mediu brut era, to ...
-
De ce România nu este la masa deciziilor
Singurul nostru argument ca nu participam la discuțiile unde se iau cele mai importante decizii in privința razboiului d ...
-
Intră România în incapacitate de plată?
În primul rand, aceasta expresie „incapacitate de plata", care este expresia corecta in discuție la aceasta ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu