De ce nu vine Netanyahu
Postat la: 16.10.2018 | Scris de: ZIUA NEWS
0
Pentru a doua oară, primul-ministru israelian, Benjamin Netanyahu ne comunică faptul că nu-și poate onora promisiunea de a veni în România pentru a particpa la o ședință a Executivului de la București. Este un refuz cu tâlc. Pe care mulți analiști îl pun pe seama obstinației cu care președintele Klaus Iohannis respinge proiectul mutării ambasadei noastre de la Tel Aviv la Ierusalim. Am câteva argumente prin care îmi pot permite să susțin că există un alt motiv.
Primul-ministru israelian nu are argumente pentru a nu-și onora un angajament luat față de omologul său român, Viorica Dăncilă. În definitiv, Guvernul și majoritatea parlamentară care-l susține au promovat teza mutării ambasadei acolo unde doreșe statul gazdă. Respectiv la Ierusalim. Exact așa cum au procedat și Statele Unite. Nu Guvernul este cel care a manifestat reticențe vis-a-vis de acest proiect. Președintele Klaus Iohannis a fost cel care, urmând exemplul Germaniei, s-a opus. Cu vehemență. Iar PNL, partidul care a declarat că îl va susține în campania electorală prezidențială pentru cel de-al doilea mandat a aprobat, aproape în unanimitate, o inițiativă promovată de președintele acestuia, Ludovic Orban. Și, astfel, s-a ajuns în situația de trei ori absurdă în care un șef de partid face un denunț penal pentru înaltă trădare împotriva premierului și șefului altui partid, care se află în opoziție. Aceasta fiind prima situație absurdă. A doua este că pretinsa înaltă trădare ar fi fost făcută în favoarea unui aliat strategic. Care este statul Israel. Și, în fine, a treia absurditate, este că puternicul Serviciul Român de Informații nu deține niciun fel de elemente de natură a confirma vreun act de trădare. Dar să închidem această paranteză.
Dacă încercăm să explicăm cel de-al doilea refuz al lui Netanyahu de a-și onora angajamentul luat față de Guvernul României exclusiv prin prisma acestui incident politic, nu ajungem niciunde. Ne învârtim pur și simplu într-un cerc vicios. Motivul real trebuie căutat în altă parte.
Sunt aproape doi ani de când România nu are un ambasador la Tel Aviv. Este o situație cu totul și cu totul nefirească. Pe de-o parte, în mod oficial și declarativ, autoritățile de la București susțin că raporturile cu statul Israel sunt de parteneriat strategic. Și de prietenie constantă și profundă. Și așa ar trebui să și fie. Măcar dacă luăm în considerare faptul că vorbitorii de limbă română sunt extrem de numeroși în Israel. Sau dacă avem în vedere uriașele investiții ale oamenilor de afaceri israelieni din România. Nostalgicii mai pot invoca desigur și faptul că România a fost primul stat din fostul lagăr socialist, care a rupt lanțurile și a recunoscut statul Israel. Deci parteneriatul strategic nu este o simplă vorbă aruncată în vânt. El s-a materializat de mai multe ori atunci când România a făcut apel la autoritățile de la Ierusalim pentru a fi susținută în plan internațional. Nimeni nu poate uita sau ignora faptul că ușile de la Washington ni s-au deschis cu ajutorul prietenilor israelieni.
Dacă este adevărat că există acest parteneriat strategic, că el s-a dovedit viabil de-a lungul istoriei recente, cum poate fi explicat faptul că nu suntem în stare timp de doi ani să desemnăm un ambasador al României în Israel? Cum poate fi susținut, consolidat și dezvoltat un asemenea parteneriat, atunci când legătura dintre cele două state este practic secționată timp de doi ani?
Urmează firește să ne punem întrebarea cine este vinovat pentru o neglijență atât de gravă, încât poate fi tradusă și drept un afront politic? Aparent, trebuie arătat cu degetul către Guvernul României. De ce? Pentru că Ministerul Afacerilor Externe este sub tutela Executivului. Iar Ministerul de Externe e instituția care are obligația de a desemna un ambasador. Numai că Ministerul de Externe, prin Guvernul României, propune iar președintele este cel care dispune. Ministerul Afacerilor Externe a propus un ambasador în data de 20 martie, iar în 21 martie propunerea a fost înregistrată la cancelaria instituției prezidențiale. Președintele Klaus Iohannis nu a dat din 21 martie până acum curs acestei solicitări. Dimpotrivă. Ceva mai târziu, așa cum a descoperit și dezăvluit QMagazine, sub semnătura Florianei Jucan, s-a stârnit chiar o controversă legată de nominalizarea doamnei Monica Dorina Gheorghiță, pentru poziția de ambasador al României în Israel. Președinția s-a pripit și a informat opinia publică că nu există o asemeena propunere, în timp ce Ministerul de Externe a demonstrat cu acte în regulă că propunerea a fost făcută. După această penibilă bâlbâială interinstituțională, nu s-a mai întâmplat nimic.
Nu s-a mai întâmplat nimic cel puțin la vedere. Pentru că informațiile pe care le deținem ne conduc ceva mai departe în logica acestei analize. Există o regulă de fier în relațiile internaționale, mai ales atunci când ele se referă la parteneri strategici. Numirile de ambasadori trebuie agreate de cealaltă parte. Nu poți numi un ambasador al României la Tel Aviv, ignorând cu desăvârșire ceea ce Tel Avivul dorește. Situația este similară cu cea în care numești un ambasador la Washington. După ce președintele Klaus Iohannis va da curs solicitării pe care o va face Guvernul României de rechemare a ambasadorului George Maior de la Washington, următoarea nominalizare va trebui agreată de partenerul nostru strategic. Este valabilă și viceversa. Chiar dacă pentru români gestul este tratat ca o simplă formalitate.
Ei bine, guvernul israelian nu a agreat nominalizarea doamnei Monica Dorina Gheorghiță. Și probabil că din acest motiv președintele Klaus Iohannis a făcut pierdută nominalizarea. În mod normal, ar fi trebuit însă să o respingă, creându-i Guvernului României posibilitatea de a face o nouă nominalizare. Dintr-un motiv cu totul și cu totul de neînțeles, cel puțin pentru moment, președintele Klaus Iohannis a procedat incorect. Mai întâi s-a prefăcut că nu ar fi primit nicio nominalizare, după care a adoptat tactica struțului. În aceste condiții, Ministerul de Externe, prin Guvernul de la București, nu a putut reveni avansând o nouă propunere. Și iată cum ne-am trezit într-o penibilă situație de șpagat politic, cu unul dintre cei mai importanți parteneri strategici pe care îi avem.
Pentru un prim-ministru al unui stat cum este Israelul este extrem de dificil, dacă nu chiar imposibil, să vină în România într-o vizită oficială și să participe la o ședință comună de Guvern, în condițiile în care nu este îndeplinită nici măcar minima cerință de a beneficia pe bază de reciprocitate de serviciile unui ambasador în capitala proprie. Prin urmare, unde e pisica moartă? După opinia mea, la Cotroceni. Președintele Klaus Iohannis este responsabil pentru pasul pe care România nu l-a făcut.
Sorin Rosca Stanescu
ULTIMA ORA
-
Un șofer prins "băut" la volan care a demonstrat că suferă de "autofermentaţie"
Un belgian în vârstă de 40 de ani care era urmărit în justiţie de Poliţia din Bruges din cauza unei recidive de conducere în stare de ebrietate a fost achitat după ce a dovedit că suferă de un sindrom foarte rar de „autofermentaţie" alcoolică, o informaţie dezvăluită de presa belgiană şi confirmată de către avocata acestuia, Anse Ghesquiere.
-
Pfizer revine "sigur si eficient" cu un nou medicament cu evaluare accelerată: Comisia Europeană a autorizat un nou antibiotic "care distruge superbacteriile"
Comisia Europeană a autorizat, în 22 aprilie, un nou antibiotic conceput pentru a contracara rezistența antibacteriană, una dintre cele mai mari amenințări la adresa sănătății cu care se confruntă în prezent UE.
-
La viteze de autostradă, autonomia mașinilor electrice scade cu până la 50% față de testele oficiale
În urma unei testări efectuate cu peste 50 de mașini electrice pe autostradă, de către jurnaliștii publicației La'argus, la 130 km/h doar 17 au avut autonomie peste 300 km, una singură reușind să meargă peste 400 km. După frig, viteza e principalul dușman.
-
Ce ne așteaptă după anul electoral: Guvernul pregătește taxele pentru anul viitor
Românii care au case și terenuri vor plăti mai mulți bani. Executivul așteaptă ca Banca Mondială sa stabilească pragul de la care va creste impozitul pentru case si terenuri. Planul este ca cel mai mult să plătească românii care au case și terenuri scumpe.
-
Culisele ședinței PSD-PNL: „Eu sunt un învingător și nu am pierdut". Cum au decurs discuțiile dintre dr. Cătălin Cârstoiu, Ciolacu și Ciucă
Vreme de peste 5 ore, liderii Coaliției au încercat să-l convingă pe candidatul comun să renunțe. Managerul Spitalului Universitar a plecat, puțin înainte de miezul nopții, fără să accepte să se retragă el. "Decizia e la dumneavoastră, nu la mine, eu nu renunț pentru că niciodată n-am pierdut o cursă", le-a spus Cîrstoiu.
-
Concluzia Raportului DoS al SUA privind drepturile omului în România: "Corupție guvernamentală gravă!"
Departamentul de Stat al SUA a publicat Raportul său privind situația drepturilor omului în România, în anul 2023.Despre România se concluzionează foarte limpede: "Rapoarte credibile despre corupție guvernamentală gravă"
-
Prefectul Cosa Nostra: mafia din Techirghiol a vândut sub patronajul primarului Iulian Soceanu pana și terenul de sub statia de autobuz!
O serie intreaga de ilegalitati ne-au fost semnalate de mai multi cetateni din Techirghiol, intre care si Daniel Florin Săvulescu, cu referire la primarul localitatii, Iulian Soceanu, care impreuna cu membri ai familiei sale, cu alti angajati din primarie, dar si cu sprijinul autoritatilor locale, in special prefectul Iulian Silviu Cosa, au dezvoltat o veritabilă mafie locală.
-
Preotul Ciprian Mega îl contrează dur pe Medvedev și-l umilește pe Ciolacu!
La Moscova are loc festivalul de film "BRICS FILM FESTIVAL 2024", sub patronajul marelui actor și regizor rus Nikita Mihalkov. Festivalul de la Moscova este al doilea ca vechime și prestigiu din lume, după cel de la Veneția.
-
1816 - anul în care lumea a fost martora unui fenomen cu totul neobișnuit: vara nu și-a mai făcut apariția. Ce s-a întâmplat
În anul 1816, lumea a fost martoră la un fenomen cu totul neobișnuit: vara nu și-a făcut apariția. Acest eveniment remarcabil, cunoscut sub numele de „anul fără vară", a adus cu sine consecințe surprinzătoare.
DIN CATEGORIE
- TOP CITITE
- TOP COMENTATE
- 1.România este condusă de un sistem închis format din câteva clanuri ale PCR
- 2.Diversiune organizată de către Barack Obama?
- 3.Republica Moldova și România, Ucraina 2?
- 4.Iranul dă șah Israelului și Americii
- 5.Un altfel de terorism însîngerează de trei decenii istoria!
- 6.De ce-ar juca Ciolacu pe mâna lui Coldea?! Marcele, ocolește filiera Vizer!
- 7.Caracatița Raed Arafat
- 8.Dacă Valentin Lazea ar fi fost sincer măcar cinci minute...
- 9.Dictatura OMS
- 10.Le-a păpat pisica limba. Lideri de doi bani, tolerați de un popor bleg
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu