Dacă democrație nu, măcar stat de drept (V)
Postat la: 14.01.2016 | Scris de: ZIUA NEWS

6. „Resetarea luptei împotriva corupției" ar trebui să acompanieze aplicarea proiectului privind „resetarea clasei politice". Prin „resetare", în mod normal, se înțelege aducerea jocătorilor înapoi la linia de start și reluarea jocului după reguli amendate la lumina experiențelor negative trecute.
Ideea, se pare strigată și pe „stradă", nu este lipsită de înțelepciune. Totul este ca ea să fie și aplicată rațional, cu gândul la avantajele sociale concrete iar nu la „igiena nervilor" prin terapia „țapilor ispășitori". Dacă tot „strada" dorește „restarea globală", să i se dea resetare.
i. Mergând pe o astfel de linie se impune „resocializarea" celor condamnabili pentru acte de corupție și a averilor obținute prin asemenea acte. (Nu vorbim de acuzați întrucât acuzațiile pot fi și nedrepte și nici numai de condamnați, întrucât nu toți cei încă necondamnați sunt în realitate nevinovați.) Numai așa îi aducem pe toți - oameni și bani - înapoi pe linia de start. De astă dată știind cu cine avem de a face și știind ce este de făcut pentru a se preveni repetarea vechilor derapaje.
Instrumentul necesar este o lege pe care am putea-o denumi cum ne place mai mult: „legea amnistiei condiționate" sau „legea resocializării persoanelor acuzate de corupție" sau „legea privind recuperarea capitalurilor acumulate prin fapte de corupție" sau variante ale acestor titluri. În esență legea ar trebui să ofere persoanelor acuzate de corupție posibilitatea de a opta între un proces echitabil care să stabilească situația reală și să aplice pedepse după caz, pe de o parte, și păstrarea libertății fără a mai trece printr-un proces, în schimbul punerii averii acumulate prin presupuse fapte de corupție în slujba societății, pe de altă parte. Cât privește punerea averii în slujba societății, aceasta poate include: a) aducerea în țară a banilor ascunși în străinătate; b) scoaterea la vedere a banilor ascunși în țară; c) plata unor contribuții (eventual negociabile) la bugetul statului; d) investirea în țară și /sau în proiecte de interes național a banilor rămași după plata contribuției, pentru o anumită perioadă de timp; e) supraimpozitarea banilor investiți, în perioda de timp critică, în alte proiecte decât cele de interes național, diferențiat după cum investiția se face în țară sau în străintate. La acestea s-ar adăuga un spor de pedeapsă care s-ar aplica persoanei în cauză dacă ea recidivează în săvârșirea faptelor supuse „amnistiei condiționate".
Avantajele unei asemenea „resetări" sunt enorme. Printre altele: reduce cheltuielile, adesea zadarnice, pentru urmărirea celor vinovați de corupție și recuperarea averilor lor; elimină riscurile de corupere ale urmăritorilor și recuperatorilor; evită costurile economico-sociale asociate cu etatizarea capitalurilor ilicite (falimentări, șomaj, blocaj decizional, dispariția capitalului privat național, afectarea clasei mijlocii etc.). Decât scandal perpetuu și eventual pedepse care nu duc la nimic, mai bine „civilizarea" capitalurilor acumulate primitiv (adică punerea lor în slujba cetățeanului și a cetății).
iii. „Resetarea" trebuie să se refere nu doar la tratarea corupților ci și a celor care, fiind abuzivi, nu au mai putut fi eficienți în combaterea lor. Cu alte cuvinte, trebuie prevenită în viitor și corupția decurgând din politizarea justiției. Aceasta presupune adoptarea legii privind răspunderea personală a magistraților pentru administrarea cu rea credință a procedurii judiciare. Față de gravitatea și amplitudinea fenomenului, legile și principiile generale nu mai sunt suficiente. Se impune o lege specială.
Mulți vor spune, observând retorica politică actuală, că șansele adoptării unei asemenea legi sunt în prezent minime. Eu cred că, dimpotrivă, ele cresc odată cu concentrarea puterii în mânile unui executiv tot mai puțin legat de respectul pentru mecanismele democratice, având în vârful său pe șeful statului. Un stat transformat de facto în republică prezidențială fără control parlamentar; în general fără un sistem de control și contraponderi, cum au republicile prezidențiale democrate. Observația este cu atât mai realistă cu cât transformarea despre care vorbim a fost acceptată, susținută public și poate chiar încurajată, dacă nu impusă, de aceleași forțe neoconservatoare supranaționale care s-au folosit de justiția politizată în promovarea agendelor lor geo-politice și corporatiste.
Dictatura nu acceptă separațiunea puterilor. De esența ei este concentrarea puterii într-o singură mână. Două săbii nu încap în aceeași teacă. În același spațiu nu pot conviețui două dictaturi: una a executivului și alta a magistraților. În mod natural una va încerca să o elimine pe alta. De regulă, într-o asemenea confruntare victoria aparține puterii executive.
În acest moment, în România, Președintele Republicii, până acum doar metaforic numit „șeful statului", a devenit „lider suprem real" având un Guvern personal, fără vreo legătură cu rezultatul alegerilor, care depinde de grația sa, și un Parlament de mucava, care și-a abandonat funcțiile. Va putea tolera un asemenea șef concurența „dictaturii procurorilor"? Imposibil. Ar fi împotriva firii.
Pe de altă parte, este important de stabilit în ce scop a dorit domnul Johannis un guvern la dispoziția sa și un legislativ castrat, precum și mai ales, cum se explică misterul că derapajul autoritarist al României este acceptat de Occident în timp ce este refuzat Budapestei și Varșoviei? Ambele întrebări primesc același răspuns. Un răspuns care lămurește și lipsa de solidaritate a Guvernului român cu cel maghiar și polonez, solidare între ele. Regimurile maghiar și polonez („democrație neliberală", după expresia dlui Victor Orban) sunt naționale; cel român, supranațional. Autoritarismul maghiar și polonez sunt suverane. Cel românesc, este colonial sau vasal. În timp ce în Ungaria și Polonia se ridică noi obstacole în calea capitalului și agendelor geopolitice străine, în România se înlătură ultimele bariere care stânjenesc sau scumpesc accesul deplin al străinătății la avuția națiunii române, bariere reprezentate de elitele naționale (politice, economice, culturale etc.) și, da, de clanurile oligarhice locale, mai mult sau mai puțin îmbogățite prin acumulare primitivă, mai mult sau mai puțin corupte.
Până acum, funcția curățirii terenului pentru interesele străine a fost exercitată, în cadrul fragilei democrații românești, de sistemul judiciar; o putere confiscată de străinătate și îndreptată împotriva celorlalte puteri. Costul acestei soluții a fost blocarea deciziilor la toate nivelele, sub efectul terorii instaurate de „dictatura procurorilor" sau de triada SRI-DNA-ÎCCJ. Or, nimeni nu are nevoie de o Românie blocată în care nu se mai iau decizii și nu se mai asumă răspunderi.
Așa s-ar explica schimbarea modelului de control (extern). În locul formulei indirecte, prin justiție, s-a ales o formulă directă, prin conducerea politică a puterii concentrate la vârf. În acest caz, o „dictatură" rațională și pozitivă ar lua locul terorii impredictibile și distructive. Oligarhii români au acceptat această variantă pentru a scăpa de spectrul pușcăriei. De aceea Parlamentul și partidele au capitulat. Dincolo de ceea ce se vede și în ciuda criticilor venite din toate părțile, regimul personal al lui Klaus Johannis ar putea fi tocmai rezultatul unui consens general. Toată lumea, dinăuntru și din afară, speră că șeful statului, dotat acum cu suficientă putere, va avea și suficientă abilitate pentru a ține în echilibru poftele locale, naționale și supranaționale, lăsând românilor un minim rezonabil de resurse pentru supraviețuire și netezind drumul străinilor spre resursele românești.
Fi-va, oare, neamțul din Hermanstadt mai capabil decât cel din Sigmaringen să realizeze cvadratura cercului, scoțând astfel România din fundătura istorică în care se găsește? Se va dovedi el o simplă unealtă a străinătății? Va nemulțumi el pe toată lumea sau măcar pe cei care contează și va fi eliminat de pe traseu la prima turnantă? Asta este o altă șaradă. Desigur, balaurul cu trei capate al justiției politizate (odiosul trinom) va opune o rezistență totală împotriva celui care va încerca să îl bage înapoi în sticla fermecată din care l-a scos ucenicul vrăjitor Traian Băsescu. Până una alta, însă, este clar că avântul politic distructiv al puterii judecătorești, care aruncă din covată copilul odată cu apa murdară, va trebui moderat. Răspunderea magistraților pentru erorile judiciare (evident, consecutive erorilor procedurale comise cu rea credință) - o măsură altminteri foarte populară - va fi un bun început pe acest drum.
7. Reflecțiile de mai sus, o încercare limitată doar la măsuri indispensabile, urgente și fezabile, nu epuizează problema reformei justiției; imposibilă, de altfel, fără amendarea Constituției și regândirea CSM și CCR. Cu atari limite, concluziile lor sunt în număr de trei. În primul rând, concentrarea nedemocratică a puterii politice în zona executivului va conduce la eliminarea dictaturii procurorilor / magistraților, chiar dacă asta nu va însemna și sfârșitul justiției selective. Dacă democrație nu mai e, măcar un surogat de stat de drept să recuperăm. Adică să scăpăm măcar de una dintre dictaturi sau de una dintre formele dictaturii, șubrezindu-o, astfel, și pe cealaltă. Acesta ar fi un obiectiv strategic principal al românilor în etapa actuală.
În al doilea rând, reformele din sistemul judiciar sunt mai importante decât numirile de persoane. Cu ajustări minime în organizarea justiției, dna Kovesi și alții ejusdem farinae (din același aluat) pot rămâne teoretic în funcție până la pensie. În al treilea rând, în favoarea schimbărilor necesare se poate aduna o masă critică. Totul este ca această masă critică să se organizeze și să se exprime public, utilizând la maxim mijloacele de comunicare electronică disponibile. Iată obiectivul tactic principal.
PS: Dedic acest eseu tuturor miniștrilor tehnocrați ai justiției, prezenți și viitori. Preluarea oricăreia dintre ideile pe care le conține este exclusă de la acuzația de plagiat și este scutită de plata drepturilor de autor.
Adrian Severin
-
O demonstrație simplă a faptului că uneori diploma de bacalaureat ar fi necesară
Pe 6 martie 2025, guvernul Ciolacu emite Ordonanța de Urgența nr 9/2025, prin care se prevede (cu modificarea unui artic ...
-
Un chițcan în palton din păr de cămilă
Cineva a tras pe jumatate frana de mana a AUR inca de la inceputul anului trecut. S-a auzit scrașnetul roților, s-a vazu ...
-
Încheiați, vă rog! Vine publicitatea peste noi!
„O presa cinica, mercenara, demagogica va produce, in timp, un popor la fel de josnic ca ea insași". - Joseph Puli ...
-
Ce a uitat Europa și ce și-a amintit America
A fost, pe 14 februarie 2025 un adevarat masacru al grupului din jurul Ursulei von der Leyen, inclusiv prin invocarea an ...
-
Dacă nu propune un nou candidat, AUR trădează electoratul suveranist și va fi acuzat de un mare BLAT!
Reiau azi discuția pe care am inceput-o mai demult, atunci cand devenise clar pentru mine ca va fi interzis de la candid ...
-
Numai într-o tiranie n-ar putea candida Georgescu
Cand in procesul de selecție a resurselor afacerilor publice statul se bazeaza pe un spermatozoid scapat din scrotul Aca ...
-
O mare neînțelegere: SUA, România și Europa
Cred ca incep sa ințeleg atitudinea aparent ambigua a Administrației Trump fața de situația din Romania. De fapt nu este ...
-
Poporul face caca la fereastra SRI
Cu legitimitate de jurnalist și cu legitimație de fost senator, am declanșat marți, trei ceasuri rele, o operațiune spec ...
-
Răspund clar întrebării "de ce nu-l susțin pe Călin Georgescu": pentru că e SECURICI, MASON și MINCINOS!
Ieri am avut ocazia sa remarc, prin discuții cu mai mulți romani, sprijinul pe care-l are candidatul Calin Georgescu. Am ...
-
Puciștii au plecat pe un drum fără întoarcere
Confiscarea procesului electoral nu are nicio legatura cu apararea "valorilor" amenințate. Acestea sunt doar baliverne p ...
-
Trump a hotărât „să arunce in aer" sistemul comercial mondial!
Donald Trump a hotarat „sa arunce in aer" sistemul comercial mondial. El a generat si genereaza haos in plan globa ...
-
Clipa demnității tale - „Ridică-te, popor român!"
Timpurile grele de deznadejde și mai ales de cumplita ratacire pe care le traim astazi vor trece și ele, caci nimic din ...
-
Cronica unei morți politice anunțate. Victima nu știe, apropiații nu-i spun, susținătorii nu pricep. Suveranismul începe și se termină cu Călin Georgescu?
Astazi Gabriel Garcia Márquez ar fi împlinit 98 de ani și am gasit astfel nimerit sa parafrazez în ti ...
-
Stați liniștiți, nu pe Călin Georgescu susține Moscova
Ma îndoiesc ca SVR, agenția de spionaj a Rusiei, l-ar susține pe Calin Georgescu, odata ce scade progresiv î ...
-
America is Back!
Ar fi bine ca, înainte de a comenta, de a se poziționa, toți sfertodocții sa priceapa ca, din punctul de vedere al ...
-
Războaiele ascunse - Mineralele Ucrainei și marile jocuri de putere globale
Se întâmpla lucruri bizare în geopolitica, iar Ucraina e, din nou, centrul atenției. Pe scurt: Zelensk ...
-
Crin și-a asumat doctrina Statului Paralel ca program electoral!
"Cu mine președinte, CSAT (Consiliul Suprem de Aparare a Țarii) va avea atribuții asupra corupției!", afirma Crin î ...
-
E momentul să explic ce anume este soroșismul și de ce anti-soroșismul e folosit în exces de către mulți dintre "noii patrioți"!
Acum vreo 10 ani, daca vizitai Ungaria, puteai vedea în orașe sau pe marginea autostrazilor panouri uriașe cu figu ...
-
Frații Tate au fost eliberați în baza Acordului SOFA Suplimentar
SOFA Special este Acordul între România și SUA privind statutul forțelor SUA în România, semnat ...
-
Elena Lasconi intră într-un "carre de dame" cu Bolojan în coadă!
O știre foarte puternică, dar tratată necorespunzător, deși era un mare Breaking News, a apărut sâmbătă seara, dup ...
-
Procurorul Michiduță. De la uciderea Elodiei la asasinarea Democrației
Marius Iacob este un nume care nu există în rândul procurorilor profesioniști din România, cu vocație ...
-
Analiză despre prezidențiale după inculparea lui Georgescu: "Adio Democrație"!
Mai sunt două săptămâni până când prezidențiabilii își vor depune listele cu semnături de susțin ...
-
Conspirația globalistă a proștilor făcuți grămadă
Creștem și îngrășăm cea mai nevertebrată clasă politică din UE, cele mai luxoase, ineficiente și inutile servicii ...
-
Veți citi și vă veți îngrozi: Mandarină continuă să paradească familii și destine. În parteneriat cu Bolojan!
Paradeala lui Man pentru alde Bolojan (și ciracii săi liberali deputatul Cușca, prefectul Țiplea, viceprimarul Roman, s ...
-
Novus Ordo Trumporum
Noua ordine mondială este resetarea alianței dintre SUA și Rusia. Interesele lor comune sunt infinit mai câștigate ...
-
Ce se întâmplă în Germania
După 1949 Germania de vest (care în 1990 a înghițit-o pe cea de est) a fost o democrație stabilă, consolidat ...
-
Băncile dintre blocuri așezate față în față
Băncile dintre blocuri așazate față în față făceau parte din viața lor. Bunicii cartierului aici se adunau pest ...
-
Mai poate fi oprit Călin Georgescu?
Cu „lovitura de stat" din 6 decembrie 2024, cu lanțul de propagandă, de intoxicări, minciuni, decizii politice abe ...
-
Banda marii trădări naționale
În acest articol vom devoala identitatea și aportul principalilor comanditari externi și principalilor executanți ...
-
O nouă etapă in epoca post-adevăr
In perioada pe care o trăim, adevărul a devenit „versatil". Cum spunea Blaise Pascal, „ceeea ce este adevăr ...
comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu