Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x












Ar putea fi pierdută Turcia?

Postat la: 18.07.2016 | Scris de: ZIUA NEWS

0

Își poate permite NATO să piardă această piesă grea din angrenajul său? Se poate, până la urmă, lipsi Uniunea Europeană de suportul Turciei, care nu face parte dintre membrii comunității? Ar putea determina evoluțiile negative din acest stat, cu 77 de milioane de locuitori și cu un PIB de 9.680 de dolari pe cap de locuitor, o detașare a Vestului de acest important partener geostrategic? Răspunsul la toate aceste întrebări este nu. Dar, în aceste condiții, cum va coexista totuși NATO și Uniunea Europeană cu dificilul și imprevizibilul partener?

Oricât am încerca să ne ascundem după degete, acest al Treilea Război Mondial, care a debutat într-o formă asimetrică, este și un război al religiilor. O componentă majoră a terorismului, un fundament ideologic al Statului Islamic care continuă să existe în Siria și Irak, dar care funcționează disimulat în toate marile orașe ale civilizației occidentale este religia islamică. Iar Turcia este un stat islamic. Într-o proprortie de peste 90%. La fel cum se poate spune despre Turcia că este, în același timp, și un stat asiatic. Tot într-o proporție de peste 90%.

Vorbim despre a doua putere NATO. Vorbim despre prima putere NATO pe Marea Neagră. Vorbim despre un stat care, deși nu are un statut nuclear, dispune, pe teritoriul lui, prin aranjamentele NATO, de cel mai sofisticat armament nuclear. Vorbim despre un stat care, deși are un Produs Intern Brut ridicat care îl plasează pe locul 66 în lume și care este un important mebru NATO, nu a fost totuși acceptat ca membru al Uniunii Europene. Și, deși nimeni nu afirmă acest lucru în mod oficial, motivul este de natură religioasă. Deci, ne întoarcem, din nou, la islamism. Ne bazăm pe Turcia, un stat profund și eminamente islamic, pentru a bloca, cu ajutorul ei, ascensiunea fundamentalismului islamic. E complicat, nu?

Și e chiar mai complicat decât atât. Dacă ne gândim la poziția geostrategică a Turciei. Se învecinează, atenție, cu Bulgaria, cu Grecia, cu Siria, cu Irak, cu Iran, cu Georgia, cu Armenia și Azerbaijan. În Marea Neagră, este cel mai important rival, și singurul de altfel, al Rusiei. Dar Turcia controlează și Mediterana și Marea Egee. În ciuda acestei poziții geostrategice sau tocmai din cauza ei, Turcia are probleme litigioase cu toți vecinii. Nu le mai enumăr. Iar situația se complică atunci când vorbim de o populație masivă care încă nu este stat, dar ar putea să devină atât pe teritorul Turciei, cât și în proximitatea ei. Acest stat virtual este Kurdistan. Kurzii pe care turcii îi taxează drept teroriști, în timp ce principalul aliat NATO al Turciei, Statele Unite, afirmă ca reprezintă un element important al luptei antiteroriste.

Și fiindcă vorbim despre Statele Unite, bomboana pe colivă a fost pusă chiar zilele trecute de către cele mai înalte autorități de la Ankara, care afirmă răspicat că orice stat care adăpostește vreun cap al loviturii de stat eșuate trebuie să se considere în război cu Turcia. Or, după cum se știe, în Statele Unite trăiește, în calitate de auto-exilat, clericul Fethullah Gulen, considerat drept vârful de lance al puciului, un personaj extrem de periculos care a creat o a doua Turcie. Un fel de o a doua autoritate statală, compusă din militari și mii de reprezentanți ai justiției. Și întărită printr-o veritabilă rețea de așezăminte școlare și fundații, unele dintre ele existente și controlate și pe teritoriul României, pe sub nasul Serviciului de Informații Externe condus de Mihai Răzvan Ungureanu.

Fiindcă ne-am întors din nou la SIE, este utilă o precizare. Acum, în această criză majoră de natură să schimbe fundamental lucrurile în întreg flancul sud-estic al NATO și al Uniunii Europene, se va vedea foarte repede și foarte ușor dacă acest serviciu secret face sau nu paralele cu care este plătit de contribuabili. Analizele SIE, susținute de informații certe, ar fi trebuit să-i indice decidentului politic de la București nu numai pericolul potențial al tentativei de puci din Turcia, cu toate implicațiile interne și extrene, ci și caracterul exploziv pentru siguranța națională a României a existenței acelei rețele de școli patronate de Gulen și de ONG-uri pe teritoriul țării noastre. Așa cum a afirmat, cu subiect și predicat, ambasadorul Turciei la București.

Și tot SIE este și va fi responsabil în fața decidentilor politici pentru calitatea informatiiilor și sintezelor de natură să anticipeze evoluțiile în planul politicii interne a Turciei și a repoziționării sale externe. Să reținem că Turcia se îndreaptă vijelios, din direcția unei democrații parlamentare, către o autocrație sau chiar către o dictatură, abandonând toate valorile democratice și ale statului de drept care au consacrat-o drept partener NATO și candidat UE, iar în plan extern, cu toate conflictele pe care le are cu vecinii săi, Turcia se reorientează către alte parteneriate decât cele euro-atlantice. Este situația tipică în care un stat cum e România, pus în situația de a lua primul val în piept, trebuie să se bazeze pe un serviciu de informații dedicat. Și profesionist. Avem așa ceva? Dacă se dovedește că nu, atunci SIE trebuie reformat. Începând de la cap. Dar până la temelie.

Sorin Rosca Stanescu

albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE