Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x












Dragnea, Grindeanu și Dobre desființează birourile de turism din străinătate

Postat la: 02.05.2017 | Scris de: ZIUA NEWS

0

Au trecut aproape patru luni de zile de la reinfiintarea Ministerului Turismului si tot atata timp de cand constanteanul Mircea Dobre a preluat fraiele acestei institutii. Asteptarile celor din turism de la noua conducere au fost mari, dar, din pacate, dezamagirile sunt si mai mari. Bajbaieli, cautari, ceva zgomot, declaratii seci, avertismente, explicatii alambicate, si multa munca in zadar.

Fiecare dintre cei veniti in echipa ministrului Mircea Dobre incearca sa-si arate muschii si priceperea administrativa, pe care insa nu prea o stapanesc, in fata celor mosteniti de la fosta Autoritatea Nationala pentru Turism. Rezultatul este batutul pasului pe loc si blocarea activitatii. Elocvent in acest sens este ca de trei luni de zile, Dobre si compania se chinuie sa ingropeasca o organigrama care sa fie agreata si de ANFP.

Insa, in ultima zi de lucru a lunii aprilie, pe site-ul Ministerului Turismului a aparut un proiect de Hotarare de Guvern „privind modificarea si completatea HG nr. 24/2017 privind organozarea si functionarea Ministerului Turismului". Oficial, scopul actului normativ îl constituie modificarea anexei nr. 1 - structura organizatorică, cu păstrarea numărului de posturi aprobat, dar, in realitate se urmareste desfiintarea birourilor de promovare turistică cu sediul în străinătate.

Aceasta intentie este surprinzatoare si scandaloasa intrucat in programul de guvernare al PSD este mentionata ca fiind o prioritate si stipulata, negru pe alb, in HG nr. 24/2017 - privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Turismului. Desfiintarea birourilor din strainatate este considerata de specialistii din turism ca fiind o prostie fara margini sustinandu-se totodata ca astfel PSD isi da cu stangul in dreptul, adica nu mai respecta ce au promis in campania electorala si publicat in Monitorul Oficial.

Prin desfiintarea celor opt birouri care mai exista in strainatate, ministrul Mircea Dobre calca serios pe urmele Elenei Udrea care a desfiintat cel mai vechi birou si cel mai eficient al Romaniei din strainatate- Israel. Practic, ceea ce Ceausescu a infiintat si promovat mereu, desfiinteaza acum PSD lui Dragnea prin premierul Sorin Grindeanu si ministrul Turismului Mircea Dobre.

Desființarea reprezentanțelor de promovare turistică cu sediul în străinătate

In Nota de fundamentarea postata pe site-ul Ministerului Turismului se precizeaza ca unul dintre motivele modoficarii HG nr.24/2017 il reprezinta desfiintarea biroururilor de turism din strainatate. „Desființarea reprezentanțelor de promovare turistică cu sediul în străinătate, având în vedere concluziile și recomandările Curții de Conturi prin Raportul de audit al performanței, întocmit ca urmare a efectuării misiunii „Auditul performanței fondurilor alocate prin bugetul Autorității Naţionale pentru Turism pentru dezvoltarea și promovarea turistică a României pentru perioada 2013 - 2015", s-a constatat că există o disproporție între sumele alocate pentru funcționarea acestora (cele mai mari cheltuieli efectuate sunt cele aferente chiriilor, atât pentru sedii, cât și pentru locuințe, aproximativ 70% din sumele alocate) și eficacitatea activității acestora", se mentioneaza clar si fara niciun dubiu in Nota de fundamentare.

Ministrul Turismului justifica desfiintarea birourilor prin acea recomandarea Curtii de Conturi de mai sus, fara sa tina seama de imprejurarile si cauzele care au condus la aceasta situatie. Cum sa faci promovarea turistica a Romaniei in strainatate daca tu, minister sau autoritate, nu aloci fonduri pentru asa ceva, iar, in cel mai fericit caz, dai bani un an si alti trei patru- pauza! O campanie de promovare a turismului romanesc in strainatate trebuie sustinuta multi ani, si dupa aceea abia incep sa se vada roadele. Promovarea turismului nu este ca o macelarie, unde azi bagi carne si maine vinzi mici si carnati, si gata ti-ai scos banii.

In Programul de guvernare al PSD pentru perioada 2017-2020 postatat pe site-ul Guvernului si publicat in Monitorul Oficial se precizeaza la capitolul Turism ca una dintre masuri vizeaza faptul ca „Guvernul susține promovarea României ca destinație turistică în concordanță cu obiectivele și prioritațile generale de dezvoltare ale țării noastre, ale Uniunii Europene și ale tendințelor mondiale în domeniu". În vederea atingerii acestui obiectiv, Guvernul propune următoarele acțiuni:

„Crearea la nivel de minister a unui buget de promovare, inclusiv pentru deschiderea și eficientizarea activității birourilor de turism externe. Birourile de turism sunt factor de legătură între operatorii economici din turism și/sau tour-operatorii străini, precum și depozitarii feedback-ului, a impresiilor și părerilor despre România, a mass-mediei, specialiștilor și publicului din țările arondate".

Deci PSD si Guvernul Grindeanu si-au propus deschiderea de noi birouri in strainatate fata cele opt mentionate pe site-ul ministerului si care mai functioneaza in prezent la Viena, Paris, Londra, Moscova, Roma, New York, Berlin si Varsovia. In realitatea ar fi mai trebuit sa existe inca trei birouri la Madrid, Tel Aviv si Beijing, dar ele nu mai figureaza pe site-ul Ministerului Turismului desi in China avem un reprezentant.

Dobre, pe urmele lui Tăriceanu

In HG nr. 24/2017 - privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Turismului publicata in Monitorul Oficial nr. 49 din 17 ianuarie 2017 se mentioneaza la art.3, alineatul 13, ca în realizarea funcţiilor sale, Ministerul Turismului exercită următoarele atribuţii specifice, în conformitate cu reglementările în vigoare: „aprobă, în condiţiile legii, înfiinţarea şi atribuţiile reprezentanţelor de promovare turistică cu sediul în străinătate şi ale reprezentanţelor şi unităţilor teritoriale cu sediul în ţară". Mai mult, la art. 7, alineatul 3, se precizeaza ca „Numărul maxim de posturi aprobat pentru aparatul propriu al Ministerului Turismului este de 183 de posturi finanţate de la bugetul de stat, exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetelor demnitarilor. Din numărul maxim de posturi, 15 posturi se utilizează pentru reţeaua de promovare turistică externă".

Totodata, la alineatul 4 al aceluiasi articol se stipuleaza clar: ) „In cadrul Ministerului Turismului şi cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat conform alin. (3) funcţionează reprezentanţe de promovare turistică cu sediul în străinătate şi reprezentanţe şi unităţi teritoriale cu sediul în ţară, structuri fără personalitate juridică, a căror înfiinţare şi ale căror atribuţii se stabilesc prin ordin al ministrului turismului. Activitatea reprezentanţelor de promovare turistică se poate desfăşura în spaţii închiriate în condiţiile legii, cu suportarea cheltuielilor de către Ministerul Turismului".

Deci, ministrul Turismului anunta chiar ca mareste numarul de reprezentanţe de promovare turistică cu sediul în străinătate pana la 15. Mai mult, pe site-ul Ministerului Turismului scris foarte clar ca aceast institutie „organizează şi realizează activitatea de promovare turistică a României atât pe piaţa internă, cât şi pe pieţele internaţionale, prin activităţi specifice reprezentanţelor de promovare turistică". Intre timp ministrul Mircea Dobre s-a razgandit, asa cum a facut-o Tariceanu de mai multe ori in perioada cand era premier.

Un birou de turism din străinătate este un mesager al industriei ospitalității românești. ZIUAnews va prezenta spre stiinta ministrului Mircea Dobre si a echipei sale ce insemna un birour de promovare turistica din stainatate, care este rolul sau si unde se afla Romania la acest capitol in comparatie cu alte state.

Foarte putini din Ministerul Turismului vor sa auda ca principalul scop al Birourilor este si trebuie sa fie acela de a servi pietele turistice in care acestea activeaza, mai precis: "de a acorda asistenta turistilor potentiali cu scopul de a le intari increderea in destinatia turistica Romania si de a le stimula interesul de a vizita Romania" sitotodata "de a castiga simpatia si increderea mass-media din strainatate si - ideal - de a le determina sa prezinte atractiile turistice din Romania in stiri si editoriael"

Pentru multi dintre turistii straini care sunt interesati sa viziteze Romania, Biroul de Turism reprezinta primul contact cu tara si - foarte probabil - una dintre putinele organizatii care doresc si pot sa explice si sa atenueze eventualele perceptii negative in legatura cu Romania. Nici o alta institutie - romana sau straina - si nici o companie/ agentie de turism nu are personal dedicat pentru activitatile de promovare a turismului in Romania sau pentru a raspunde intrebarilor si/ sau perceptiilor in legatura cu Romania.

Birourile de Turism sunt mult mai accesibile decat reprezentantele diplomatice si mult mai apropiate de turistii potentiali. Prezenta unui birou national pe o piata straina este mai intai de toate cel mai clar si vizibil semnal de interes si respect fata de piata turistica a tarii in care isi desfasoara activitatea (specialisti, populatia consumatoare de turism, institutii, mass-media, etc.). Inchiderea unui birou nu va trece neobservata pe piata si este considerata, indiferent de ce vor sa creada unii, un gest care semnalizeaza scaderea interesului Romaniei fata de piata respectiva.

Rolul unui birou este si de-a analiza in permanenta evolutia pietii, sa identifice produsele si segmentele de populatiei cale mai favorabile dezvoltarii circulatiei turistice spre Romania, sa joace un rol activ in modelarea in timp a cererii si consumului populatiei, sa sustina pe piata produsele noi, sa atraga noi vanzatori ai destinatiei Romania, sa contribuie activ la diversificarea paletei de produse turistice romanesti consumate pe piata si la acoperirea intregului spatiu al pietei cu oferte prin convingerea unor tur-operatori din regiuni/zone nepatrunse sa introduca Romania in programele proprii.

Un birou este un mesager al industriei ospitalitatii romanesti. O tara care nu are birouri de promovare si informare turistica pe o piata este „la mana" tur-operatorilor mai mici sau mai mari, dupa caz, care vor solicita pentru impulsionarea vanzarilor sprijin financiar fara a acorda vreo garantie.

Promotorii reali și eficienți ai imaginii României ca țară și destinație turistică

Nici o organizatie profesionala din Romania nu a facut o promovare activa in strainatate exceptand participarea la evenimentele organizate de minister si implicit birouri. Birourile de turism ale Romaniei sunt factori de legatura intre agentii de turism si/sau tur-operatori straini si industria de turism romaneasca fiind cele care rezolva de cele mai multe ori atat atragerea unor noi turoperatori straini care opereaza destinatia Romania cat si sesizarile acestora cand sunt nemultumiti de parteneri sau abuzuri si neregului constatate in timpul derularii programelor lor in Romania.

Birourile de turism ale Romaniei sunt:

- senzorul turismului romanesc pe pietele in care isi desfasoara activitatea;
- singuri colectori de date de pe piata romaneasca si cea straina deservita, fiind singurii administratori ai unei baze de date importante pentru turismul romanesc;
- depozitarii feed-back-ului, a impresiilor si parerilor destre Romania a mass-mediei, specialistilor si publicului din tarile arondate;
- promotorii reali si eficienti ai imaginii Romaniei ca tara si destinatie turistica, si implicit a turismului romanesc in totalul sau.

Dezbatere publică de ochii lumii și multe semne de întrebare

Este surprinzator ca ministrul Mircea Dobre a declarat recent pentru Psnews ca acest proiect de modificare al HG nr. 24/2017, postat pe site-ul ministerului pe 28 aprilie 2017, urmeaza sa fie adoptat in sedinta de Guvern din aceasta saptamana. Oare, ministrul nu stie ca un asemenea proiect legislativ trebuie sa stea in dezbatere publica minim 10 zile si in niciun caz vreo 4-5 zile? De ce se grabeste? Oare de ce nu s-a grabit si atunci cand a constatat ca organigrama aprobata prin HG 24/2017 este nefunctionala si a asteptat vreo luni sa indrepte greseala? Nu cumva exista riscul ca Ministerul Turismului sa ajunga o anexa a Camerei de Comert si Industrie a Romaniei?

Iordania și Malta au mai multe birouri de turism externe decât România

Spre stiinta ministrului Turismului Mircea Dobre si a echipei sale, ZIUAnews va prezenta situatia birourilor de prmovarea si informare turistica ale principalellor destinatii turisitce internationale cu care Romania este in competitia de atragerea a turistilor straini. Una dintre concluzii este ca Iordania, Malta, Cipru si Thailanda au mai multe birouri de turism in strainatate decat Romania, care este surclasata clar la acest capitol deCehia si Ungaria.

 

DIN ACEEASI CATEGORIE...
albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE