Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor Afla mai multe! x












Curtea de Conturi a României a avertizat MTS și COSR la inceputul lui 2013 ca sportul românesc este în colaps

Postat la: 16.08.2016 | Scris de: ZIUA NEWS

0

Prestatia modesta a delegatiei Romaniei la Jocurile Olimpice de vara de Rio de Janeiro nu a surpins pe cei cu experienta din lumea sportului pentru ca de vreo 15 ani amatorismul managerial si dezinteresul au pus stapanire pe miscare sportiva din tara noastra. Apogeul amatorismului managerial si al incompetentei a fost atins la Rio de catre tandemul Alin Petrache - presedinte COSR - si Elisabeta Lipa - ministrul Tineretului si Sportului -, secundati de catre secretarul general al COSR - Ioan Dobrescu.

Un rol cheie in configurarea dezastrului l-a jucat actualul membru CIO - Octavian Morariu, care timp de 10 ani a condus COSR si inca vreo doi ani a fost la butoanele Autoritatii Nationale pentru Sport. La inceputul anului 2013, Curtea de Conturi a Romaniei a avertizat oficial MTS condus la acea vreme de tandemul Nicolae Banicioiu - Carmen Tocala, si staful COSR, adica Octavian Morariu - Ioan Dobrescu, ca sportul romanesc este in colaps si perspectivele sunt sumbre.

Totodata, Curtea de Conturi a Romaniei a atras atentia ca MTS si COSR trebuiesc sa ia masuri imediate si ferme pentru redresarea sportului romanesc intrucat: „La Jocurile Olimpice de la Londra 2012, România a înregistrat cel mai slab rezultat din istoria participării sportivilor români la Jocurile Olimpice de Vară, după anul 1952". Dar, din pacate nimic din recomandarile si masurile dispuse de auditorii de conturi nu au fost respectate si implementate de catre MTS si COSR, si aceasta degringolada institutionalizata a atins apogeul la Jocurile Olimpice de vara de la Rio de Janeiro.

Artizanii dezastrului sportiv din ultimii 15 ani

ZIUAnews a prezentat pe larg in 2013 ilegalitatile evidentiate in raportul Curtii de Conturi a Romaniei (vezi documentul integral in facsimil si sinteza acestuia), dar si recomandarile si masurile dispuse de auditori pentru MTS, COSR si federatiile sportive din Romania. Din 2000 si pana in prezent destinele sportului romanesc au fost pastorite de 11 demnitari- Georgiu Gingaras, Octavian Morariu, Gheorghe Florian, Octavian Belu, Monica Ritzi, Sorina Placinta, Doina Melinte, Carmen Tocala, Nicolae Banicioiu, Gabriela Szabo si Elisabeta Lipa. In schimb, fraiele COSR au fost timp de 10 ani pe mana lui Octavian Morariu , iar in ultimii doi ani pe cele ale lui Alin Petrache. Insa, de 12 ani, Ioan Dobrescu este secretarul genenral al COSR, dupa ce timp de trei ani-1997-2000 a fost secretarul general al MTS.

Practic, aceste persoane mai sus enuntate sunt principalii artizani ai dezastrului din sportul romanesc cuantificat prin performantele modeste de la Rio de Janeiro, dar si prin scandalul echipamentelor sportive contrafacute verificate acum de catre Politia Romana. Insa, daca DNA, DIICOT sau ANAF ar scana activitatea COSR si a MTS din ultimii 15 ani ar avea o baza solida de pornire in Raportul Curtii de Conturi a Romaniei de la dinele anului 2012 din care ZIUAnews a prezentat deja cele mai importante aspecte descoperite de auditorii de conturi. Practic, Curtea de Conturi a României a constatat la sfarsitul anului 2012 că nu există o strategie de dezvoltare a sportului, iar performanţele sunt modeste ca urmare a amatorismul managerial, atât la nivelul Ministerului Tineretului şi Sporturilor cât şi la cel al COSR si federaţiilor sportive, dar şi a dezinteresului pentru atragerea surselor de finanţare.

Dezinters şi amatorism managerial garantat politic

La sfârşitul anului 2013, Curtea de Conturi a României a dat publicităţii Raportul de audit al performanţei „privind eficiența utlizarii resurselor alocate de la bugetul statului pentru îndeplinirea obiectivelor propuse de către Ministerul Tinererului şi Sportului, Comitetul Olimpic şi Sportiv Român şi federaţiile sportive naţionale". Auditorii de conturi au verificat activitatea sportivă din 2010 şi până în prima jumătate a anului 2012.

Verificările au scos în evidenţă dezintersul şi amatorismul managerial al celor care au condus autoritatea centrală care a răspuns de sport în perioada auditată, adică Ministerul Tineretului şi Sportului (MTS) şi fosta Autoritatea Naţională pentru Sport şi Tineret. Practic, auditorii de conturi îi acuză de lipsă de profesionalism pe cei care au fost în fruntea sportului românesc în acea perioadă, adică cei trei demnitari promovaţi şi susţinuţi de PDL-Sorina Plăcintă, Doina Melinte şi Carmen Tocală, care ulterior pana in 2016 a fost secretar de stat în cadrul MTS.

„Sportul supravieţuieşte de pe o zi pe alta"

În raportul Curţii de Conturi a României se menţionează, negru pe alb, că „Din punct de vedere al dezvoltării strategice a sportului, în momentiul de faţă nu există o strategie la nivel naţional prin care să fie stabilite obiective clare, realizabile pentru sportul de performanţă, sportul de masă şi sportul de tineret, strategie care să se refere la o perioadă care să cuprindă mai multe cicluri olimpice sau chiar o strategie pentru următorul ciclu olimpic". Practic, auditorii de conturi au ajuns la concluzia că „sistemul sportului supravieţuieşte de pe o zi pe altă, fără a fi trasate direcţii de acţiuni care să aibă o finalitate şi un rezultat scontat palpabil".

Dezinteres pentru atragerea banilor

Auditorii Curţii de Conturi au descoperit că a existat un dezinteres la nivelul ANST pentru identificarea şi urmărirea încasării de către ANST a veniturilor potenţiale din cota de 1 % din taxele şi accizele aplicate la nivel naţional pentru tigarete, ţigări şi băuturi alcoolice. "ANST nu a acţionat îndeajuns în ceea ce priveşte urmărirea realizării de venituri proprii, prin crearea unei baze de date cu persoanele fizice şi juridice plătitoare de taxe şi accize din alcool şi tutun, deşi deţine importante creanţe potenţiale prin care, printr-o mai bună colaborare cu Ministerul Finatelor Publice, puteau fi administrate şi colectate, ceea ce ar fi avut drept consecinţă reducerea efortului bugetului de stat prin diminuarea alocaţiilor bugetare alocate ANST. Inexistența unei astfel de baze de date a avut drept consecinţă neînregistrarea în evidenţele contabile ale ANST a veniturilor potenţiale de încasat în vederea urmăririi legale a încasării acestora". Totodată, s-a mai constatat că ANST „nu a obţinut venituri având ca sursă încasările de la CN „Loteria Română" şi/sau profitul net al acesteia aferent activităţii de pronosticuri sportive" şi „nu a efectuat demersuri pentru identificarea organizatorilor de pariuri şi pronosticuri sportive şi obţinerea conform legii a cotei de 5% din încasările acestora". În plus, „niciuna din federaţiile sportive finanţate din surse de la bugetul de stat prin bugetul ANST (fotbal, baschet, sporturi de contact, ciclism, handbal, hochei pe gheaţă, snooker, tenis, volei, polo) a căror ramură sportivă le permitea valorificarea acestei surse de finanţare, nu a efectuat demersuri legale pentru încasarea veniturilor din organizarea de pariuri sportive".

Finanţări discreționale și netransparente

Verificările auditorilor de conturi au mai scos în evidenţă faptul că „Modul în care ANST a repartizat federaţiilor sportive naţionale sumele de la bugetul de stat şi din veniturii proprii, nu a avut la bază o procedură transparenta şi nediscriminatorie, în conformitate cu prevederile legale în vigoare". „Au existat federaţii care au beneficiat de finanţare din partea ANST, deşi nu îndeplineşte cumulativ criteriile şi condiţii de finanţare".

Bazele sportive lăsate de izbelişte

Din rapotul Curţii de Conturi rezultă că „nu există o evidenţă a bazelor sportive aflate în proprietatea fostelor întreprinderi de stat, această putând reprezenta o bază de plecare pentru stabilirea situaţiei actuale a bazelor sportive" şi „ANST nu a întocmit un Registru al bazelor sportive". Totodată, s-a constatat că „nu s-a finalizat încă, un inventar al bazelor sportive existente pe teritoriul României, astfel că nu se cunoaşte care este situaţia actuală a acestora, care este gradul de acoperire cu baze sportive a ramurilor sportive". Actuala conducere a MTS, adică ministrul Nicolae Bănicoiu și secretarul de stat- Carmen Tocală, a dat asigurării Curții de Conturi că toate deficiențele constatate vor fi eliminate in decursul anului 2014 și sportul românesc se va revigora.

Dezinteres pentru veniturile din pariuri sportive si baze sportive

Potrivit raportului CCR, niciuna din federatiile sportive finantate din surse de la bugetul de stat prin bugetul ANST (fotbal, baschet, sporturi de contact, ciclism, handbal, hochei pe gheata, snooker, tenis, volei, polo) a caror ramura sportiva le permitea valorificarea acestei surse de finantare, nu a efectuat demersuri legale pentru incasarea veniturilor din organizarea de pariuri sportive.

Totodata, auditorii au constatat ca nu exista o evidenta a bazelor sportive aflate in proprietatea fostelor intreprinderi de stat, care ar putea fi o baza de plecare pentru stabilirea situatiei actuale a bazelor sportive. Mai mult, in domeniul salarizarii personalului federatiilor sportive s-a descoperit faptul ca ANST a efectuat plati neelgale in suma de 1.212.016 de lei reprezentand cheltuieli de personal aferente salariatilor din cadrul federatiilor.

Golurile Sportului girate de tripleta Plăcintă-Melinte-Tocală

Sorina Plăcintă, Doina Melinte şi Carmen Tocală sunt acuzate de către auditorii externi ai Curţii de Conturi că nu au fost interesate ca acea cotă de 1% din taxele şi accizele din alcool şi tutun să fie virate către sportul românesc# La ora actuală, nu există o evaluare exactă şi o evidenţă clară a patrimoniului aflat în administrarea Ministerului Tineretului şi Sportului# Timp de un an şi jumătate, Sorina Plăcintă şi Doina Melinte au plătit ilegal, circa 300.000 de euro, pentru salariile angajaţilor de la federaţiile sportive naţionale#Din 22.02.2013, federaţiile sportive nu vor mai primi finanţare de la buget dacă nu figurează în Registrul Bazelor Sportive şi Olimpice

Recomandări ignorate de Bănicioiu

O echipa formată din patru auditori externi ai Curţii de Conturi a României a finalizat, pe 15 februarie 2013, un raport de audit al performanței sportive la Ministerul Tineretului şi Sportului (MTS), din care rezultă dezastrul managerial al celor care au condus destinele sportului românesc după mandatul dezastruos al Monicăi Iacob Ritzi. Auditorii au constatat că cei care s-au aflat în fruntea acestei instituţii, din 2010 şi până 2012, adică Sorina Plăcintă, Doina Melinte şi Carmen Tocală, s-au întrecut în diletantism şi amatorism managerial, ceea ce a făcut ca perspectivele sportului şi tineretului românesc să fie compromise definitiv.

Practic, în mandatul celor trei doamne, sportul din ţara noastră a sărit din lac în puţ. Echipa de auditori publici externi a făcut o serie de constatări şi recomandări către noul ministru al Tineretului şi Sportului, Nicolae Bănicioiu, privind deficiențele de administrare a patrimoniului public al sportului, dar şi a modului cum s-au gestionat fondurile publice destinate activităţii sportive din România.

Patrimoniu subevaluat şi neintabulat

Auditorii au recomandat actualei echipe a ministerului să actualizeze "inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului cu valoarea justă a imobilelor rezultată ca urmare a reevaluării patrimoniului, dar şi cu noile date şi informaţii referitoare la statutul juridic al imobilelor retrocedate sau transferate către alte entităţi". Totodată, se solicită în raportul de audit începerea demersurilor pentru efectuării" lucrărilor cadastrale pentru înscrierea în cărţile funciare a drepturilor reale asupra imobilelor deţinute" şi, în acelaşi timp, realizarea "lucrărilor de reevaluare a valorii imobilelor aparţinând domeniului public al statului aflate în administrare MTS şi, care, în prezent, sunt înregistrate în evidențele contabile cu valorii mai mici decât valoarea lor justă".

S-a constatat de către experţi că fosta Autoritate Naţională pentru Sport şi Tineret (ANST) nu a întreprins, până la data de 31.12.2012, toate demersurile în vederea actualizării valorilor de inventar cu valoarea justă stabilită în urmă reevaluării imobilelor aflate în administrarea acestei instituţii. Astfel, a rezultat "o neconcordanță în sumă de 80.940.158 de lei, reprezentând diferenţa dintre valoarea de inventar (în sumă de 1.847.893.175,8 de lei) prezentată potrivit Inventarului bunurilor din domeniul public al statului şi valoarea înregistrată şi prezentată în evidențele contabile ale ANST, la data de 31.12.2012 (în sumă de 1.766.953.017,3 lei)".

În raportul de audit se menţionează că "ANST nu a întreprins toate măsurile în vederea înscrierii în cartea funciară a drepturilor reale asupra imobilelor deţinute", şi "astfel, a fost constatat faptul că dintr-un total de 1.644 de imobile deţinute de ANST, doar 512 imobile erau intabulate". În plus, s-a mai constatat că "au fost identificate peste 200 de imobile aparţinând domeniului public al statului aflate în administrarea ANST, înregistrate şi evidenţiate la valori simbolice sau cu valoare 0".

Avertisment ignorant, cu efecte penale

Echipa de auditori a atenţionat conducerea MTS că trebuie să aibă în vedere ca "de la momentul în care Registrul Bazelor Sportive şi Olimpice (RBSO) devine funcţional şi obligatoriu, respectiv 22.02.2013, va avea obligaţia ca la încheierea contractelor de finanţare a activităţilor/acţiunilor/programelor federațiilor sportive să aibă în vedere şi să respecte prevederile privind înscrierea patromoniului în acest registru. Adică, MTS "să acorde finanţare federaţiilor sportive numai pentru activităţile derulate şi pentru rezultatele sportive obţinute în baze înscrise în RBSO şi pentru care au fost emise certificate de înregistrarea în acesta".

Salarii ilegale către federaţii de 300.000 de euro

Auditul a constatat că în domeniul salarizării personalului federaţiilor sportive, ANST a efectuat plăți nelegale în sumă de 1.212.016 de lei, adică circa 300.000 de euro, reprezentând cheltuieli de personal aferente salariaţilor din cadrul federaţiilor sportive naţionale în perioada 3.07.2010-31.12.2011. Mai mult, "în perioada iulie-decembrie 2010, ANST nu a luat măsurile legale de restabilire a echilibrului bugetar prin diminuarea cu 25% a drepturilor salariale cuvenite personalului din cadrul celor 58 de federaţii naţionale sportive care au primit finanţare de la ANST".

Totodată, în anul 2011," ANST a luat măsură de reducere cu 25% şi de majorare cu 15% a fondului de salarii aferent federaţiilor şi nu cuantumul brut al salariilor/soldelor/indemnizaţiilor lunare de încadrare aşa cum prevede legislaţiei în vigoare". Astfel, "federaţiile, în mod eronat, au considerat că nu se impune restituirea economiei realizate la fondul de salarii rezultate în urma fluctuaţiilor de personal, luând decizia de a nu diminua salariile lunare de încadrare", se menţionează în raportul de audit. O asemenea neregulă a fost descoperită şi la Federaţia Română de Canotaj, unde "pe parcursul anului 2011, s-a realizat o economie de 48.716 lei, pentru ca salariile realizate s-au încadrat în fondul de salarii alocat de la bugetul de stat, cu încadrarea în OUG nr.10/2008".

Tocală a pus baschetul în coşul jafului

Raportul finalizat recent de către Curtea de Conturi a României privind activitatea de la Ministerul Tineretului şi Sportului evidenţiază haosul şi degringolada care domenește în sportul românesc, dar şi amatorismul managerial al celor care conduc unele federaţii sportive. Auditorii publicii externi ai Curţii de Conturi au descoperit la Federaţia Română de Baschet (FRB), în perioada când aceasta era condusă de Carmen Tocală, numeroase inginerii financiare şi patrimoniale cu iz penal. Ca urmare a "performanțelor" de la baschet, de aproape un an de zile, mai exact din mai 2012, Carmen Tocală a fost promovată de Victor Ponta la butoanele sportului românesc, deşi CV-ul ei o recomandă mai repede pentru ANI sau DNA.

"Managementul de vârf nu a fost performant"

Auditorii Curţii de Conturi au constatat că "managementul de vârf al instituţiilor care au guvernat sportul în timp (fie MTS, ANST, MECTS) nu a fost performant şi nu a scos în evidenţă faptul că în sport se obţin din ce în ce mai puţine performanțe sportive, dar şi faptul că gradul de practicare a sportului în rândul populaţiei a scăzut considerabil cu efecte negative asupra României în exterior şi a stării de sănătate al populaţiei".

În acest context, trebuie menţionat faptul că "nici instituţiile guvernementale şi neguvernamentale sportive nu au aplicat măsuri concrete de realizare a veniturilor proprii, deşi cadrul legal aplicabil domeniului este destul de generos în această privinţă". Totodată s-a observat că sumele alocate sportului din bugetul de stat se situează în jurul a 0,05% din PIB, şi astfel, "s-a ajuns ca la oră actuală, majoritatea structurilor sportive să fie dependente de sprijinul acordat de stat". Acest fapt demonstrează că "nu se acordă importanța cuvenită sportului în România" şi că "nu există o strategie naţională corelată cu necesităţile la nivel european, internaţional".

Neglijență sau premeditare patrimonială?

Conform Ordinului emis de fostul preşedinte al ANST, Doina Melinte, nr.223/2012 din 22.02.2012- privind criteriile de omologare a bazelor sportive pe ramuri/probe sportive, federaţiile sportive "erau obligate ca în termen de 90 de zile de la data intrării acestuia în vigoare să stabilească criteriile de omologare a bazelor sportive până la nivel naţional", criterii care "urmau a fi transmise la ANST, în termen de 5 zile de la aprobarea către organul de conducere al federaţiei". Din verificarea efectuată de către auditorii Curţii de Conturi s-a constatat faptul că până la dată prezentării Raportului, adică 15.02.2013, numai o singură federaţie a prezentat aceste criterii, respectiv FR de Bob-Sanie, iar ANST nu a luat nicio măsură în acest sens.

Totodată s-a constatat faptul că la ANST nu a fost depusă nicio cerere de înscriere în Registrul Bazelor Sportive Omologate în consecinţă, deşi acest registru există fizic nu conţine, încă nicio înregistrare. Practic, Carmen Tocală a fost de două ori în culpă. Prima dată, atunci când, în calitate de preşedinte al FRB, nu a transmis către ANST criteriile de omologare a bâzelor sportive ale federaţiei. A doua oară este în culpă pentru că, în calitatea de preşedinte al ANST, nu a luat nicio măsură pentru împotriva federaţiilor care nu au transmis criteriile de omologare a bazelor sportive.

Încasări virtuale la Federația Română de Baschet

Auditorii publici externi ai Curţii de Conturi a României au constatat că la Federaţia Română de Baschet nu există situaţia veniturilor realizate din cotizaţii, taxe, contribuţii şi penalităţi realizate de federaţie în anii 2010, 2011 şi 2012 potrivit statutului şi regulamentului propriu de organizare şi funcţionare. Totodată s- a mai dscoperit că nu există nicio situaţie a veniturilor federaţiei obţinute din donaţii şi sponsorizări.

Ion Teleanu

DIN ACEEASI CATEGORIE...
albeni
Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

ULTIMA ORA



DIN CATEGORIE

  • TOP CITITE
  • TOP COMENTATE